Dnes, 12:05
Dva historické unikáty chtějí zrekonstruovat Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Jedná se o motorový vůz Ringhoffer, který podniky získaly z Prahy už v roce 2018. Druhou vzácností je vlečný vůz Krasin. Kompletní obnovou by oba kousky měly projít do oslav 130 let městské hromadné dopravy v Plzni.
„Ve vozovně Slovany jsme vypravili celou soupravu Ringhoffer + Krasin. Šlo o funkční zkoušku elektrické výzbroje a demonstraci kompletního technického stavu,“ pochlubily se podniky na svých sociálních sítích.
Teď je čeká další výzva. Kompletní rekonstrukce obou vozidel do podoby, která bude co nejvěrněji reprezentovat první polovinu 20. století. „Naším cílem je stihnout vše do roku 2029, kdy Plzeň oslaví 130 let městské hromadné dopravy,“ doplnily podniky.
Motorový vůz Ringhoffer z roku 1929 získala Plzeň od Dopravního podniku Praha už v roce 2018. Dlouhé roky ale trvalo sehnat chybějící díly a odstranit pozdější zásahy, kterými vůz prošel. Letos v červnu se podařilo dokončit provizorní opravu tohoto unikátu a po téměř 40 letech se znovu dokázal rozjet!
Dalším vzácným kouskem je vlečný vůz Krasin z roku 1932, rovněž vyrobený v továrně Ringhoffer, který sloužil až do roku 1969. PMDP jej získalo zkraje letošního roku. „Ačkoliv se v Plzni takový vůz nikdy neprovozoval, jedná se o poslední známý dochovaný kus z této série včetně podvozku. Po dokončení oprav motorového vozu Ringhoffer plánujeme i jeho renovaci, aby mohl být zapojen do soupravy a připomínal tramvajovou dopravu z období druhé světové války,“ informoval tehdy mluvčí PMDP René Vávro.
Podle jeho slov je vůz technicky velmi zajímavý. „Ze čtyřiceti vozů v sérii byly pouze dva vybaveny svařovaným rámem místo obvyklého nýtovaného. To z něj činí skutečný unikát! Zajímavostí je i jeho osud po vyřazení. Vozovou skříň zachránil spolek dopravních nadšenců Výtopna Zlíchov z pozemku nedaleko Prahy, kde dlouhá léta sloužila jako rekreační chatka. Díky péči majitele a členů spolku se vůz dochoval v mimořádně dobrém stavu. Těšíme se, až se po renovaci tento historický poklad představí veřejnosti,“ dodal.
Další nesmírně cennou historickou tramvají v Plzni je Křižíkova tramvaj z roku 1899, která se na konci roku 2023 dokonce stala národní kulturní památkou. Tramvaje začaly v Plzni jezdit už před 124 lety. Plzeň se tehdy stala teprve pátým městem na území Čech a Moravy, kde lidé mohli jezdit tramvají. Plzeňská dráha měla tehdy tři jednokolejné tratě o délce téměř 12 kilometrů.
Žádost o udělení koncese na elektrickou tramvaj poslali plzeňští radní do Vídně už v roce 1892, svolení dostali o čtyři roky později. Plány vypracoval "český Edison" František Křižík, který spolu s průmyslníkem Václavem Brožíkem také Elektrickým drahám královského města Plzně dodal 20 motorových vozů. Po modernizaci sloužily ještě za první republiky a jeden z nich, s evidenčním číslem 18, se dožil současnosti a je nejstarším provozuschopným vozem v ČR a patrně i ve střední Evropě. Uveze 18 cestujících, z toho 16 sedících.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám