Počasí dnes-3 °C, zítra-2,5 °C
Pondělí 13. ledna 2025  |  Svátek má Edita
Bez reklam

Dopravní podnik získal skutečný klenot historie veřejné dopravy. Po renovaci bude opět sloužit veřejnosti

Skutečný klenot historie veřejné dopravy se podařilo zachránit Plzeňským městským dopravním podnikům (PMDP). Získaly unikátní vlečný vůz „Krasin“ z roku 1932, původně provozovaný Dopravním podnikem Praha pod číslem 1389. Tento vůz byl vyroben v legendární Ringhofferově továrně a zůstával v provozu až do roku 1969, kdy byl vyřazen.

„Ačkoliv se v Plzni takový vůz nikdy neprovozoval, jedná se o poslední známý dochovaný kus z této série včetně podvozku. Po dokončení oprav motorového vozu Ringhoffer plánujeme i jeho renovaci, aby mohl být zapojen do soupravy a připomínal tramvajovou dopravu z období druhé světové války,“ informoval mluvčí PMDP René Vávro.

Podle slov mluvčího je vůz technicky velmi zajímavý. „Ze čtyřiceti vozů v sérii byly pouze dva vybaveny svařovaným rámem místo obvyklého nýtovaného. To z něj činí skutečný unikát! Zajímavostí je i jeho osud po vyřazení. Vozovou skříň zachránil spolek dopravních nadšenců Výtopna Zlíchov z pozemku nedaleko Prahy, kde dlouhá léta sloužila jako rekreační chatka. Díky péči majitele a členů spolku se vůz dochoval v mimořádně dobrém stavu. Těšíme se, až se po renovaci tento historický poklad představí veřejnosti,“ dodal René Vávro.

Křižíkova tramvaj je národní kulturní památkou

Další nesmírně cennou historickou tramvají v Plzni je Křižíkova tramvaj z roku 1899, která se na konci roku 2023 dokonce stala národní kulturní památkou. Tramvaje začaly v Plzni jezdit už před 124 lety. Plzeň se tehdy stala teprve pátým městem na území Čech a Moravy, kde lidé mohli jezdit tramvají. Plzeňská dráha měla tehdy tři jednokolejné tratě o délce téměř 12 kilometrů.

Žádost o udělení koncese na elektrickou tramvaj poslali plzeňští radní do Vídně už v roce 1892, svolení dostali o čtyři roky později. Plány vypracoval "český Edison" František Křižík, který spolu s průmyslníkem Václavem Brožíkem také Elektrickým drahám královského města Plzně dodal 20 motorových vozů. Po modernizaci sloužily ještě za první republiky a jeden z nich, s evidenčním číslem 18, se dožil současnosti a je nejstarším provozuschopným vozem v ČR a patrně i ve střední Evropě. Uveze 18 cestujících, z toho 16 sedících.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Se souhlasem Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), Plzeňské tramvaje

Štítky PMDP, Plzeňské městské dopravní podniky, zachráněná tramvaj, tramvaj, historická tramvaj, Křižíkova tramvaj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dopravní podnik získal skutečný klenot historie veřejné dopravy. Po renovaci bude opět sloužit veřejnosti  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.