Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Po Západním okruhu se jezdí už rok a výrazně ulevil dopravě v centru. První nehoda se stala 33 hodin po otevření

Rok fungování má za sebou Západní okruh v Plzni, který propojil Borská pole se Severním Předměstím. Komunikace výrazně ulevila provozu v centru Plzně. Podle průzkumů intenzit automobilové dopravy z jara loňského roku v severní části okruhu projíždělo přes 19 000 vozidel za den. Druhý den po otevření okruhu se na něm stala vážná nehoda, což si vyžádalo změnu pravidel provozu. I přes nesporný přínos pro dopravu zůstává okruh i terčem kritiky.

Délka úseku druhé etapy loni otevřeného západního okruhu je 3,3 kilometru, součástí je mimo jiné i 1,2 kilometru dlouhá estakáda o 35 polích překlenující údolí Mže, dvě mimoúrovňové křižovatky, čtyři okružní křižovatky a turbookružní šestiramenná křižovatka.

„Přínos Západního okruhu vnímám jako jednoznačně pozitivní. Největší pokles intenzit nastal na Karlovarské třídě v úseku Otýlie Beníškové – Lidická, a to o více jak 7200 vozidel za den, což je pokles o 13 procent. Doprava dále poklesla například na Lidické, Domažlické či Skvrňanské a v sadech Pětatřicátníků. Naopak nárůst počtu automobilů se nejvíce projevil na komunikaci Studentská, v menší míře pak třeba ve Folmavské nebo Radčické ulici,“ přiblížil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN).

Letos na jaře by se měly aktualizovat průzkumy průjezdnosti vozidel a do budoucna by mohly být na okruhu instalovány stálé automatické sčítače. Změny v dopravním zatížení po otevření okruhu umožnily regulovat i semafory, tedy například prodloužit zelenou pro chodce na přechodech u hlavní pošty a na Palackého náměstí v centru metropole. Větší úpravy zahrnující i změny řazení v jízdních pruzích proběhly v křižovatce Gerská – Studentská.

První nehoda hned druhý den

K první nehodě na novém okruhu došlo přesně 33 hodin po jeho otevření, což způsobilo dopravní kolaps. Stalo se přesně to, čeho se mnozí obávali a na což upozorňovali. Na úzké estakádě vedoucí na sloupech havarovaly ráno dva osobní automobily. Jeden z nich se převrátil na střechu.  Na vině bylo nebezpečné předjíždění. Zákaz předjíždění na problematické estakádě začal platit necelé tři měsíce od otevření okruhu.

„Západní okruh má v podstatné části mostní estakády stanoven zákaz předjíždění, v místě křižovatky do Zadních Skvrňan a na mostě přes Slovanské údolí byla snížena rychlost na 70 km/h. Opatření jsou v zájmu bezpečnosti všech, kdo novou komunikaci využívají. Cílem bylo zlepšit podmínky pro vjezd na hlavní komunikaci,“ uvedl náměstek primátora Aleš Tolar.

K první nehodě na okruhu došlo záhy po jeho otevření, foto: HZS Plzeňského kraje

„V září a říjnu roku 2023 byl měřen hluk od provozu na Západním okruhu v chráněných venkovních prostorech staveb na Vinicích, v Radčicích, Křimicích a ve Skvrňanech. Bylo prokázáno, že v žádném z měřicích bodů nedochází k překračování hygienických limitů v denní ani v noční době,“ doplnil Aleš Tolar.

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje, jež je správcem komunikace, připravuje také osazení dvou meteohlásek, tedy tabulí s proměnnými informacemi na začátku estakády v obou směrech, které umožní informovat řidiče o rizikových stavech vyvolaných povětrnostními podmínkami, město pak uvažuje o instalaci úsekového měření, které by mělo zajistit dodržování nejvyšší dovolené rychlosti zejména v oblasti estakády přes údolí Mže.

Pro zvýšení kapacity okružní křižovatky s Domažlickou ulicí u Makra na jižním konci Západního okruhu je již téměř připravena k zahájení přestavba na kapacitnější spirálovou okružní křižovatku se světelným řízením, která by umožnila zejména ve špičce plynulejší provoz. V současné době se tam bohužel tvoří dlouhé kolon a zácpy.

Západní okruh má stále i dost kritiků

Symbolické otevření okruhu si loni i v dešti nenechaly ujít stovky lidí. Chtěli využít příležitost a projít se po zbrusu nové komunikaci. Někteří s sebou měli i kola či koloběžky. Jedním z nepřehlédnutelných účastníků byl Jaroslav Vainer, který přišel s transparentem s nápisem: Tato silnice je nebezpečná.

„Problém je už ta stará část, kde jsou nájezdy a sjezdy udělané v zatáčce, tím pádem tam řidiči nemohou pořádně vidět. Jsou tam přerušované čáry k předjíždění, ale jsou v zatáčce. Ta silnice je nebezpečná a teď tam bude ještě větší provoz. Nová estakáda je zase moc úzká. Jak to budou dělat, když dojde k větší nehodě? Je to nedodělané,“ stěžoval si tenkrát Vainer s tím, že se na problém snažil upozornit příslušné úřady.

Slavního otevření se se účastnil i Jaroslav Vainer, který chtěl poukázat na možné problémy. 

„Silnice je projektována podle všech norem. Co se týče estakády, tak tam je to od svodidla ke svodidlu 7,5 metru. Samozřejmě to předpokládá, že pokud by došlo k nehodě, tak auta uvolní středový pruh, aby sanity projely,“ reagoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).

Stížnosti ale neutuchají ani teď. „Dovolím si poznámku. Co třeba nějaké osvětlení? Jízda za tmy eventuálně deště či mlhy je docela očistec,“ podotýká Zdeněk V. Jiní upozorňují na nepřehledné značení. „Kdo přijíždí do Plzně od Klatov nebo Domažlic a nezná to, chybí tam značení městského okruhu směr Bolevec, Most, Karlovy Vary - z kruhového objezdu výjezd na okruh označen jen Stříbro, prostě Kocourkov,“ upozorňuje Jitka Š.

Okruh ale přinesl i úsměvné momenty. Třeba netradiční lavičku, která díky článku Plzeňské Drbny, pobavila celé Česko. V naší anketě ji čtenáři vybrali jméno Lavička Pata a Mata. I přes nevoli lidí prošla brzy úpravou. Původní posezení ve svahu mělo sedák v levé části asi jen 20 cm nad zemí. Dospělý člověk sedící na lavičce vypadal velmi komicky.

Bizarní lavička Pata a Mata pobavila celé Česko. Teď ale prošla úpravou, i když veřejnost byla proti

Kuriózní autobusová zastávka s netradiční lavičkou, která pobavila celé Česko, prošla už stavební úpravou. A to i přesto, že si veřejnost přála zachovat její bizarní provedení. Původní lavička postavená ve svahu měla sedák v levé části asi jen 20 cm...

Zajímavosti o stavbě

  • při stavbě bylo vytěženo více než 500 000 m3 zeminy
  • součástí stavby jsou 3 biokoridory, 4 mosty, estakáda přes Mži

Estakáda

  • délka 1,2 km
  • založena na 2 opěrách a 34 hlubinně založených pilotách
  • realizace technologií tzv. předpínání – bylo použito 161 km lan předpínací   výztuže a 27 000 tun betonu
  • poprvé zhotovitel využil tzv. letmé betonáže u části estakády

Biokoridory

  • dva menší obloukové přemosťují hlavní trasu
  • jeden větší je klenbový s proměnným obloukem
  • výšky kleneb jsou ve vrcholech až 7,58 m nad vozovkou

Cyklostezky

  • podél hlavní trasy jsou smíšené stezky pro pěší i cyklisty
  • nově budované stezky jsou provázány na stávající trasy
  • na estakádu ale cyklisté nesmí

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Milan Chaloupka, Richard Beneš, Zuzana Duzbabová, HZSPK

Štítky západní okruh, silniční stavby, doprava v Plzni, západní obchvat Plzně, mimoúrovňová křižovatka, slavnostní otevření, nehoda na estakádě

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

va hla

Konečně si někdo všiml špatného značení. Jezdím od Domažlic a značení na obchvat žádné !!! Děs běs!!

Úterý, 20. února 2024, 20:38Odpovědět

Po Západním okruhu se jezdí už rok a výrazně ulevil dopravě v centru. První nehoda se stala 33 hodin po otevření  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.