Počasí dnes23 °C, zítra27 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Na území Plzně vznikne do roku 2033 celkem 14 nových dopravních staveb v hodnotě osmi miliard

Celkem 14 dopravních staveb by mělo vzniknout v Plzni do roku 2033 na státních silnicích v režii Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jejich hodnota by se měla v dnešních cenách pohybovat mezi sedmi až osmi miliardami korun. Město se zavázalo k tomu, že se bude spolupodílet na projektech, výkupech a směnách pozemků i na financování objektů města, jako jsou chodníky, cyklostezky, zeleň nebo přechody.

Prioritu mají stavby omezující dopravu v centru Plzně. Jde hlavně o zkompletování městského okruhu a stavby umožňující revitalizaci přetížené Klatovské třídy, která vede do centra města, a to v úseku náměstí Míru - Borská ulice. Staveb bude devět, největší, nejsložitější a nejdelší bude čtyřpruhový východní okruh. Jde o jižní a severní etapu Jasmínová - Jateční (Rokycanská) a Jateční (Rokycanská) - Na Roudné. Úsekem povede těžká tranzitní doprava od dálnice D5, tedy z jihu na sever, na Žatec a Most, kde je na nynějších městských silnicích rušno. Po dokončení má po východním okruhu jezdit 25 tisíc až 30 tisíc aut denně. Obě etapy přijdou v letech 2027 až 2033 až na pět miliard korun, přičemž severní část by měla být dokončená v roce 2029. Spoluúčast města u těchto velkých staveb by měla být od deseti do 15 procent.

Plzeň zároveň požádala ŘSD o součinnost na dalších pěti stavbách, které bude financovat. Město připravuje na státních silnicích I. třídy třeba doplnění přechodů v křižovatce U Jána, tedy ulic U Prazdroje se Sirkovou (dnes Ukrajinskou) a revitalizace prostoru u hlavního vlakového nádraží, tedy úpravu křižovatky Ukrajinská - Americká. Obě tyto stavby, odhadem v hodnotě po 100 milionech korun, by měly podle náměstka primátora Michala Vozobuleho (TOP 09) výrazně pomoci chodcům a cyklistům i turistům směřujícím z pivovaru do centra.

„Připraveni budeme relativně rychle. Křižovatka U Jána je před finálním povolováním, dokumentace pro Ukrajinskou - Americkou už se dělá. U Jána vzniknou přechody, stejně jako na všech stranách nad historickým podchodem u nádraží," uvedl Michal Vozobule.

„Podpis spolupráce s městem je pro nás velice důležitý. Pokud by deklarace nebyla, tak by ŘSD v projektech nemohlo pokračovat," řekl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol. Státní fond dopravní infrastruktury by podle něj nepřidělil ŘSD peníze, aby akce mohlo připravovat. Peníze na přípravu staveb silnic I. třídy zatím nebyly nijak omezeny, uvedl.

Náročné budování Západního okruhu Plzně za 2,2 miliardy běží podle plánu, stavba nenabírá žádné zpoždění

Termín dokončení druhé etapy „Západního okruhu Plzně“ mezi silnicemi Křimická (Chebská) – Karlovarská, prozatím není ohrožen. Stavba probíhá podle schváleného harmonogramu. Má být ukončena v roce 2023. Aktuálně budovaná II. etapa Západního okruhu...

Každá stavba je podle Blabola v nějaké fázi přípravy, na všech ŘSD s městem intenzivně spolupracuje. "V momentě, kdy máme podklady, záborové elaboráty, tak už historicky pomáháme ŘSD vykupovat pozemky, čímž se příprava významně urychlí. Ale do východního okruhu vstupuje mnoho věcí - křížení se železnicí, tunely, podjezdy a je to významný zásah do města i do údolí řek," dodal Vozobule.

Přetížené Klatovské třídě odlehčí kromě západního okruhu, který dokončí příští rok kraj, nová silnice Sukova - Borská za 460 milionů, která by měla stát v roce 2030. "Pro město bude důležitá nejen jako propojení, ale i to, že nám umožní významně zasáhnout do přeměny Klatovské. Budeme ji moci změnit z intenzivní dopravní tepny na městskou třídu, kde bude víc zeleně," konstatoval náměstek Vozobule.

Důležitá bude přestavba křižovatky Rondel na Karlovarské třídě, což bude podle něj jedna z největších proměn veřejného prostoru v Plzni. "Ta řekněme 'dálnice' 600 metrů od náměstí se změní v městskou třídu se zelení, zastávkami MHD a možným obestavěním," řekl Vozobule. Po desetiletích se tak v letech 2027 až 2030 centrum města znovu propojí s Roudnou se Severním Předměstím. U Rondelu, který by měl zlepšit dopravní situaci ve městě, se podle Vozobuleho počítá se samostatnou cyklostezkou i chodníkem, má tam být šest stromořadí. "Dnes je tam úzký krček dopravní tepny, kam se pěším a cyklistům moc nechce," uvedl.

Významnou stavbou pro město bude podle Vozobuleho také okružní křižovatka U Makra, tedy Domažlická - Folmavská. "Tu je třeba přestavět na větší průměr, bude světelně řízená a bude do ní přiveden přes Regensburskou ulici západní okruh," řekl Blabol. Už po prázdninách požádá ŘSD o stavební povolení, přes zimu chce vybrat dodavatele a ve druhé polovině 2023 ji rozestavět. Město bude mít na této stavbě významnější podíl, musí vybudovat nové chodníky, cyklostezky a zázemí okolí. Příští rok by chtělo ŘSD začít opravovat zhruba za 100 milionů Kč Jasmínovou ulici, propojení silnice I/20 od dálnice D5, od ulice K Dráze na Slovanskou a Nepomuckou.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Magistrát města Plzně

Štítky dopravní stavby, ŘSD, Ředitelství silnic a dálnic, městský okruh, Plzeň, silnice, Michal Vozobule, chodník, cyklostezka, TOP 09, Státní fond dopravní infrastruktury, Most, Žatec

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Na území Plzně vznikne do roku 2033 celkem 14 nových dopravních staveb v hodnotě osmi miliard  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.