Debata kolem aktuální rekonstrukce obří okružní křižovatky u Makra v Plzni se rozhořela na jednání městského zastupitelstva. Jeden opoziční zastupitel se zajímal o to, proč se na tak důležité dopravní stavbě komplikující provoz ve městě, nepracuje o víkendech nebo v nočních hodinách. Stalo se tak přesně v okamžiku, kdy policie zveřejnila informaci, že u kruhového objezdu u Makra zkolaboval provoz. Policie žádala prostřednictvím médií řidiče, aby do lokality vůbec nejezdili.
„V současné době se tvoří problémy v dopravě u kruhového objezdu u Makra v Plzni. Žádáme řidiče, pokud je to možné, aby zvolili jiné trasy. Provoz zde víceméně stojí. Proto zde korigují dopravu dopravní policisté,“ varovala ve čtvrtek dopoledne mluvčí policie Pavla Burešová.
Přesně ve stejnou vystoupil na jednání plzeňského městského zastupitelstva se svým dotazem opoziční zastupitel Petr Suchý (TOP 09). „Rozběhla se dlouho očekávaná rekonstrukce kruhového objezdu u Makra. My jsme byli v minulém volebním období peskováni za to, že nejsme schopni zařídit, aby se různé silniční stavby dělaly po večerech a během víkendů. A vy jste říkali, že to teď bude jinak. A teď se ptám, proč se v sobotu a v neděli nepracuje na křižovatce u Makra, která okolo nemá žádnou bytovou zástavbu. Stojí vlastně v polích a nikoho by stavební ruch nerušil,“ řekl Petr Suchý.
„To je pro mě nepochopitelné, že na takto klíčovém dopravním uzlu v sobotu a v neděli nevidíte dělníka. Kvůli tomu jste odložili rekonstrukci křižovatky U Jána, po níž volají obyvatelé Plzně dlouhé roky. Já vás chtěl pochválit za to, že jste konečně ta koalice, která to rozběhne. A teď vy říkáte, že nemůžeme mít Makro a nemůžeme mít křižovatku U Jána. Tak mi řekněte, proč se nepracuje u Makra o víkendech? A v jakém horizontu plánujete opravu křižovatky U Jána,“ tázal se zastupitel.
Na jeho slova okamžitě reagoval primátor Roman Zarzycký (ANO). „U Jána nerušíme proto, že křižovatka u Makra. Ale U Jána jsme posunuli v čase, protože se zpozdila nálezem archeologů stavba na Rolnickém náměstí. A to je ten důvod. Protože ten dopravní bypass by přivedl k centru U Jána dalších 12 000 vozů. Nesouvisí to jakkoliv s ŘSD stavbou, kterou my spolufinancujeme. Je to společná investice,“ vysvětlil primátor. K dalšímu vysvětlení vyzval následně Aleše Tolara (STAN), náměstka pro dopravu.
„V případě křižovatky u Makra byl od samotného začátku harmonogram této stavby zvolen tak, aby stavba trvala šest měsíců, což je poměrně šibeniční termín z těch variant, které se nabízely. Firma se k tomuto termínu zavázala. Rozfázovala si tu práci dle vlastního uznání a vzhledem k prováděcí projektové dokumentaci. Ty jednotlivé etapy by měla plnit. To se ukáže už v pátek (dnes), kdy vstoupí rekonstrukce do druhé části,“ uvedl Aleš Tolar.
„Jestli se pracuje nebo nepracuje o víkendech a v noci, tohle hodnocení nechávám na vás. Já mam ty informace jiné. Minimálně v prvních dvou víkendech se tam pracovalo. Nicméně nebyl to závazek a ani nárok zadavatele, žádná povinnost směrem k realizátorovi. Byl stanoven pouze termín dokončení a naplnění jednotlivých etap a dopravních opatření. V pátek vstupujeme do druhé fáze, ta potrvá šest dní. To je poměrně šibeniční termín. A jak si s tím firma poradí, jestli tam nasadí 20 lidí a budou pracovat 24 hodin, nebo 80 lidí a budou dělat osm hodin, to už je věcí zmíněné firmy,“ konstatoval náměstek Tolar.
Na zkapacitnění okružní křižovatky u Makra, kterou denně projede 30 000 automobilů se pracuje od 1. března. Ostře sledovaná rekonstrukce této nejvytíženější dopravní stavby ve městě vyjde na 274 milionů korun. Po celou dobu bude místo částečně průjezdné. Největší zatížení se předpokládá v období od června do srpna a skončí k 31. listopadu letošního roku. Dosáhnout by se mělo rozšíření kruhového objezdu o další jízdní pruh po celém obvodu. „Kromě zkapacitnění křižovatky dojde také ke zvýšení bezpečnosti. Stávající okružní křižovatka má v současné době tři jízdní pruhy, my ji přestavíme na světelně řízenou turbo okružní křižovatku. Dojde k rozšíření o zhruba 2,5 metru, abychom umožnili fyzické oddělení stávajících jízdních pruhů,“ přiblížil ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol.
Důležité termíny stavby:
28. 3 - 5. 4. - úplná uzavírka okružní křižovatky před ulicí Folmavská, objízdná trasa vede ulicemi Obchodní - Podnikatelská - U Nové Hospody
1. 3. - 27. 3. a 9. 4. - 30. 4. - uzavřený výjezd z okružní křižovatky do II/215 ul. Regensburská, objízdná trasa po silnici 1/26 ul. Domažlická - místní komunikace podél parkoviště TIR zpět na ulici Regensburská
květen - dopravní omezení z důvodu překládky inženýrských sítí. Podrobnosti ŘSD včas avizuje.
červen - srpen - Průjezdná bude ulice Folmavská a Regensburská, ostatní větve okružní křižovatky se uzavřou.
Také kvůli rekonstrukci a zkapacitnění kruhového objezdu u Makra se odložily práce na opravě rušné plzeňské křižovatky U Jána. Důvodem byly i obavy města, co by způsobila další velká uzavírka. Chodci se po plánované opravě U Jána konečně dočkají přechodů na rušné křižovatce v blízkosti plzeňského pivovaru. Úsekem ve všední dny projede přes 50 tisíc aut a více než 600 tramvají. Jedinou možnost, jak se pěší mohou přes silnici dostat nabízí lávka. Řada lidí si proto zkracuje cestu a čtyřproudou silnici riskantně přebíhají. Kromě přechodů budou práce zahrnovat i úpravu inženýrských sítí nebo veřejného osvětlení.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Nejhorší možné řešení - na kruhové křižovatce semafor. Doporučuji aby se pan projektant a investor podíval třeba na Slovensko, kde jsou kruhové křižovatky řešené tak, že nejsou žádné fronty a jsou perfektně průjezdné. Jo a přechody u Jána, to si myslíte, že lidi budou chodit po přechodech, jak znám naturel v čechách, tak budou kličkovat mezi auty nadále. Jděte se podívat třeba na křižovatku U Pietasu, kde chodci přebíhají čtyřproudovou silnici cca 20m od semaforů.