Plzeňský kraj nezdraží příští rok jízdné v osobních vlacích ani linkových autobusech. Od ledna zavede nové slevy pro lidi v hmotné nouzi. V době zdražování pohonných hmot chce přitáhnout co nejvíce cestujících. Kvůli cenám pohonných hmot naroste cena dopravy pro kraj meziročně o dvě až pět korun na kilometr. V kraji i v Plzni se počty cestujících vrátily na úroveň roku 2019.
"Když bude jezdit víc lidí ve veřejné dopravě, tak ztráta nemusí být taková. Musíme jízdné udržet. Když už ji platíme, tak ať je skutečně využívaná," řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Kraj podle Čížka zahájil nový koncept veřejné Integrované dopravy Plzeňského kraje v červenci 2020. "Chceme, abychom byli předvídatelní a dlouhodobí. A jestliže lidé odejdou z drahé osobní dopravy, tak ať jdou do naší veřejné," řekl.
Po dvouleté pandemii koronaviru se cestující do vlaků a autobusů vracejí. Plzeňský kraj se podle Čížka už dostal na úroveň před epidemií. "Dokonce na některé linky, hlavně z Tachovska, už jsme přidávali autobusové spoje. Nejdřív jsme je zvětšovali a teď přidávali. Je to tím, že tam je hodně průmyslových zón. A také tam bydlí hodně Ukrajinců, kteří jezdí do Plzně," řekl. V některých linkách je až skoro o pětinu víc cestujících proti stejným měsícům roku 2019. A spoje Stříbro-Plzeň a Tachov-Stříbro-Plzeň bývají i přeplněné.
Na vesnických linkách, kde je málo obyvatel, není nárůst počtu cestujících tak velký, ale kraj tam musí základní obslužnost zajistit. Z vlakových směrů je podle Čížka hodně vytížený směr na Nepomuk a výrazně se zvedly počty cestujících z Plzně do Karlových Varů. "Je to určitě díky novým vlakům, které jsme tam zavedli ... od loňska," uvedl. Kraj od ledna zvýhodní osoby v hmotné nouzi, které pobírají příspěvek na bydlení, řekl Čížek. Rozšíří i slevy pro zdravotně postižené, které od 1. července zavádí stát. "Ty už jsme měli dřív a jen je rozšiřujeme," konstatoval.
Kvůli růstu cen elektřiny, nafty, služeb i platů musí vydat kraj příští rok z rozpočtu na veřejnou dopravu o desítky milionů víc než letos. Na vlaky má letos podle plánu v rozpočtu 880 milionů korun, meziročně o 130 milionů víc. Na autobusy má zhruba stejnou sumu jako loni, 674 milionů Kč. Jízdné z osobních vlaků a autobusů je celé příjmem kraje.
Mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro informoval, že se počty cestujících v MHD vracejí do úrovně před covidem. Za květen a červen jsou o 3,5 procenta nižší oproti stejným měsícům roku 2019. O zdražení jízdného v Plzni rozhoduje rada města, v minulých letech většinou v červenci. Podle informací novinářů se zatím neplánuje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.