Bagry se zakously na dálničním hraničním přechodu v Rozvadově do ikonické obří celní budovy s černou fasádou, zdobenou křiklavě barevnými prvky. Objekt se od čtvrtka demoluje a půjde k zemi stejně jako další opuštěné celní budovy v jejím okolí. Celkem se jedná o devět objektů. Místo nich se na přechodu po obou stranách dálnice D5 rozšíří za půl miliardy korun parkovací stání pro nákladní automobily. Jedná se o největší odpočívku v ČR.
Na dálnici D5 je dlouhodobě velký převis poptávky po stáních pro nákladní automobily. Proto dojde k rekonstrukci oboustranné odpočívky Rozvadov, která svým dispozičním řešením a kapacitou přestala vyhovovat současným potřebám. Ze současných necelých 300 parkovacích míst pro nákladní vozy jich tam bude od druhé poloviny roku 2026 přes 500 na obou stranách dálnice. Pro osobní vozy pak 220 míst. „Význam odpočívky je dán také její polohou, kdy jde o odpočívku umístěnou přímo na hranici s Německem. Proto kromě zajištění standardních služeb pro uživatelé dálnice, musí být v rámci odpočívky zajištěny i služby spojené s nákupem mýta a dálničních známek,“ informoval Adam Koloušek z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Prostor pro nová parkovací stání vznikne demolicí bývalých celních budov, které jsou od zrušení přímých hraničních kontrol nevyužity. Samotná demolice bude stát 15 milionů korun. Na levé odpočívce zůstane zachována budova bývalého odbavení, ze které po rekonstrukci vznikne informační centrum. Část celních areálu zůstane zachována pro zajištění výkonu bezpečnostních složek. Odpočívka je na dálnici D5 napojena pomocí odbočovacích a připojovacích pruhů, které již byly upraveny tak, aby vyhovovaly navrhovanému uspořádání.
Na odpočívce bude zřízen mobiliář, včetně zastřešených posezení. Pro zlepšení celkového vzhledu odpočívky a zlepšení mikroklima budou v odpočinkové zóně vysázeny stromy, stejně tak i v ostrůvcích mezi stáními. Chybět nebudou ani dětská hřiště na obou stranách dálnice. Obě odpočívky budou po celém obvodu oploceny. V prostoru odpočívek jsou na průjezdní komunikaci navrženy zálivy pro stání nadrozměrné soupravy.
Přístup na odpočívku a jednotlivé plochy je zajištěn páteřními komunikacemi tak, aby jednotlivé typy vozidel projížděly odpočívkou v přímém směru. „Pro zlepšení využití kapacity stání bude odpočívka vybavena systémem pro sledování obsazenosti a telematickým systémem pro rozřazení nákladních vozidel do jednotlivých řad a mezi odpočívkami, které jsou vzájemně dopravně propojeny. V rámci toho bude na odpočívce zřízen i kamerový dohled,“ uvedl Adam Koloušek.
Na odpočívce budou doplněny korporátní toalety, tak aby byla vzhledem k počtu míst dostatečná kapacita v přiměřené docházkové vzdálenosti. Aktuálně se sociální zařízení nachází jen v prostoru čerpací stanice a zoufale chybí i nějaká místa pro venkovní posezení. Modernizace odpočívky se uskuteční za zachování provozu vždy alespoň jedné strany odpočívky. V roce 2025 by měla proběhnout modernizace pravé strany (směr z ČR). V roce 2026 by se měla dokončit levá strana (směr do ČR). Video z demolice můžete vidět ZDE.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.