Záložní armádní letiště poblíž dálnice D5 je podle ministerstva průmyslu a obchodu minimálně využívané a poskytuje pozemky pro nové investory. Jedním z nejvíce skloňovaných je automobilka Volkswagen, která má zájem o zbudování takzvané gigafactory, tedy továrny na výrobu baterií do elekroaut. Návrh projektu, který vláda již schválila, počítá s demolicí letištní infrastruktury a přípravou strategické rozvojové zóny. Odhadované náklady činí v první etapě devět miliard korun.
Ministerstvo ve své zprávě uvádí, že lokalita Plzeň-Líně je neefektivně využitým brownfieldem. Plocha má podle něj optimální velikost a poskytuje dobrou dostupnost na železniční i dálniční síť. Navíc je převážně ve vlastnictví státu, konkrétně ministerstva obrany, které by pozemky mělo převést na Plzeňský kraj. Krajský úřad by se posléze měl stát koordinátorem a zřizovatelem parku.
Menší části pozemků vlastní také Plzeň, Dobřany, Nová Ves, Zbůch a Líně. Areál využívala do roku 2013 společnost PlaneStation. „Přestože MO (ministerstvo obrany) nájemní smlouvu vypovědělo v roce 2013, PlaneStation areál neopustila a nadále ho neoprávněně využívá. Od roku 2013 proto probíhá soudní spor mezi MO jako pronajímatelem a firmou PlaneStation jako nájemcem," uvádí vládní materiál.
Pátek, 17. června 2022, 09:02
Obce sousedící s letištěm v Líních u Plzně, kde by mohla vzniknout továrna německé automobilky Volkswagen (VW) na výrobu baterií do elektroaut až za 120 miliard korun, se tohoto projektu obávají. Přiznávají ale, že zatím mají málo informací....
Příprava počítá s demolicí veškeré letištní infrastruktury a přípravou zóny o celkové maximální rozloze až 391 hektarů. Odhadované náklady včetně přípravy podnikatelského parku činí devět miliard korun v následujících čtyřech letech. Část nákladů je určena na investice s přesahem do dopravní obslužnosti a dalších nákladů okolních obcí. V nákladech mohou být dále zahrnuté projekty, výkupy nemovitostí a výdaje na přemístění armádní letecké záchranné služby. „Další část nákladů by byla nedílnou součástí vzniklé průmyslové zóny, a proto by byla hrazena z programu určenému na přípravu velkých lokalit včetně infrastruktury – Smartparks for the Future,“ doplnil mluvčí ministerstva Vojtěch Srnka.
Zatím nejvíce se skloňuje jméno automobilky Volksagen, která si pro stavbu nové továrny vybírá mezi Českou republikou, Maďarskem a Polskem. Konkrétní lokalitu by měla schvalovat po prázdninách. „Ještě nevíme, jestli se proces třeba o pár měsíců neprotáhne, protože došlo k výměně šéfa Volkswagenu. Ale pokud chtějí stihnout termíny, které predikovali, tak by mělo padnout rozhodnutí do konce roku," upřesnil hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti). Plzeňský kraj dříve uvedl, že automobilka počítá s investicí až 120 miliard korun a zaměstnala by až 4500 lidí.
„Automobilový průmysl, který je pro Českou republiku klíčový, prochází transformací. Většina automobilek staví svou budoucnost na elektromobilech. A s očekávaným růstem elektromobility je spojen prudký nárůst poptávky po bateriích, pro Česko je tedy nezbytně nutné držet s tímto vývojem krok,“ myslí si ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).
Ministerstvo zároveň zdůraznilo, že plánovaný projekt revitalizace a výstavby podnikatelského parku umožní využití i jiným projektům než je automobilový průmysl. „Spolupráce s významnými technologickými partnery, kteří by se zde mohli usadit, slibuje výrazný ekonomický přínos a nová pracovní místa v ekologické výrobě s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává Síkela.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.