Obrovské téma je pro Plzeňany přestavba Rondelu, který je s mimoúrovňovou silnicí největším kruhovým objezdem ve městě. Dosluhující Rondel je na hranici životnosti, měl by definitivně zmizet z mapy Plzně a čeká ho vlastně zasypání. Zastupitelé města dnes schválili technickou studii přestavby křižovatky Rondel Karlovarská. Stavět by se mohlo začít už v roce 2023.
Pro technickou studii, která řeší přestavbu Rondelu s tramvajovou tratí i celého širokého okolí, hlasovalo dnes 26 zastupitelů, zdrželo se pouze sedm Pirátů, proti nebyl nikdo. Samotná stavba by měla přijít na půl miliardy a budovat by se měla čtyři roky. Vznikne tak úrovňová silnice s novou tramvajovou tratí. Po celou dobu přestavby bude fungovat tramvajová trať a stále budou k dispozici nejméně dva jízdní pruhy pro v každém směru pro spojení severní a jižní části města.
Rondel byl dokončen v roce 1972 a vlastně nikdy nezačal sloužit k účelům, kvůli kterým byl původně vybudován. Křižovatka je po padesátiletém užívání na konci technické životnosti. "Stavební zásah vyžaduje především špatný stav mostů, dožilé jsou i konstrukce vozovek a tramvajového tělesa,“ řekl technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Vlastníkem mostů je ŘSD, společnost podle Šindeláře podnikne technická opatření pomocí podpěr Rondelu. Tím se jeho životnost prodlouží o dalších 10 let. „Díky tomu máme dostatečný časový polštář. ŘSD se na přestavbě Rondelu bude také podílet,“ uvedl Šindelář.
Na přípravách přestavby se pracuje už od roku 2017, vzniklo sedm variant a loni zastupitelé vybrali nejvhodnější řešení. S tou také seznámili v únoru veřejnost. Část obyvatel přestavbě fandí, část je striktně proti a odmítá likvidaci velkého kruhového objezdu. Lidé se bojí nárůstu hlučnosti, prašnosti, otřesů a nevěří propustnosti nově vytvořených křižovatek.
Podle představitelů města by naopak v místě Rondelu mělo dopravní zatížení klesnout až o jednu třetinu. S přestavbou se může začít až po dokončení západního okruhu mezi Košutkou a Křimicemi, východní okruhu Plaská-Jateční a napojení Lochotínské ulice do křižovatky Pod Záhorskem, tedy nejdříve v roce 2023.
Nová komunikace bude mít tři pruhy v obou směrech a tři světelné křižovatky. Téměř na kilometrové trati budou nové zastávky, které doplní obslužnost Roudné, blízkého obchodního centra i nové zástavby. Po přestavbě se změní křižovatka s průtahovým charakterem komunikace na městskou třídu s plynulým provozem. Kolem komunikace se doplní aleje, pásy pro cyklisty i plochy pro pohyb a pobyt pěších.
Je nezbytné provést přestavbu za povozu. Stále budou k dispozici nejméně dva jízdní pruhy v každém směru pro spojení sever a jih. Povoz tramvají bude zachován a krátkodobě přerušován, pouze při potřebě převést provoz. Práce jsou rozděleny do pěti etap. Samotné přestavbě bude předcházet nultá etapa zahrnující přípravné práce. Během ní se stávající vozovky v horní úrovní rondelu lokálně rozšíří, aby dokázaly pojmout potřebný počet vozidel. Dočasně se rozšíří i Lochotínská ulice. Ta bude mít za úkol zajistit spojení Roudné s Lochotínem.
V předstihu se vybuduje nová křižovatka s propojovací komunikací mezi ulicí Karlovarskou a Lochotínskou. Po uzavření spodní úrovně křižovatky začne první etapa stavby. Její součástí je zejména demolice obou mostů tvořících současnou okružní křižovatku a vybudování částí zemního tělesa do úrovně přibližně poloviny hloubky zářezu. Na vzniklé ploše bude zřízena dočasná tramvajová trať. Jejím uvedením do provozu končí první etapa.
Ve druhé etapě se soustředí práce do západní poloviny Karlovarské ulice. Odstraní se stávající tramvajová trať. Terén se v této části staveniště dosype do výsledné úrovně. Vybuduje se nová vozovka pro směr do centra, přilehlé chodníky i cyklostezka, nová tramvajová trať a je dokončena propojovací komunikace do ulice Lochotínská. Druhá etapa končí převedením provozu tramvají na definitivní trať.
Třetí etapa se týká zejména východní poloviny Karlovarské ulice. Po odstranění dočasné tramvajové trati se těleso komunikace i zde doplní na požadovanou úroveň. Zřídí se nové chodníky, cyklostezka a vozovka pro směr na Lochotín.
Úkolem čtvrté fáze je dokončit stavební úpravy v místě napojení obchodního centra a ulic Malická a Otýlie Beníškové. Ve finále přestavbu korunují vegetační úpravy včetně vysázení alejí s téměř 300 vzrostlými stromy.
Projektová příprava a samotná přestavba si podle aktuálního odhadu vyžádá asi 500 milionů korun. Část nákladů má uhradit Státní fond dopravní infrastruktury prostřednictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude jako správce komunikace spoluinvestorem stavby a mělo by zaplatit zhruba polovinu nákladů. Od města teď získá podrobnou technickou studii a začne akci připravovat a projektovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.