Zácpy nekončí. Nově v Plzni komplikuje provoz oprava tramvajové trati na Skvrňany

Autoři | Foto Martin Pecuch, magistrát města Plzně

Trápení motoristů i cestujících v MHD v Plzni nebere konce. Ve městě v pondělí 13. října vzniklo další místo, které značně komplikuje provoz. Odstartovala totiž rozsáhlá rekonstrukce dvoukolejné tramvajové trati spojující centrum města se čtvrtí Skvrňany. Práce si vyžádaly změny v provozu osobní i hromadné městské dopravy. Na jednání zastupitelstva padl ve čtvrtek dotaz, proč se s tak velkou opravou začalo až na podzim, kdy se do města vrátil běžný provoz.

„Proč tyto práce neběží přes léto, kdy víme, že se tyto náročné rekonstrukce musí dělat, a nevyužívá se toho, že během dvou měsíců v létě je snížený provoz, což přece jen trošku usnadní situaci lidem? Mohlo by město zvážit během ranní špičky vyhrazený pruh pro MHD. Chápu, že ty autobusy jezdí v krátkých intervalech, ale i vzhledem k rekonstrukci křižovatky u Škodovky se tam tvoří nekonečné kolony. To znamená, že ty autobusy jsou plné a stojí v těch frontách mezi auty. Obrátili se na mě i rodiče školáků, kteří prostě teď kvůli tomu nezažívají lehké časy,“ tázal se opoziční zastupitel Petr Suchý (TOP 09).

Odpovědi se ujal technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti). „Jeden z hlavních důvodů rekonstrukce v této době je, že se v minulých dnech dokončoval kruhový objezd u Makra. Nechtěli jsme, aby byl souběh těchto dvou akcí. A zároveň s tím tento projekt určitým způsobem dospěl k realizaci právě v tomto časovém rámci. Část harmonogramu lze ovlivnit, ale část harmonogramu závisí na dalších faktorech – právě z hlediska financování, klimatických sezón a tak dále.
Uzavírka by měla být minimálně na šest měsíců. Po šesti měsících by se měl obnovit provoz,“
uvedl náměstek Bosák.

Jeho slova potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar (STAN). Podle jeho slov oprava nastala v tomto čase z důvodu dlouhodobého plánování a souladu se všemi ostatními uzavírkami. „Všichni víte, jak to v létě letošního roku v Plzni vypadalo. Některé další zásadní rekonstrukce, které bychom bývali rádi uskutečnili, jsme museli škrtat. Třeba křižovatku u Jána. Já si nedokážu představit, že bychom ještě do téhle situace vstoupili s rekonstrukcí trati na Skvrňany. Jsem rád, že máme dodavatele zavázaného k tomu, že tu opravu uskuteční v zimě. Myslím si, že bude bolet úplně stejně, jako by bývala bolela v létě. Půl roku prací se do letních prázdnin tak jako tak nevměstná,“ řekl Tolar.

Náměstek pro dopravu zmínil i připomínku na vyčlenění jednoho jízdního pruhu pro výlukovou dopravu. „To tam z praktických důvodů není možné. My tam bereme jeden jízdní pruh už právě v zájmu té rekonstrukce. Nedostává se dalšího jízdního pruhu, který bychom vyhradili pouze pro autobusy.“

O rekonstrukci tramvajové trati se nediskutuje jen na zastupitelstvu. Veřejnost tento projekt bouřlivě komentuje i na sociálních sítích. Asi nejšťavnatěji práce a následné komplikace komentoval pan Jiří: „Cílem těch prací je na..rat lidi po celý rok.“ Pan Jaromír si zase stěžoval na to, že autobusy náhradní dopravy kapacitně výluku nezvládají.

Oprava tramvajové trati si vyžádala změny v dopravě

Dvoukolejná trať na Skvrňany už byla v nevyhovujícím stavu. Projíždějící tramvaje tam musely při průjezdu snižovat rychlost na 30 kilometrů za hodinu. Rekonstrukce začala v pondělí 13. října etapou v prostoru u příčného přejezdu tramvajové trati směrem k Centrálnímu autobusovému nádraží (CAN) a vede po křižovatku Sady Pětatřicátníků × Přemyslova × Solní.

V souvislosti se stavbou byla schválena přechodná úprava provozu na silnicích I/20 (Palackého náměstí), I/26 (Skvrňanská) a v Domažlické ulici. Částečná uzavírka platí do 11. listopadu 2025. Následně bude zahájena další etapa oprav – od 20. října do 12. prosince 2025. Práce v této etapě budou probíhat výhradně na tramvajovém pásu, takže provoz ve vozovce nebude omezen.

Po dobu stavby budou dočasně zrušeny některé přechody pro chodce. Náhradní budou zřízeny u zastávky CAN Skvrňanská, v místě křižovatky Kalikova a u zastávky Palackého náměstí. V pondělí začala také výluka tramvajové dopravy na lince č. 2. Tramvaje této linky jezdí na trase Světovar – Sady Pětatřicátníků a zpět. Náhradní autobusová doprava 2A zajistí přepravu v úseku zastávek Skvrňany – Náměstí Republiky a zpět.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky rekonstrukce tramvajové trati, trať na Skvrňany, tramvaje, oprava, jízdní pruh, Plzeň, Pavel Bosák, Aleš Tolar, Petr Suchý

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.