Do patové situace se loni dostal vysněný společný projekt Plzeňského kraje a města Plně. Jedná se o cyklostezku a provoz turistické drezíny na bývalé železniční trati mezi Plzní a Chrástem, kde projel poslední vlak v roce 2018. K realizaci bohužel zatím nedošlo a prostor zrušené železniční trati v údolí Berounky zarůstá a zůstává i v roce 2021 nevyužitý. Impulz k možnému obratu v celé záležitosti teď vyslali Piráti prostřednictvím Výboru pro investice a majetek Zastupitelstva Plzeňského kraje.
V online konferenci se tak na popud předsedy výboru Jiřího Hanouska (Piráti) u jednoho stolu setkali nejen členové výboru, ale i několik odborníků z řad Plzeňského kraje, starostové dotčených území i zástupce Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. Cílem jednání byla analýza současného patového stavu a návrh řešení, které by vedlo k realizaci smysluplného a hlavně za současných podmínek realizovatelného projektu.
Předchozí snahy o realizaci cyklostezky se podle vyjádření zúčastněných zastavily na nevyřešeném převodu bývalé dvoukolejné železniční trati z majetku Správy železnic na město Plzeň a Chrást. Ten se měl uskutečnit po snesení tělesa dvoukolejné železniční trati, odstranění podkladových vrstev a elektrifikace. Poté se mělo začít s výstavbou místy až osm metrů široké cyklostezky z Doubravky k železničnímu přejezdu v Chrástu. Tu by mohli využívat také chodci a jezdci na in-line bruslích.
Plzeňský kraj však přišel se zajímavou myšlenkou zachování jedné koleje mezi Bukovcem a Chrástem a provozování turistické atrakce „Plzeňská drezína“ vedle cyklostezky o šířce čtyři metry. Plzeňský kraj proto začal jednat se Správou železnic o získání pozemků, železničního svršku, vrstvy kameniva a železničního spodku, včetně stavebních objektů za částku 10 080 000 Kč.
Správa železnic na základě znaleckého posudku za svůj majetek ale požadovala 33 milionů korun. Navíc realizace bezúplatného převodu nemovité věci byla v tomto případě možná až po souhlasu vlády ČR. Tím se v roce 2020 stala situace patovou, nepomohla ani žádost o provedení stavby na cizím pozemku či o pronájem.
„Společně se všemi zúčastněnými jsme se shodli, že je třeba vyzvat zastupitelstvo a novou radu Plzeňského kraje, aby aktivně pokračovala v řešení problémů ve věci cyklostezky. Pokud nebude bránit její realizaci, tak i druhému projektu Plzeňské drezíny. My Piráti si umíme představit i takové řešení, že by se zhruba dva kilometry trati náležící městu Plzeň řešily širokou cyklostezkou i pro in-line jezdce. A další šestikilometrový úsek by propojil oba projekty. Tedy zachování jedné koleje pro Plzeňskou drezínu a širokou cyklostezku,“ říká Jiří Hanousek, předseda Výboru pro investice a majetek Zastupitelstva Plzeňského kraje.
Plzeňský kraj a město Plzeň má již k dispozici projektovou dokumentaci na šest kilometrů cyklostezky z Chlumku do Chrástu, za kterou se zaplatilo 829 000 Kč. K tomu, aby bylo možné žádat o dotace a započalo se s realizací čtyři metry široké cyklostezky v celkové hodnotě 28,5 miliónu korun, chybí jediné. Jde o souhlasné stanovisko Správy železnic a právní doklad k pozemku. Vzhledem k probíhajícím výzvám programů jako je iROP je třeba jednat rychle. Mimo to zarůstání bývalé trati znamená každým rokem zvýšení nákladů na likvidaci náletu.
„Udělám maximum, aby se Plzeňský kraj pustil do nového jednání se Správou železnic a nežádoucí patová situace byla vyřešena ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Zároveň chci poděkovat všem účastníkům pondělního jednání za účast, konstruktivní přístup i projevenou chuť spolupracovat a proměnit sen o cyklostezce v realitu, snad se nám to brzy podaří,“ uzavírá Jiří Hanousek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.