Plzeňský kraj letos očekává výrazně méně peněz od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na opravy svých silnic druhé a třetí třídy. Zatímco v minulých čtyřech letech dostával od státu téměř 300 milionů korun, letos očekává jen mezi 100 až 150 miliony Kč. Novinářům to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN), který s tím seznámil starosty Tachovska. Kraj má přitom kompletně připravené stavby za 500 milionů korun.
Vláda minulý týden schválila čtyři miliardy korun krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy, tedy stejně jako dával stát v minulých letech. Ze SFDI a rozpočtové rezervy dostanou ale podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) "jen" dvě miliardy korun, další dvě miliardy by měly získat z evropských peněz.
Čížek potvrdil, že SFDI poskytne krajům pouze dvě miliardy korun. "S tím, že nám bylo předběžně řečeno, že bude nějakým způsobem posílena alokace (objem peněz) v evropském programu IROP o dvě miliardy," uvedl. Podle Čížka se hovoří o tom, že buď bude posílena výzva na silnice, nebo bude otevřena jiná výzva. Podle náměstka to ale není jisté, a pokud se to podaří, tak by se na tyto peníze čekalo několik měsíců, protože u dotací EU je úplně jiný režim financování.
"V Plzeňském kraji bylo v roce 2010 v havarijním nebo nevyhovujícím stavu 52 procent všech silnic," řekl náměstek. V roce 2017 už to byla, díky dotacím EU, krajským výdajům i penězům SFDI, pouze třetina a loni a letos, kdy kraj opět investuje velké sumy, se to zase o něco zlepší. Pokud ale nebudou peníze ze SFDI nebo jich bude méně, začne se stav zhoršovat.
"Už léta chceme, aby se zhruba ty čtyři miliardy korun s valorizací dávaly systémově na silnice II. a III. třídy každý rok. Aby to nebyl žádný dárek od státu, ale část daně, kterou platí každý motorista z benzinu," uvedl. SFDI podle Čížka toto systémové řešení jako návrh připravil, ale odmítlo ho ministerstvo financí.
Čtyři miliardy korun na opravy silnic nižších tříd loni na podzim slíbila vláda. Kraje s nimi počítaly a zahrnuly je do svých plánů. Zatím ale nevědí, kolik dostanou, a nemohou vypisovat soutěže na dodavatele. Kraje mají ve správě 49 tisíc kilometrů silnic druhé a třetí třídy, stát vlastní asi 7000 km dálnic a silnic první třídy. Podle předsedkyně Asociace krajů Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) dá stát letos na opravy svých silnic a dálnic zhruba 40 miliard korun, kraje vynaloží ze svých rozpočtů na opravy svých silnic osm miliard. Krajům navíc patří 12 tisíc zhruba z 15 tisíc mostů v ČR, jejichž opravy jsou nákladné.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.