Slavné Londýnské oko vozí turisty už 25 let. Klíčovou součástku vážící 300 tun vyrobila plzeňská Škoda

Autoři | Foto Richard Beneš

Klíčovou součástku pro slavné Londýnské oko vyrobila a dodala bývalá plzeňská firma Škoda Steel. Jednalo se o středovou osu celého kola, které vzniklo pro oslavu přelomu tisíciletí. Pro veřejnost se tehdejší největší vyhlídkové kolo na světě poprvé otevřelo před 25 lety, přesně 9. března 2000. Od tohoto okamžiku se před kolem na břehu řeky Temže začaly tvořit nekonečné fronty lidí. Pohled z této unikátní atrakce je opravdu nádherný.

Londýnské oko by se ale netočilo bez svého srdce, které vzniklo ve Škodě v Plzni. Středová osa pro upnutí lan a kotvicí patky o hmotnosti 300 tun byla tehdy pro experty ze Škody obrovskou výzvou a také úžasnou reklamou. Jde o jednoznačně nejslavnější škodovácký výrobek z posledních desetiletí. A Britové si dodnes nesmírně považují toho, že srdce pro Londýnské oko bylo dodáno právě z Plzně. Celá atrakce má 135 metrů na výšku a kolos váží 1500 tun.

Londýnské oko je aktuálně největším vyhlídkovým kolem v Evropě. To úplně největší na světě najdete v Dubaji (jak jinak) a má výšku 250 metrů. I přes kritiku části obyvatel Londýna se kolo rychle stalo jednou z nevyhledávanějších atrakcí ve Velké Británii. Londýnské oko, které se nachází na břehu řeky Temže, poskytuje ojedinělé výhledy, kdy pozorovatel má celou britskou metropoli téměř jako na dlani. Ročně na něj zavítá přes 3,5 milionu návštěvníků.

Obří vyhlídkové kolo, umístěné v těsném sousedství nejznámějších londýnských památek, nese 32 klimatizovaných kabin, z nichž každá pojme až 25 lidí. Za den se na něm protočí desítky tisíc návštěvníků. Stroj je neustále v pohybu, točí se však velmi pomalu, takže turisté nasedají za jízdy. Jedna projížďka trvá půl hodiny. Základní jízdenka stojí 29 liber (asi 870 korun) při koupi přes internet, na místě stojí 42 liber (1260 korun).

Autorem kola je architektonická kancelář manželů Davida Markse a Julie Barfieldové Marks Barfield Architects. Kolo bylo původně postaveno jako dočasná stavba na pět let k oslavám příchodu roku 2000. Slavnostně bylo otevřeno za účasti tehdejšího premiéra Tonyho Blaira 31. prosince 1999. Pro veřejnost ale začalo sloužit z technických důvodů až o několik měsíců později. Dočasnost atrakce byla vzhledem k její popularitě zrušena a kolo tak slouží již 25. rokem. Speciální zakřivené sklo pro kabiny bylo dovezeno z Benátek a jednotlivé díly se poté přepravovaly po Temži. Dělníci museli při montáži kola pracovat na vodě.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Londýnské oko, vyhlídkové kolo, atrakce, Škoda Steel, plzeňská Škoda

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.