Dnes, 18:02
S velkými obavami, ale i s nadějí řidiči v Plzni čekají na otevření zrekonstruované okružní křižovatky „u Makra.“ Ta začne sloužit od soboty 27. září, kdy bude ráno na obřím kruháči obnoven provoz. Zprovozněny budou i všechny příjezdové větve. Rekonstrukce spočívala v přestavbě původní, kapacitně nevyhovující křižovatky na turbo-okružní křižovatku. Lidi ale vyděsil doslova spletitý les nově osazených semaforů a z jízdy mají strach.
Ještě před samotným spuštěním provozu na přestavěné okružní křižovatce se vyrojila celá řada pesimistických předpovědí, jak špatně to dopadne. Mnozí řidiči prorokují, že první nehoda se tam stane již první den dopoledne. Na sociálních sítích už koluje i několik vtipů, na kterých je zachycena okružní křižovatka po úpravě.
„Co s tím udělají semafory uvidíte ráno před sedmou a odpoledne po 14. hodině. Je to strašně moc příjezdů a navíc obrovské množství aut. To bude Saigon,“ píše v diskusi na sociálních sítích Zdeněk R. Jiřina Š. zase vyzývá k ohleduplnosti motoristy. „Mnozí řidiči do Plzně nejezdí každý den. Všichni si to musíme projet a podívat se, jak to tam vypadá. Takže netrubte na každého, kdo bude zmatený, raději ho pusťte a uděláte dobrý skutek. Řidič nebude ve stresu a zase rád do Plzně přes tento kruháč přijede.“ Obavy má i Soňa K. „Už to vidím, jak se otáčím až v Domažlicích na náměstí.“ „Úplná pohodička. Jestli tohle někdo nepochopí, tak ať raději neřídí,“ napsal Martin V.
Například Milan L. ale zdůraznil, že úpravu okružní křižovatka potřebovala už dávno. „Konečně se nebudou lidi napojovat ze tří pruhů do jednoho, protože nechápou, jak kruháč funguje. Zastavit kruháč, stojí vše. Tady to prostě nepůjde, pokud nebudete chtít být masochista, co přejede ty retardéry, jen aby se dostal do jiného pruhu. Ono není tak těžké se zařadit do správného pruhu. Semafory na kruháči jsou boží. Ten, kdo to vymyslel je frajer. Poprvé jsem se s tím setkal v Británii, na první pohled trochu děsivé, ale sakra, jak skvělé to bylo. Prostě jedete. Když svítí červená, tak zastavíte,“ napsal Milan L. „To vypadá, že přestavba vyřeší úplné h...o. Navíc semafory to zasekají ještě víc,“ nesouhlasí s ním Michal Z. Jiný řidič vyjádřil obavy z toho, co se asi na křižovatce stane, pokud přestanou fungovat semafory.
Jak vypadá křižovatka po úpravě? „Křižovatka byla doplněna světelnou signalizací, která zajistí regulaci vozidel na příjezdu do křižovatky, umožní lepší využití časové rezervy, zejména ve špičkových hodinách a zajistí bezpečnější křížení vozovky s chodci a cyklisty. Jízdní pruhy byly doplněny oddělovači jízdních pruhů, je tady potřeba, aby řidiči věnovali pozornost směrovým ukazatelům a do požadovaného jízdního pruhu se zařadili již při příjezdu k okružní křižovatce,“ informovala Martina Kozlíková z Úseku výstavby ŘSD, Správa Plzeň.
K obnovení provozu dojde v sobotu v brzkých ranních hodinách. V noci z pátku na sobotu bude demontováno provizorní dopravní značení a následně v sobotních ranních hodinách dojde ke spuštění řízení křižovatky světelnou signalizací. Do konce října 2025 pak budou na okružní křižovatce pokračovat dokončovací práce, sadové a terénní úpravy.
Po spuštění provozu na okružní křižovatce bude ještě nutné dokončit osazení oddělovačů jízdních pruhů, které z důvodu obousměrného provozu v křižovatce momentálně nelze realizovat. „Práce budou probíhat v nočních hodinách s označením na pracovní místu. V případě vhodných klimatických podmínek bude ještě v letošním roce provedeno i vodorovné značení plastem, pro jehož aplikaci je nutné dodržet technologickou přestávku po pokládce obrusné vrstvy,“ uvedla Kozlíková.
Na zprovoznění okružní křižovatky bude navazovat dopravní omezení na dálničním přivaděči D5 silnice I/26 na Domažlice nutné pro dokončení pokládky mikrokoberce. Práce budou probíhat vždy v jednom jízdní pruhu po dobu maximálně jednoho týdne. „Plánovaná pokládka mikrokoberce nemohla být provedena v celém rozsahu v době trvání úplné uzavírky z důvodu nutnosti zajištění provizorního obratiště pro dopravu vyjíždějící z obytné části a odstavného parkoviště TIR u obce Valcha,“ doplnila Martina Kozlíková.
Přestavba kruhového objezdu, po kterém běžně projíždělo až 50 tisíc aut denně, vyjde na 275 milionů korun. Cílem bylo přestavět kapacitně nevyhovující okružní křižovatku na turbookružní se dvěma pásy. Zvýší se kapacita, plynulost i bezpečnost provozu. Na všech šesti ramenech křižovatky budou semafory a bude tam fyzické oddělení jízdních pruhů. Protilehlá ramena křižovatky budou mít vždy na dvě minuty zelenou, zatímco ostatní budou mít červenou. Na pěti výjezdech vznikly světelně řízené přechody pro chodce. Kolem této křižovatky se budou bezpečně pohybovat i chodci a cyklisté.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám