Do finále jde oprava mostu v Liblíně na Rokycansku. Patří mezi tři nejdelší v kraji

Autoři , | Foto Eva Mertlová. Se svolením Národního památkového ústavu

Plzeňský kraj dokončuje zhruba za 110 milionů Kč kompletní rekonstrukci mostu přes Berounku v Liblíně na Rokycansku. Se 138 metry jde o jeden ze tří nejdelších mostů v regionu. Doprava se tam vrátí koncem roku. Liblínský obloukový most je hojně využívaný. Podle starostky Ester Lipertové (SNK městyse Liblín) je důležitou spojkou Rokycanska se severem Plzeňska.

Téměř 100 let stará železobetonová konstrukce, která je památkově chráněná, byla v havarijním stavu. Spojuje sever Plzeňska s Rokycanskem a dálnicí D5. Rekonstrukci mostu podpořil evropský program IROP, který uhradí 85 procent uznatelných nákladů. „Nosnost mostu byla od ledna 2021 omezená na pět tun. Koncem letošního roku má začít předčasné užívání a měl by se tam obnovit provoz," řekl náměstek krajské správy a údržby silnic (SÚS) Martin Vít. V zimních měsících pak podle něj stavbaři rozeberou nynější provizorní konstrukcei.

Dokončovací práce na opraveném mostě budou hotové na jaře příštího roku. Stavba se výrazně neprodražila, změny oproti ceně, která vzešla ze soutěže, jsou podle Víta několik milionů korun.

Správci silnic uvedli, že opravovaný most byl výrazně poškozený, mostovka byla úplně odtržená od stojek, stav kontrolovali každých 14 dní. Stavbaři vyměnili celou mostovku, vozovku a nevyhovující stojky. „Po opravě nebude mít liblínský most žádné omezení tonáže. Bude široký 6,5 metru mezi obrubami a vznikne tam chodník," uvedl náměstek.

Berounku letos v únoru překlenul provizorní most. Se svojí délkou 115 metrů je v současné době nejdelším provizorním mostem v celé ČR. Jeho cena je téměř 12 milionů korun a byl postaven 200 metrů od stávajícího mostu. Po dosavadním provizorním mostu, který postavila firma Colas u vodáckého kempu, je vedena doprava od letošního února. Jezdí po něm kromě osobních aut i autobusy linkové dopravy, zásobování a popeláři. Provoz je tam v jednom pruhu na semafory, vznikl tam i chodník. Kamiony musí po objízdné trase přes dolanský most za Plzní, výjimečně přes zvíkovský na východním okraji Rokycanska, kde jsou serpentiny. Obě objížďky měří zhruba 40 kilometrů.

Před osmi lety opravil kraj za 90 milionů Kč desetikilometrovou silnici II. řídy z Břas, přes Újezd u Svatého Kříže a Liblín až k mostu. Podle starostky se tehdy opravovalo jen předmostí, které se sesouvalo.

Liblínský most je technická památka

Stávající obloukový železobetonový most přes Berounku byl postaven v letech 1927 -1929 a je dlouhý 138 metrů. Mostní konstrukce mostu je technickou památkou, proto byla navržena jako replika současného mostu na stávající spodní stavbě. „V rámci rekonstrukce mostu budou vyměněny všechny degradované části, které již není možné opravit. Na ponechaných základech pilířů a obloucích budou vybudovány nové pilíře a stojky, na kterých bude provedena nová nosná konstrukce. Současně bude upraveno silniční řešení tak, aby odpovídalo aktuálně platným předpisům a potřebám provozu,“ vysvětlil už dříve náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky oprava mostu, most přes Berounku, okres Rokycany, Plzeňský kraj, Liblín, Česko, oprava, silnice, finále, doprava, Berounka

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.