Na firmy z Plzeňského kraje dodávající díly do aut zatím nedopadá plánovaný přechod na výrobu aut na elektřinu. Většinou vyrábějí komponenty, jež využívají všechny druhy osobních i nákladních vozů, tedy sedačky, čalounění, textilní obložení, kabelové svazky, části převodovek, plastové a gumové díly. Zatím nepředpokládají, že by omezovaly výrobu či propouštěly. Spíše by potřebovaly přijímat lidi, protože jim je přetahují například strojírny. Zejména výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation, který má hodně zakázek, nabírá stovky lidí.
„Přechod na elektromobilitu je znát tím, že přibývají zakázky z této oblasti, ale celkový pokles výroby není. Pořád je v automotivu málo lidí," uvedl Ivo Kužel, vedoucí regionálního pracoviště Odborového svazu KOVO pro Plzeňský a Karlovarský kraj, jehož členy je řada firem z oboru automotive. Podle Kužela jsou teď největší problémy s odstávkami v oboru kvůli světovému nedostatku čipů. Mikročipy jsou základní komponenty nejen pro výrobce vozidel. Jejich nedostatek, který podle odborníků možná přetrvá do příštího roku, vedl ke snížení celoročního výhledu výroby největších automobilek světa. V ČR má kvůli tomu problémy Škoda Auto i další výrobci.
„Elektromobily mají hlavně jiný motor a podvozek, ale v našem regionu se dělají díly pro všechny typy vozů. Výroba firem nebude touto zásadní změnou zas tolik ovlivněna," řekl Kužel. Podle něj v kraji nikdo nekompletuje například celý motor, což by mohlo mít dopad na zaměstnanost.
„Automotive se snaží lidi udržet,“ řekl. Podle něj není průměrný plat v oboru příliš vysoký. Hodně to bylo ovlivněné loňskými odstávkami kvůli pandemii koronaviru. „Takže ty průměrné výdělky šly dolů. Pokud by nebyl covid, tak by mzdy už byly jinde. Navíc letos roste inflace, 4,1 za srpen je strašné číslo," uvedl. To má podle něj za následek, že požadavky odborů na mzdový růst budou vyšší, než se původně předpokládalo. Jednání o kolektivních smlouvách, začínají právě teď. Požadovaný nárůst mezd bude až do deseti procent.
„Průměr je na 38 tisíc korun měsíčně, ale my máme aktuálně kolem 34 tisíc, ale v rámci celého kraje. Automotive je níž, od 30 tisíc do 32 tisíc korun. Navíc je to fyzicky náročnější práce," zdůraznil Kužel. Pokles výdělků mohl za odchody lidí z oboru, protože hledali finančně atraktivnější místa. „Fabriky začínají hodně přetahovat. Teď je silný vliv Škody Transportation, která přetahuje lidi z okolí, zámečníky, elektrikáře a další specialisty. Shání kolem 300 lidí a určitě nabízejí slušnější výdělek než automotive," uvedl. Podle něj na to musí okolní firmy reagovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.