S obnovou vodorovného dopravního značení začali silničáři na silnicích v Plzeňském kraji. Jde o pravidelnou obnovu plošného vodorovného dopravního značení na silnicích II. a III. třídy. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) by měla na obnově pracovat podle klimatických podmínek do října.
Hlavním důvodem obnovy je větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Především se jedná o zlepšení viditelnosti značení za zhoršených podmínek – například v dešti nebo za tmy. „Opravdu nejde jen o kosmetickou úpravu silnic. Kvalitní a dobře viditelné vodorovné značení výrazně přispívá k bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. Nejvíce je to patrné na přechodech pro chodce nebo v křižovatkách,“ říká Daniel Žižka, technolog a hlavní dispečer zimní údržby SÚSPK.
V rámci Plzeňského kraje se letos plánuje obnova značení v rozsahu přibližně 2 500 metrů čtverečních. Používané materiály zahrnují stříkaný plast, který se aplikuje hlavně na přechody, STOP čáry, odbočovací šipky nebo nápisy, například BUS. Dále se používá barevné značení, přičemž žlutá barva slouží pro vyznačení zastávek a zásobovacích zón a červená barva, která upozorňuje například na pohyb dětí nebo chodců.
„Pro ostrou akci ale rozhodně není vhodných všech 365, nebo v případě přestupného roku 366, dní. Podmínky pro samotné značení jsou dvě: suchý povrch vozovky a teplota nad 5 °C,“ vysvětluje mluvčí SÚSPK Martina Burda.
„Oproti minulosti nyní používáme šablony pro obnovu piktogramů, což výrazně urychlilo práci a zvýšilo přesnost provedení tím, že odpadlo zdlouhavé oblepování a pak odlepování požadovaného piktogramu. Díky použití stříkaného plastu a strojní pokládce se také prodloužila životnost značení až na čtyři roky,“ dodává Žižka. Obnova vodorovného značení je nedílnou součástí péče o bezpečnost a komfort provozu na krajských silnicích a probíhá každý rok v teplých měsících.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám