Desítky let starý jasan roste uprostřed silnice před ostrou zátočinou v šumavské obci Hojsova Stráž. Původně se nacházel strom za krajnicí, ale po rekonstrukci vozovky a jejím rozšíření se překvapivě ocitl v ostrůvku přímo uprostřed silnice druhé třídy. Někteří motoristé by strom rádi viděli pokácený a považují ho za bezpečnostní riziko. Jiným zase tento chráněný strom nevadí a berou ho jako zajímavou atrakci.
Asi 22 metrů vysoký jasan dlouhá desetiletý rostl na okraji silnice. Její tvar se ale změnil. Vozovka se rozšiřovala, aby místem projela i širší nákladní vozidla a vybudoval se také chodník. Jasan teď stojí uprostřed silnice v ostrůvku, což někteří motoristé považují za nebezpečí. Dopravní experti se domnívají, že by mohlo být místo lépe značené dopravními značkami. Současné značení pouze navádí motoristy šipkou, ze které strany mají strom uprostřed vozovky správně objíždět.
„Rozhodně bych doporučil v daném místě z obou stran snížit rychlost jízdy, řekněme na 30 km/h, a určitě bude dobré, aby byl zdrsněný povrch asfaltu v zatáčce,“ uvedl pro CNN Prima News dopravní expert Roman Budský. Problém se stromem vyrůstajícím z vozovky naopak nevidí Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy. Podle Čížka se jedná o krajskou komunikaci, která prošla rekonstrukcí v letech 2008 až 2009. Součástí bylo i vybudování zmíněného ostrůvku. A oproti jiným ostrůvkům na tomto místě nejsou podle náměstka pro dopravu dopravní nehody.
Jasno má v tomto případě i zkušený motorista a provozovatel moto školy Radek A. „Řidič tam má jet padesátkou a je to v obci. Podobných ostrůvků uprostřed silnic je teď všude spousta, ale rozhodně nejsem jejich příznivec. Teď je tam pohled dolů poněkud zastřený. Pro některé lidi to může být matoucí a překvapivé. Strom bych ale určitě nekácel. Je tam problém v tom sjezdu, že musí řidič udělat takový esíčkovitý manévr. Ten může vést k tomu, že vozidlo rozhodí do smyku, pokud tam bude kluzká nebo namrzlá vozovka, což právě zde lze očekávat. Na motorce při jízdě v létě v tom problém také nevidím. Z dálky to vidět je. A jak už jsem řekl, je tam vesnice,“ dodal Radek A.
„Beru to jako určitou raritu a strom bych rozhodně kácet nechtěl. Jezdím tímto místem poměrně často, tak mě to samozřejmě nepřekvapí. Ale pro některé řidiče, kteří toto místo dobře neznají, to může být nepříjemné překvapení. Zejména ve směru od Železné Rudy tam silnice před stromem prudce klesá a pak následuje ostrá zatáčka. V zimě a na mokru to tam může klouzat. Nebránil bych se výraznějšímu dopravnímu značení s omezením rychlosti,“ konstatoval jiný oslovený řidič Petr Morávek. Zatím tedy chráněný strom uprostřed silnice zůstane. O jeho dalším osudu by mohl rozhodnout orgán ochrany přírody, pokud by se našel jiný způsob, jak uvedené místo lépe dopravně vyřešit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Ať řidiči respektují dopravní předpisy a jezdí v obci pozorně předepsanou rychlostí, pak se nemusí bát, že se na ten strom s autem namotají. Ovšem v době všeobecně se šířící nedbalosti nejen v myšlení a nerespektování předpisů a pravidel ten strom přirozeně vadí všem těm, kteří nejsou schopni pochopit, že ten strom tam byl o mnoho let dříve než oni. Těm, kdo jsou schopni trochu přemýšlet připomeňme, že žádný Hojsa, po němž by se obec jmenovala, neexistoval. Jméno obce vzniklo zkomolením původního německého názvu Eisenstraß, tedy železná silnice/cesta, což místní Němci četli nejspíše po bavorsku Ojsnštrás, takže přechod k české Hojsově stráži byl snadný. Všichni ti, kdo si myslí, že silnice byly postaveny jen pro ně a že si na nich mohou jezdit podle své libovůle bez ohledu na ostatní, by nejraději vysekali po obou stranách silnic po celých kilometrech hektary lesa, protože věří, že v případě havárie způsobené jejich riskantní jízdou se nezabijí o strom u silnice, ale se jenom zmrzačí na vymýceném pruhu země.
zajímavá "atrakce" to je, obzvlášť v noci, když je tma jak v pytli a auto se namotá kolem kmenu toho stromu! :-D u toho bych tedy být nechtěl! ;-)
Musíte si, barone, v noci rozsvítit předepsané osvětlení a jet v neznámém úseku přiměřenou rychlostí podle předpisů tak, abyste vozidlo řádně zvládal.