Správa železnic (SŽ) začne projektovat modernizaci vojenské vlečky k záložnímu armádnímu letišti Líně u Plzně, kde zvažuje automobilka Volkswagen výstavbu továrny na baterie do elektroaut za 120 miliard korun. Po opravených kolejích mají jezdit vlaky s materiálem a hotovými výrobky, ale také zaměstnanci plánovaného strategického podnikatelského parku Líně (SPP), kde má pracovat až 5000 lidí.
Sdružení Sudop Praha a Sudop EU vyhrálo soutěž SŽ na projekt modernizace současné vlečky k letišti Líně, ze soutěže čtyř nabídek vyšla cena 79 milionů korun, informoval o tom zpravodajský server Zdopravy.cz.
Gigafactory má vytvořit 3300 nových míst, celý strategický podnikatelský park Líně až 5000, což bude mít dopad na kapacity veřejných služeb a infrastruktury. Stavět by Volkswagen chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět od roku 2027 až 2028.
„Cílem modernizace vlečky ze 70. let má být přeprava dílů pro automobilový průmysl, v plánu je i zřízení zastávky pro návozy zaměstnanců vlakem. Vlečka je napojena na trať Plzeň - Domažlice u Chotěšova," uvedl server. Mezinárodní železnice na Německo má být také modernizována a elektrizována, stavbu koordinuje ČR s proměnou trati do Bavorska.
SPP chce na letišti v Líních vybudovat stát, který investici automobilky podporuje a považuje ji za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu ČR. Vláda loni v červenci stanovila stěžejní stavby v lokalitě a je připravena dát na ně devět miliard korun. Podle usnesení kabinetu z minulého měsíce by mělo zamířit do roku 2025 do obcí Dobřany, Líně, Zbůch, Chotěšov a Chlumčany 700 milionů korun na rozšíření škol. Starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) uvedl, že peníze dá stát do škol v území jen tehdy, pokud VW řekne, že si pro stavbu továrny vybral právě Líně.
Volkswagen si může ještě zvolit kromě Líní také Polsko, Maďarsko nebo Slovensko. Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) v květnu po jednání s okolními obcemi v Dobřanech řekl, že finální dohoda mezi ČR a automobilkou má být uzavřena do letošního prosince. Tehdy nabídl starostům založení společného podniku, který by ovlivňoval rozvoj SPP. Vláda po dohodě s okolními obcemi nedávno schválila, že se SPP zmenší na 280 hektarů z původních 700 hektarů. Plzeňský kraj teď k tomu nechává zpracovávat změnu zásad územního rozvoje, tedy velkého územního plánu regionu, který bude mít do konce roku. Po dohodě s obcemi se v něm má zóna pro průmysl zmenšit nezávisle na tom, zda do Líní přijde německý automobilový gigant.
Volkswagen by chtěl začít stavět koncem roku 2024, vyrábět články do baterií pak od začátku roku 2028 se sedmiletým náběhem na plnou výrobu. Proti stavbě protestuje několik občanských spolků, piloti a aviatické kluby i některé obce. Nesouhlasí s ní ani vedení města Plzně. Druhý červencový týden začali Plzeňané sbírat podpisy pro vyhlášení referenda ve městě. Požadují, aby Plzeň neposkytla své pozemky na letišti v Líních.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
O gigafactory ještě není rozhodnuto, ale peníze okolo už létají. Ono nakonec nepůjde ani tak o nějakou "fabriku na baterky" jako spíše o příležitost pro podnikavce utrhnout nějaké ty miliony. Jenom ta sanace ekologické zátěže prý má stát přes půldruhé miliardy. A v tom už se dá leccos schovat. Proč si to myslím? Protože to rozhodování předně trvá už dlouho a protože se najednou místo o "baterkárně" začíná mluvit o průmyslové zóně.