Tři těžké dieselové lokomotivy otestují příští sobotu 27. dubna nový železniční most přes přehradu Hracholusky. Každá váží 116 tun, na most by měly vyjet kolem 08:00. Zatěžkávací zkoušku budou moci lidé sledovat celé dopoledne. První vlak vjede na nový most v úterý 30. dubna, kdy tu po devíti měsících skončí výluka. Výměna mostu, starého 118 let a přezdívaného Rámusák, začala loni v listopadu.
Téměř 210 metrů dlouhý ocelový most mezi Pňovany a Malovicemi, který je 40 metrů nad hladinou Mže a přehrady, je součástí lokální trati z Pňovan na severu Plzeňska do Bezdružic na Tachovsku. Každý ze tří oblouků vyměňovali stavbaři tak, že na starý nasunuli nové pole, díly sešroubovali a dohromady je otáčeli hydraulickými lisy. Starý díl pak vysunuli a odvezli do šrotu. Staré pole vážilo asi 170 tun, nové 200 tun. „Podobná metoda se v ČR dosud nepoužila," řekl Petr Žákovec ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby za 109 milionů korun.
Na mostě už jsou koleje i je zavěšena lávka pro cyklisty a pěší, na kterou dal 12 milionů Kč Plzeňský kraj. Dosud přes most chodili lidé po manipulační lávce pro železničáře, což bylo nebezpečné. Kraj dále staví půl kilometru dlouhé nájezdy z obou stran mostu za čtyři miliony korun. Na obou březích navážou na rozsáhlou síť místních stezek a cyklotras. „Pňovanský už je hotový, druhý nájezd se dokončuje," uvedl Žákovec.
Dokončení stavby podle hejtmana Josefa Bernarda (ČSSD) naváže na zahájení turistické sezony. „Trať, která vede do jediných lázní v regionu - Konstantinových Lázní, má významný turistický potenciál od jara do podzimu. Ranní spoje o víkendech budeme posilovat," uvedla Marcela Benediktová z firmy POVED, organizátora veřejné dopravy.
Provoz na trati z Pňovan do Bezdružic byl zahájen 6. června 1901. Od roku 2014 existuje přímé spěšné spojení Plzně s Konstantinolázeňskem. „Trať je bezesporu jedna z nejpůvabnějších v Česku a určitě významná pro podporu cestovního ruchu v oblasti Bezdružicka a Konstantinových Lázní," řekl Miroslav Klas ze sdružení, které se snaží o propagaci tratě. Přes zimu slouží k dopravě zaměstnanců a školáků hlavně do Plzně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.