Dostavbu západního okruhu Plzně za 1,94 miliardy korun zahájil dnes Plzeňský kraj. Jde o největší silniční akci Plzeňského kraje v jeho dvacetileté historii. Stavební firmy už investorovi předaly harmonogram prací, dělníci začali se skrývkou a zpracovali pokácené dřeviny.
Kraj chce letos prostavět 342 milionů korun a příští rok 560 milionů. Koronavirová krize, tedy nižší daňové příjmy, stavbu finančně neomezí ani ji neprodlouží. "Vzali jsme si na to úvěr za zanedbatelný úrok zhruba půl procenta. Vždy se prostaví část, zažádá se o dotaci, která následující rok pokryje větší část sumy prostavěné o rok dříve," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Smlouvu se zhotovitelem kraj podepsal na konci dubna a od té doby jim běží lhůta výstavby 34 měsíců.
"Určitě to stihneme," uvedl ředitel plzeňské firmy Berger Bohemia Zdeněk Pilík. Podle něj se dokončuje kácení stromů po celé trase. Zeleň mimo lesy musela vykácet krajská správa a silnic před zahájením do konce března. Stavbaři teď pokáceli větší stromy, někde už začali se skrývkou ornice. Dokončuje se archeologický průzkum. Stavbaři také strhli několik chatek, které už před lety vykoupilo město a teď je obývali bezdomovci. Jde u úsek mezi zoo směrem k městské části Radčice. Kácelo se také mezi silnicí na Radčice a řekou Mží a na kopci k Sylvánu.
"Poté se bude začínat hlavně na estakádě (mosty přes Mži). Provádí se realizační dokumentace a v červenci bychom měli začít budovat pilíře. Pojede se z prostředka trasy na obě strany, tedy na Křimice i na Radčice. Zároveň se nahoře začne těžit zářez, jsou tam přeložky silnic, vodovodu," uvedl Pilík. Estakáda začne vysokým mostem z údolní nivy nahoru, kde se silnice zařízne do kopce, kde bude odbočení na sídliště Vinice. Silnice pak povede na velký kruhový objezd, který se vybuduje u centrály krajských hasičů na Košutce.
Nová 3,5 km dlouhá silnice od Křimické po Karlovarskou třídu, na níž dá EU 1,5 miliardy korun, odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, tepen procházejících centrem. Naváže na první etapu dokončenou před 5,5 lety. Celý okruh 5,9 km propojí hlavní tahy I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí sídliště Severní Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou Borská pole. Řidiči jedoucí od Klatov, Domažlic a z jihu Čech se dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení se odhaduje až na 20 tisíc aut denně.
Dalších 370 milionů Kč dá na okruh město Plzeň, hlavně na kanalizační sběrač na Roudné, sjezdy z okruhu a retenční nádrž Vinice. Její stavbu za 130 milionů zahajuje v pondělí firma Strabag na pozemku u křížení ulic Karlovarská a Na Chmelnicích. Zadrží a bude postupně uvolňovat až 6000 m3 vody z přívalových dešťů. Vodohospodářskou stavbu města podpoří EU více než 80 miliony Kč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.