Dostupnost zdravotní péče, zlepšení dopravní obslužnosti, dovoz agenturních pracovníků a vznik nelegálních ubytoven jmenovali před sněmovními volbami v roce 2017 lídři politických stran jako jedny z největších problémů Plzeňského kraje. Současní krajští lídři se neshodnou v tom, zda se situace podařila zlepšit. Někteří připouštějí posun k lepšímu v budování a opravách silnic, problémem podle většiny z nich zůstávají ubytovny a zahraniční agenturní pracovníci. Výrazný posun k lepšímu nevidí ani ve zdravotnictví, které navíc postihla pandemie koronaviru.
V letech tohoto mandátu stát prostřednictvím ŘSD investoval několik miliard korun na potřebný severojižní průtah a obchvat Plzně, na generální přestavbu silnice I/27. Dále vláda poskytovala krajům ročně čtyři miliardy Kč nad zákonem dané rozpočtové určení daní. Tyto obrovské prostředky byly účelově směrované na dopravní infrastrukturu. Takový objem prostředků na investice do dopravní infrastrukturu byl v těchto letech naprosto unikátní a pro občany viditelný a příjemný. (Jana Volného jako musí ještě potvrdit celostátní vedení strany)
Určitě se daří s velkým přispěním sociální demokracie zvyšovat podporu rodin s dětmi, platy a důchody rostou, a to vždy nad úroveň zákonem stanovené povinné valorizace. Daří se zvyšovat minimální mzdu. Problematika ubytoven je nadále velice aktuální. Nutné je především řešit personální agentury, které se mnohdy chovají neférově, porušují zákoník práce, nedodržují dané smluvní podmínky. Z toho pak vznikají další problémy včetně ztráty zaměstnání u mnoha agenturních dělníků. S tím je spojená zvýšená přestupková a trestná činnost. Pro zákonodárce to bude velká výzva pro další volební období.
STAN není ve vládě, nicméně na úrovni kraje v rámci možností krajské samosprávy aktivně působíme proti dalšímu extenzivnímu průmyslovému růstu. Příkladem je odmítnutí výstavby logistického centra náhradních dílů pro střední a východní Evropu na území 250 hektarů.
Od minulých voleb se v této věci nezměnilo nic podstatného. Stát tyto problémy neřeší, jako neřeší spoustu problémů lidí v našem kraji. Denně tisíce lidí dojíždějí za prací do Plzně, plíživě se vylidňuje venkov, vzniká extrémní tlak na infrastrukturu Plzně a přispívá to k růstu cen nemovitostí. Příchozí lidé vytváří tlak na kapacitu škol, školek, parkoviště, silnice a podobně. Je nutné vybudovat na venkov digitální dálnici a zajistit kvalitu dalších služeb a pracovních příležitostí. Lidé z venkova musejí stále dojíždět na úřady do města, protože neexistuje kvalitní elektronický portál občana.
Kvalita zdravotní péče v nemocnicích zřizovaných krajem je celkem na slušné úrovni, přestože lze stále evidovat významné problémy například v personální politice. Chybí desítky lékařů a členů zdravotnického personálu, se stávajícími zaměstnanci je někdy jednáno necitlivě, do orgánů nemocnic bývají jmenovány osoby dle politického klíče. S výstavbou nové galerie se za čtyři roky prakticky nepohnulo. Problémy s její výstavbou stále neumí nebo nechtějí kompetentní politici řešit. Významně se navýšily státní dotace na obnovu silniční infrastruktury ve správě kraje, ale také došlo k nárůstu počtu bezdomovců a lidí na hranici bídy.
V oblasti dopravy se situace zlepšila, především díky tlaku samospráv na stát a díky jejich vlastní iniciativě - zahájení výstavby II. etapy západního obchvatu Plzně, realizace I. etapy východního obchvatu Plzně, novostavba úseku silnice I/27 ve směru na Klatovy. Je to pořád málo, například právě v pokračování silnice I/27. Doprava je proto regionální prioritou SPOLU pro náš kraj. Zdravotnictví a školství zásadně poznamenala koronavirová pandemie. Zdravotníci v našem kraji odhodlaně a obětavě bojovali s šířením nemoci covid-19. Velmi jsem se zasazoval o to, aby se co nejdříve školy mohly vracet k prezenční výuce ve všech fázích uvolňování.
Plzeňský kraj je rájem montoven a překladišť. Nepřirozený nárůst a kumulace pracovníků ze třetích zemí mají na svědomí zejména pracovní agentury, čímž přispívají k růstu kriminality. Na komunální úrovni jsou omezené možnosti řešení problému jako celku. Navíc obce mění územní plány, prodávají pozemky developerům a nepožadují po investorech výrobu s vyšší přidanou hodnotou. Je potřeba na úrovni státu nastartovat proměnu struktury průmyslu - proměnit montovny na mozkovny, využít potenciál lidí, propojit výzkum a vývoj s výrobou, což přinese vyšší mzdy i kvalifikaci zaměstnancům, státu a regionu vyšší daňové příjmy, prestiž a sníží příliv nekvalifikovaných pracovníků.
Růst montoven na orné půdě neustává a s tím i spojená kriminalita agenturních pracovníků. Covidová situace ukázala, jak moc chybí okresní nemocnice na Tachovsku, chybí dokonce i dětská pohotovost. Řešením je spolupráce s místní klinikou a domluva na otevření nemocnice. Dluhové a personální problémy má více nemocnic, například Sušice, která je v horším stavu než před pěti lety. (SPD dosud jméno lídra nezveřejnila, odpovídala proto krajská předsedkyně)
Problém ve zdravotnictví trvá. Vše ještě zhoršuje nekompetentnost vlády, která nezvládla z hlediska plánování a řízení pandemii covid-19, což dále zpomalilo potřebné reformy. V dopravě je situace stejná jako před čtyřmi roky. Stát selhává ve své investiční aktivitě a města a obce dál čekají na své obchvaty. Byrokracie této vlády dál kvete a potřebné reformy jsou v nedohlednu. Svých osm let na zavedení tolik potřebné důchodové reformy vláda naprosto promrhala a navíc stát astronomicky zadlužila.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.