Fandíte moderním technologiím? Máte rádi roboty? Jeden takový vás může obsloužit v baru nebo restauraci šumavského OREA Resort Horizont Šumava. Tento resort se právě stal prvním českým hotelem, ve kterém své hosty obslouží i roboti. Cílem je usnadnit práci zaměstnancům, zvýšit pohodlí ubytovaných, ale také je to samozřejmě veliká atrakce, které nelze odolat.
„Aby byly hotely úspěšné a pro hosty atraktivní, je důležité neustále sledovat a přijímat nové trendy. Trh se mění a konkurence se posouvá dopředu. Rozhodli jsme se proto začít využívat dva nové roboty,“ vysvětluje generální ředitel OREA Hotels & Resorts Gorjan Lazarov. „Když jsme zjistili, že je u nás na trhu firma, která má k dispozici robotické servírky, okamžitě jsme ji oslovili. Zástupci firmy přijeli, robota nám naistalovali a nechali na zkoušku. Úplně jsme tomu zpočátku nevěřili, že to bude fungovat, ale za měsíc, co ho tady máme, nepozorujeme žádné výraznější defetky. Naopak, roboti fungují skvěle,“ pochvaluje si nové pomocníky zástupce ředitele hotelu OREA Resort Horizont Milan Vyskočil.
Robotická servírka sama rozveze jídlo i nápoje hostům rovnou ke stolu. Následně pomůže i s úklidem nádobí. Díky kapacitě odkládací plochy ušetří servírkám a číšníkům až tři cesty od stolu do kuchyně, které by jinak museli při úklidu stolů absolvovat. „Mimo toho, že se jedná o velkou atrakci, hlavně pro děti, je to i výrazná pomoc. Hlavně číšníkům, kterým robot šetří spoustu kroků. Naši číšníci mají denně v nohou i 30 kilometrů. Robot jen v lobby baru najede za týden přes 30 kilometrů. Zatím využíváme základního roznáškového robota, ale jsou k dispozici i roboti pro debaras stolů nebo úklidové, o kterých nyní vážně uvažujeme,“ vysvětlil Vyskočil.
Nasazení robotů do provozu rozhodně nemá za cíl nahradit stávající personál. „Roboti mají našim zaměstnancům pomoci s jednoduchými úkony a aktivitami. Tím ušetří čas, který mohou věnovat našim hostům a ještě tak zlepšit péči o ně,“ uvedl Gorjan Lazarov. Robotická servírka pomáhá snížit dobu čekání na objednávku a pro návštěvníky je současně i atrakcí, která je během čekání zabaví. „Pokud hosté touží po obsluze robotem, rádi jim toto přání splníme. Stává se často, že na bar i do restaurace chodí maminky, že si dají ještě jednu kávu, nebo že si ještě něco objednají. Ale hlavně ať to přiveze ten robot,“ řekl zástupce ředitele hotelu.
Aby robot plnil svou práci spolehlivě, musí ho techničtí pracovníci nastavit a přizpůsobit prostorům konkrétní restaurace. Robot je naprogramovaný, má v sobě naskenovanou mapu celého prostoru ať už lobby baru nebo restaurace, má v sobě zabudované tři kamery, podle kterých se orientuje. Poté už s ním pracuje především personál. Jeho ovládání je velice jednoduché. Personál robotovi naloží objednávku a zvolí číslo stolu, ve kterému ji má dovézt. Na jedno nabití vydrží v provozu až osm hodin. V nocí se pak nabíjí. Robot má v sobě vedle kamer také čidla, pomocí kterých snímá okolí a hlídá si, aby do ničeho nenarazil. Jídlo a pití tak k hostům dorazí vždy v pořádku. Pokud se před něj někdo nečekaně postaví, robot ho přátelsky upozorní a po uvolnění prostoru pokračuje v cestě dál.
Vedle dvou robotických servírek uvažuje vedení šumavského hotelu, že pořídí ještě úklidového robota, který je o něco větší. Dokáže zajistit úklid na chodbách a sám si například odjede na konkrétní místo a patro výtahem. „Zaměstnanci strach o práci nemají, na začátku se toho někteří trošku báli, ale brzy pochopili, že je rozhodně nechceme nahrazovat roboty. Vidí, že se jim naopak snažíme ulehčit práci. To je trend i do budoucna, co nejvíce automatizovat manuální práci, aby měl personál co nejvíce času věnovat se hostům. Lidský úsměv, empatii a schopnost aktivně reagovat na potřeby hostů, jsou věci, které žádný robot nenahradí. Díky robotům budou mít naši zaměstnanci více času na to, aby poskytovali hostům individuální přístup a špičkový servis,“ dodává Vyskočil.
Robot komunikuje s hosty, osloví je popřeje jim dobrou chuť. Zatím si ještě neumí s lidmi popovídat. Ale když ho někdo pohladí za ušima, tak se směje a říká, že ho to lechtá. Zatím mu v hotelu Horizont říkají Bela, ale na Facebooku probíhá anketa, kde mohou lidé vymýšlet jiné jméno. Vedení sítě OREA Hotels & Resorts do budoucna plánuje zařadit robotické pomocníky i do dalších hotelů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.