Počasí dnes29 °C, zítra25 °C
Úterý 18. června 2024  |  Svátek má Milan
Bez reklam

Tim Burton a Guillermo del Toro jsou odlišní tvůrci a je radost s nimi pracovat, říká slavný loutkář

Bořek stavitel, Pošťák Pat i megahity jako je Mrtvá nevěsta Tima Burtona, Frankenwinnie nebo Fantastický pan Lišák. Loutkářské studio Mackinnon & Saunders je podepsané i pod oscarovým snímkem Pinocchio Guillerma del Tora. Richard Pickersgill je vedoucí dílny a technologií. Právě on je autorem loutky slavného dřevěného chlapce a také hostem festivalu Skupova Plzeň. Prozradil, jak probíhá vývoj loutek i jak náročná je práce animátora.

„Za posledních 30 let naše společnost pracovala na více než 85 animovaných pořadech, mnoha filmech a reklamách. Naše role jsou různé. Někdy spolupracujeme s režisérem na vytváření vzhledu loutek, někdy se staráme přímo o hlavní postavu a někdy vytváříme vedlejší postavy. Stop motion animace je stále živá technika, která se neustále posouvá o kousek dál,“ prozradil Richard Pickersgill.

Skupova Plzeň je nejstarší loutkářský festival v ČR. Jeho 35. ročník potrvá až do neděle. V mázhauzu plzeňské radnice je například výstava starých indonéských loutek. Více k programu najdete ZDE.

Vyjít režisérům vstříc ale není vždy snadné. Musí proto neustále přicházet s inovacemi a zároveň se vejít do rozpočtu i dodržet termíny. „Existují určité věci, jako například postavy s velkými těly a tenkými končetinami, které musí být podepřeny konstrukcí po celou dobu natáčení. To pak znamená, že bude třeba více práce v postprodukci na jejich odstranění. Režiséři jako Tim Burton a Guillermo del Toro jsou velmi odlišní tvůrci a je vždy vzrušující s nimi spolupracovat. Jsou opravdu zaujati prostředky a procesy a je vždy skvělé, když přijdou do dílny. Jsou opravdu zvědaví, což je to, co od režiséra chcete,“ podotýká Pickersgill.

A byl to právě Tim Burton, který chtěl, aby měly postavy v Mrtvé nevěstě dokonalé grimasy. Do hlav o velikosti pingpongových míčků museli dostat mechaniku, díky níž pak měnili výrazy v obličejích postav. Stačilo tak utáhnout šroubek a nevěsta se třeba pousmála. V roce 2005 za to studio obdrželo uznání na Annie Awards za mimořádný přínos animaci. Další výzvou byl Pinocchio.

„Náš Pinocchio v sobě nemá ani kousek dřeva.“

Vývoj Pinocchia nebyl pro nikoho snadný. Samotný Guillermo del Toro čekal přes deset let, než našel studio, které bylo ochotné se do projektu zapojit. „Jak víte, Pinocchio je dřevěný chlapec, ale v tom našem není ani kousek dřeva. Bylo výzvou, jak udělat tuto loutku dostatečně odolnou na víceleté natáčení, ale zároveň jemnou a křehkou,“ zdůrazňuje loutkář. Jejich Pinocchio je tak první stop motion loutkou na světě, která má polohovatelnou kovovou kostru, kterou vytiskla 3D tiskárna.

„Guillermo del Toro si přál, aby loutky byly schopné nějakého flexibilnějšího výkonu, což nás vedlo k tomu, že jsme spíše využívali mechanické hlavy spíše než ty tištěné. Takže většina loutek ve filmu má mechanické hlavy se silikonovou kůží. S Pinocchiem to bylo trochu jinak, protože se ukázalo, že nejlepší cestou bude 3D tisk,“ popisuje zkušený loutkář.

„Vytvořili jsme 870 různých tvarů úst.“

Pro každý výraz obličeje měli jinou odnímatelnou obličejovou masku. „Vytvořilo se zhruba 870 různých tvarů úst. Smějící se, křičící nebo naopak vyděšené. Mezi nimi bylo devět mrtvých tváří a 15 křičících. Ve výsledku jsme vytiskli 3000 obličejů Pinocchia. Na rozdíl od mechanické hlavy jsme tady museli navrhnout výraz obličeje vždy předtím, než přišel do akce animátor,“ vyjmenovává Pickersgill.

Richard Pickersgill odhalil na přednášce tajemství zrození Pinocchia

Stejně odnímatelný měl Pinocchio i nos a oči, s nimiž šlo hýbat zvlášť. „Na konci jsme měli 25 loutek Pinocchia a celkem i s dalšími postavami, které jsme vyráběli, to bylo zhruba 60. Když sečteme všechny týmy, tak na konci produkce byly stovky loutek,“ odhaduje. Kromě anglického studia se do projektu zapojily další týmy v USA a Mexiku.

„Dobrý animátor udělá až tři vteřiny filmu denně.“

Natáčení stop motion filmu je velmi náročné. Filmaři musí vše předem pečlivě rozplánovat, navrhnout pohyby i výrazy v obličejích hlavních hrdinů. Pak přichází do práce animátoři. Ti dostávali například Pinocchiovy obličeje v krabicích od pizzy. „Naše loutky přežily to, že s nimi pracovalo více než 40 animátorů přes více než 1000 natáčecích dnů. Pracovalo se současně na 60 placech a výsledkem bylo 3,8 vteřiny animace týdně! U celovečerního filmu jako je Pinocchio je stop motion animátor skutečně dobrý, pokud se mu podaří dvě až tři vteřiny denně,“ řekl s úsměvem udiveným posluchačům.

Od premiéry filmu v říjnu 2022 sbírají jedno ocenění za druhým. Celkem byli nominováni na 132 cen a 77 jich proměnili v úspěch. Mezi těmi oceněními jsou Zlaté glóby, BAFTA a Oscar. „Doufám, že je vidět naše láska a naprosté odevzdání tomuto filmu. Není to práce jednoho člověka, podílí se na tom celá řada lidí. Na tomto filmu se podílely stovky talentovaných umělců a řemeslníků,“ uzavřel Richard Pickersgill své povídání.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zuzana Duzbabova

Štítky Richard Pickersgill, Tim Burton, Guillermo del Toro, Wes Anderson, loutkářské studio, stop motion animace, Skupova Plzeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tim Burton a Guillermo del Toro jsou odlišní tvůrci a je radost s nimi pracovat, říká slavný loutkář  |  Kultura  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.