Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Stát otestuje na plzeňské trati vlakové zabezpečovače ETCS, měly by umět samy nouzově zastavit vlak

Evropský železniční zabezpečovač ETCS stát znovu otestuje ve výhradním provozu v první polovině března na plzeňské trati. Systém funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Zabránit by tak mohl například nehodě jako se stala v létě 2021 u Milavče na Domažlicku, kde se střetly dva vlaky. Události si vyžádala tři mrtvé a desítky zraněných.

V současné době je zprovozněných 1016 kilometrů tratí s fungující traťovou částí ETCS. Palubní část ETCS má nainstalovaných 694 vozidel, z toho 515 vozidel je schválených do provozu. Podle ředitele technické sekce Drážního úřadu Radka Šafránka je aktuální stav tratí a vozidel se zprovozněným systémem ETCS ukazatelem toho, že stát zavedení výhradního provozu ETCS na 903 kilometrech tratí od závazného termínu 1. ledna 2025 stihne.

Srážka dvou vlaků u Milavče si vyžádala tři mrtvé a desítky zraněných, od tragédie uplynul jeden rok

Čelní srážka Západního expresu z Mnichova s regionálním osobním vlakem patří mezi nejtragičtější železniční nehody na území Plzeňského kraje i celé republiky. Při loňském neštěstí zahynuli oba strojvedoucí a jeden z cestujících z osobního vlaku....

Výhradní provoz ETCS se už přes rok testuje na trati Olomouc – Uničov. Na začátku testování se v nejhorší dny na trati zastavilo osm vlaků denně. Následně pracovní skupina svolaná Drážním úřadem upravila vozidla a přenosovou síť i pozici antén na vlacích. Díky tomu se snížilo množství výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí systému ETCS.

Česko zabezpečovač otestovalo v polovině ledna v simulovaném provozu také na trati Staré Město u Uherského Hradiště - Břeclav. Šlo o první zátěžový test zabezpečovače mimo takzvanou Uničovku. Na plzeňské trati se tedy nyní uskuteční druhé zátěžové testování mimo vybranou trať na Olomoucku.

Zavádění ETCS po Česku požaduje Evropská unie. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech EU. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o jeden z nejvýznamnějších projektů na české železnici. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Výhradní provoz s ETCS bude na 903 kilometrech tratí spuštěn 1. ledna příštího roku.

Čtete také:

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Richard Beneš

Štítky zabezpečení tratě, ECTS, srážka vlaků, bezpečnost na železnici, testovací provoz

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Stát otestuje na plzeňské trati vlakové zabezpečovače ETCS, měly by umět samy nouzově zastavit vlak  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.