pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Železniční most přes přehradu Hracholusky čeká zatěžkávací test

Tři těžké dieselové lokomotivy otestují příští sobotu 27. dubna nový železniční most přes přehradu Hracholusky. Každá váží 116 tun, na most by měly vyjet kolem 08:00. Zatěžkávací zkoušku budou moci lidé sledovat celé dopoledne. První vlak vjede na nový most v úterý 30. dubna, kdy tu po devíti měsících skončí výluka. Výměna mostu, starého 118 let a přezdívaného Rámusák, začala loni v listopadu.

Téměř 210 metrů dlouhý ocelový most mezi Pňovany a Malovicemi, který je 40 metrů nad hladinou Mže a přehrady, je součástí lokální trati z Pňovan na severu Plzeňska do Bezdružic na Tachovsku. Každý ze tří oblouků vyměňovali stavbaři tak, že na starý nasunuli nové pole, díly sešroubovali a dohromady je otáčeli hydraulickými lisy. Starý díl pak vysunuli a odvezli do šrotu. Staré pole vážilo asi 170 tun, nové 200 tun. „Podobná metoda se v ČR dosud nepoužila," řekl Petr Žákovec ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby za 109 milionů korun.

Na mostě už jsou koleje i je zavěšena lávka pro cyklisty a pěší, na kterou dal 12 milionů Kč Plzeňský kraj. Dosud přes most chodili lidé po manipulační lávce pro železničáře, což bylo nebezpečné. Kraj dále staví půl kilometru dlouhé nájezdy z obou stran mostu za čtyři miliony korun. Na obou březích navážou na rozsáhlou síť místních stezek a cyklotras. „Pňovanský už je hotový, druhý nájezd se dokončuje," uvedl Žákovec.

Dokončení stavby podle hejtmana Josefa Bernarda (ČSSD) naváže na zahájení turistické sezony. „Trať, která vede do jediných lázní v regionu - Konstantinových Lázní, má významný turistický potenciál od jara do podzimu. Ranní spoje o víkendech budeme posilovat," uvedla Marcela Benediktová z firmy POVED, organizátora veřejné dopravy.

Půvabná trať

Provoz na trati z Pňovan do Bezdružic byl zahájen 6. června 1901. Od roku 2014 existuje přímé spěšné spojení Plzně s Konstantinolázeňskem. „Trať je bezesporu jedna z nejpůvabnějších v Česku a určitě významná pro podporu cestovního ruchu v oblasti Bezdružicka a Konstantinových Lázní," řekl Miroslav Klas ze sdružení, které se snaží o propagaci tratě. Přes zimu slouží k dopravě zaměstnanců a školáků hlavně do Plzně.

Autoři

Štítky železnice, turistika, Plzeňský kraj, hracholusky, přehrada

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.