Počasí dnes2,8 °C, zítra5,2 °C
Středa 19. března 2025  |  Svátek má Josef
Bez reklam

Škodováci vyrobili nejdelší tramvaj na světě, měří téměř 60 metrů. Dvanáct obřích souprav bude jezdit v SRN

Autoři | Foto Se svolením Škoda Group

Nejdelší tramvaj na světě navrhla a vyrobila pro německý dopravní podnik plzeňská společnost Škoda Group. Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T měří bezmála 60 metrů a skládá se z šesti článků. Pojme 368 cestujících, z toho 144 sedících. V Německu bude jezdit 12 těchto obřích tramvají na tratích uvnitř nebo mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg ve třech spolkových zemích, a to Bádensku-Württembersku, Hesensku a Porýní-Falci.

Pro představu, tramvaj Škoda ForCity Smart 38T je téměř dvakrát delší než plejtvák obrovský, nejdelší živočich na světě. Uvnitř se nachází 72,4 km kabelů, které pohánějí její pokročilé systémy a zajišťují plynulý a spolehlivý provoz. Stavba tramvaje takového rozsahu vyžaduje čas, výroba každé tramvaje Škoda 38T trvá 18 týdnů, zatímco její menší protějšek, 30m Škoda 36T, je dokončena za devět týdnů.

Do německého trojměstí, kde žije přes milion lidí, dodá Škoda Group mnohem více vozidel, kde budou samozřejmě i kratší tramvaje. Škoda dodá tramvaje ve třech typech – 30metrové Škoda 36T, 40metrové Škoda 37T a 60metrové Škoda 38T. Hodnota kontraktu na celkem 114 tramvají dosahuje téměř deseti miliard korun. V SRN už jich jezdí 45. Uvedl to mluvčí skupiny Jan Švehla. Kdyby se všech 114 tramvají postavilo do řady, dosáhly by délky neuvěřitelných 4,2 km.

„Unikátní vlakotramvaj, která se může pohybovat po tramvajových i železničních kolejích a může jezdit rychlostí až 80 km/h,“ řekl projektový manažer Michael Kocmich. Vůz představený v úterý se přesune do depa v Ludwigshafenu příští týden.

„Nejdelší tramvaj na světě splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Bude klíčovým prvkem budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese,“ řekl Jan Christoph Harder, prezident regionu Západ & Sever ve Škodě Group. Podle něj je více než 20 procent dílů z Německa. Kocmich řekl, že je uvnitř vozu přes 85 kilometrů kabelů a skládá se z desítek tisíc dílů od 214 výrobců, z nichž jsou téměř tři čtvrtiny z ČR. Hrubá stavba se vyrábí ve finském závodě Škody Group v Otanmäki a vůz se pak smontuje v Plzni. Výroba každé tramvaje podle Švehly trvá 18 týdnů, dvakrát tolik než polovičního vozu Škoda 36T.

„Je to největší tramvaj na metrovém rozhodu na světě a maximum možného v konstrukci. Skládá se ze šesti článků. Rozpojit jde v polovině," uvedl Kocmich. Dosud nejdelší tramvaj jiného výrobce jezdí v Budapešti a podle techniků je o kratší o několik metrů. Škodovka dodala zatím nejdelší tramvaj do Rigy, její čtyřčlánková verze měří 41 metrů.

V Německu už je v provozu 36 čtyřicetimetrových a devět třicetimetrových vozů, výroba zbylých skončí příští rok. „Díky možnosti spřahování do sestav s délkou až 80 metrů se mohou ideálně přizpůsobit potřebám přepravců," informoval Jan Švehla. Podle Kocmicha nabízí vozidla minimálně devět kombinací spřažení, homologované jsou také na tratě v Rakousku a Švýcarsku.

„Všech 12 největších tramvají dodáme zákazníkovi během léta až začátku podzimu," uvedl Kocmich. Od loňského léta už se v Ludwigshafenu testuje prototyp. „Dnes jsem představili první vůz sériové výroby. S cestujícími se nasadí v řádu měsíců," řekl.

Šedesátimetrové tramvaje se podle něj hodí spíše na dlouhé rovné úseky bez oblouků a velkých stoupání. Mají počítadla cestujících, dopravce si tak může on-line kontrolovat, jestli jsou, nebo nejsou vytížené a podle toho zvolit délku soupravy. „Vezme třeba půlku této tramvaje a spojí ji se čtyřicetimetrovou (37T). Rozpojitelnost a zapojitelnost je plus minus do hodiny," uvedl Kocmich. V depu se vozy nemusí řídit pouze z kabiny, ale lze je také posunovat pomocí ovládacího panelu v polovině tramvaje. Mezi sedadly jsou větší rozestupy, aby byl "tok" pasažérů plynulejší. Díky superkapacitorům dokáže tramvaj dojet 1,6 kilometru na baterii, třeba při kolizí nebo posunování v depu, dodal.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Škoda 36T, Škoda 37T, Škoda 38T, nejdelší tramvaj na světě, rekordní tramvaj, Škoda, Škoda Group, doprava, dodávka tramvají

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Škodováci vyrobili nejdelší tramvaj na světě, měří téměř 60 metrů. Dvanáct obřích souprav bude jezdit v SRN  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.