Dnes, 07:35
Z poutníka se stává štvanec, myslí si někteří lidé, kteří na sociálních sítích sledují putování losa Emila. Poslední zprávy o něm byly z Klatovska, kde jej zachytili myslivci u železniční trati i řidiči u obce Vrhaveč. Podle odborníků se losi chovají při setkání s autem jinak než většina zvířat. Místo útěku zůstanou stát. Mnoho fanoušků zvířecího cestovatele se tak obává, že ho srazí auto. Na Klatovsku se navíc o víkendu jeden závod rallye.
Losa Emila sledují na sociálních sítích tisíce lidí. Jedna taková skupina čítá přes 25 tisíc fanoušků a podobných stránek je celá řada. Komentáře pod příspěvky o losím cestovali jsou většinou pozitivní, nicméně s postupem času narůstají obavy. Třeba teď, kdy Emil dorazil na Klatovsko a na Facebooku se objevila videa, jak kráčí podél silnice nebo rovnou přes ni.
„Až vám tento domestikovaný a nešťastný los skočí před auto a zabije nedej bože vaše děti, budete mluvit jinak. Stejně skončí špatně. Na kolejích, pod autem nebo bude odchycen nebo odloven. Buďte proboha realisti,“ myslí si třeba Martin H. A není jediný. Další vyjadřují obavy i skrze fakt, že se na Klatovsku v sobotu jede závod, který je součástí Středoevropské rallye.
„Emil ztratil přirozenou plachost a když se nestane zázrak a nepřimotá se do MS v rallye, nebo neskočí nečekaně do cesty autu, tak snad odejde dál. Zastřelit snad ne, ale odchytit ano. Rakušáci to dokázali a přežil. Tak by v tomhle mohli poradit,“ radí Alena K. „Čeká se až dojde k neštěstí?“ dotazuje se i Jiří L.
Právě v Rakousku Emila na riskantních úsecích „doprovázela“ policie. Policisté spolu s hasiči ho odháněli od rušných silnic i od kolejí. Jeho cesta na české straně hranice byla bez větších problémů. Jen v Hodoníně tam kvůli němu krátce omezili provoz na železnici. Emil šel totiž omrknout okolí železničního nádraží. S policejní asistencí pak přešel nejen koleje ale i rušnou silnici. Odborníci aktuálně o převozu Emila zatím neuvažují, připouští ovšem, že se jeho putování není zrovna typické.
K nehodám s losem už na silnicích v Česku v minulosti došlo. Například v březnu 2017 srazila řidička losí samici u Lipna, zvíře střet nepřežilo. O tři měsíce později nepřežila střet s autem další losí samice, tentokrát u obce Studánky na Českokrumlovsku nedaleko hranic s Rakouskem. V roce 2018 srazila dodávka v Ostravě-Bartovicích mladého losího samce. O tři roky později, jen o 500 metrů dál, uhynula po nehodě s autem další losí samice. Obecně Policie ČR eviduje každým rokem přes 15 000 případů srážek vozidel se zvěří. K nejčastějším střetům dochází v ranních a večerních hodinách.
Středa, 15. října 2025, 09:15
Putování losa Emila pokračuje. Nyní se zdá, že směřuje směrem na Klatovy, přičemž se pohybuje poblíž kolejí i hlavních silničních tahů. Řidiči by měli být obzvláště opatrní, Policie ČR totiž eviduje každým rokem přes 15 000 případů srážek vozidel se...
„Losi reagují na setkání s automobilem na vozovce jinak, než většina ostatních lesních zvířat. Nesnaží se co nejrychleji utéct ze silnice. Naopak ztuhnou a zůstanou stát na místě na svých vysokých nohách. V přírodě se tak brání napadení šelmami. Při setkání s jedoucím automobilem však tato strategie selhává a představuje smrtelné ohrožení pro losa i pro osádku automobilu,“ popisuje Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.
Podle něj chybí v Česku i takzvané ekodukty, aby zvířata mohla překonávat silniční tahy. „V Česku chybí funkční biokoridor pro velké savce, který by spojoval severovýchod republiky s jejím jihozápadním okrajem. Zjednodušeně Beskydy se Šumavou. Česko leží na migrační trase losů z Polska směrem na jih, ale velká zvířata u nás narážejí na stále větší počet bariér,“ upozornil.
Ani samotné ekodukty nad silnicemi a železnicemi podle Dostála nestačí. Biokoridory tvoří výsadba zeleně, která zvířatům umožní migrovat v zemědělské krajině s rozsáhlými plochami polí. „Česká republika má sice velmi zdařilý plán biokoridorů, ale jeho realizace v praxi pokulhává. Navíc chybí přehled, kolik biokoridorů je reálně dokončených a na kterých je třeba pracovat,“ zmínil Dostál
Losi byli podle něj na území dnešní České republiky vyhubeni mezi 12. a 15. stoletím. Důvodem byl v historických dobách nadměrný lov a také další změny způsobené člověkem v krajině, jako změny vegetace či fragmentace prostředí. Další příčinou byly i změny klimatu. „I když letos česká veřejnost zaznamenala dva migrující losi, kromě Emila i mladého samce Lukáše na Královéhradecku, v posledních letech migrace losů z Polska spíše ustává. A to kvůli dostavbě dálnice Berlín-Lvov a dalších dálnic, které fragmentují migrační trasy losů. Podobně jako v Česku, také v Polsku na vhodných místech často chybí potřebné ekodukty," uzavřel Dostál.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám