Ještě v dubnu začne dostavba západního okruhu Plzně. Peníze na největší stavební investici v historii Plzeňského kraje už hejtmanství má. Nová 3,5 kilometru dlouhá silnice od Křimické po Karlovarskou třídu musí být hotova do 34 měsíců od podpisu smlouvy. Okruh odvede část tranzitní dopravy z Klatovské a Karlovarské třídy, nejfrekventovanějších tepen procházejících centrem Plzně.
„Smlouvu s dodavatelem podepíšeme do týdne, hned poté předáme staveniště,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). V pondělí zastupitelé schválili financování dostavbu obchvatu. Jedná se o částku 1,91 miliardy korun včetně rezervy. Z evropského programu IROP dostane po etapách zpět 1,541 miliardy Kč. Pro financování okruhu hlasovalo všech 38 přítomných zastupitelů, kteří poprvé jednali prostřednictvím videokonference.
Schválená suma zahrnuje i zvýšení nákladů o 141 milionů korun. Podle Čížka je toto navýšení úspěch, protože od konce roku 2018, kdy byly náklady kraje spočteny na 1,8 miliardy Kč, výrazně rostly ceny stavebních i projekčních prací a materiálů.
„Původně to mělo stát podle studií 1,4 miliardy. Na to jsme získali 1,27 miliardy dotace, které byly garantované v evropském programu ITI," řekl Čížek. V době projektování se zjistilo, že stavba bude dražší. Kraj pak šel znovu do celostátního programu IROP a podařilo se mu získat navíc od Evropské unie 271 milionů Kč.
Druhou pozitivní věcí bylo podle Čížka to, že výše čtyř z pěti nabídek byla kolem dva roky starých nákladů 1,8 miliardy, které dal kraj do výběrového řízení na dodavatele. A nejlepší zprávou je podle náměstka hejtmana to, že se v soutěži na tak velkou stavbu nikdo do pátečních 24:00 neodvolal k antimonopolnímu úřadu. Vyplatilo se prodlužování uzávěrky, kdy kraj trpělivě vysvětloval desítky dotazů uchazečů, dodal Čížek.
Kraj už loni investoval 18 milionů korun do přeložky vysokého napětí, letos plánuje prostavět 342 milionů Kč a příští rok 560 milionů. Dalších téměř 370 milionů korun dá na stavbu okruhu město Plzeň, zejména na kanalizační sběrač na Roudné, retenční nádrž a sjezdy z okruhu.
Nová komunikace naváže na první etapu dokončenou před 5,5 roku. Celý okruh o délce 5,9 km, který propojí silnici I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí největší sídliště na Severním Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou města Borská pole. Po dokončení stavby s šesti mosty se řidiči mířící od Klatov, Domažlic a z jihu Čech dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary. Zatížení má být až 20 tisíc aut denně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.