Odpůrci gigafactory chtějí vyvolat referendum, aby město zablokovalo své pozemky v areálu letiště Líně

Skupina dobrovolníků bude až do poloviny září sbírat podpisy s cílem vyvolat referendum o tom, aby Plzeň neposkytla své pozemky v areálu letiště v Líních, kde by mohla vzniknout továrna německého Volkswagenu na výrobu baterií do elektromobilů. Stánek s podpisovými archy se bude objevovat v centru U Branky vždy v pondělí a ve středu mezi 14. a 18. hodinou. Nasbírat potřebují 14 tisíc podpisů, jinak k referendu nedojde.

„Zatím máme stovky podpisů přímo tady od našeho podpisového stánku v Plzni U Branky, ale rozdáváme i prázdné archy, aby je zájemci mohli podepisovat i ve svém okolí nebo v práci. Jedinou podmínkou je, aby měli adresu trvalého bydliště v Plzni. Potřebujeme nasbírat alespoň 14 tisíc podpisů,“ říká jedna z dobrovolnic Jitka Walterová. Podpisy sbírají také v Líních a ve Zbůchu. Více o referendu se můžete dočíst ZDE.

Gigafactory má vytvořit 3300 nových míst, celý strategický podnikatelský park Líně až 5000, což bude mít dopad na kapacity veřejných služeb a infrastruktury. Stavět by Volkswagen chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět od roku 2027 až 2028. Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) již dříve uvedl, že finální dohoda mezi ČR a automobilkou má být uzavřena do letošního prosince. Jestli si ale automobilka nakonec ČR vybere stále není jisté.

Projekt podle nich představuje ohrožení pro životní prostředí a obávají se také přílivu zahraničních pracovníků a s tím spojených sociálních problémů. Také nevěří tomu, že by se průmyslový park dále nerozšiřoval. 

„Osobně mi ale vadí, že by mělo být zbořeno fungující letiště s leteckou záchrankou a muzeem. U našeho stánku jsme si vyslechli už několik příběhů od manželek letců nebo mladé pilotky,“ popisuje Walterová. Navíc už je podle ní v Plzni jedna z největších průmyslových zón v zemi - Borská pole.

U stánku jsou připraveni s lidmi diskutovat. Připravené mají mapy plánované zóny i seznam svých argumentů. Jedním z nich je například ten, že město dosud nepřijalo žádné závazné usnesení k zabránění vzniku projektu v areálu záložního armádního letiště v Líních u Plzně. Naopak upozorňují na fakt, že si radnice spočítala na kolik by vyšla kompenzační opatření.

„Podle naší analýzy by byl dopad gigafactory do regionu zásadní a představoval by nutná kompenzační opatření v hodnotě zhruba dvanácti miliard korun. Významně by ovlivnil oblast infrastruktury a podstatně by zvýšil nároky na občanskou vybavenost a služby,“ uvedl letos v březnu technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).

Primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) ve svých příspěvcích na sociálních sítích i v prohlášení do médií stále opakoval, že dokud nebude znát veškeré dopady výstavby na regionu, nebude s továrnou souhlasit. „Pořád si ale myslím, že by primátor i další zastupitelé měli více naslouchat ´obyčejným´ lidem a ne jen firmám,“ podotkla Walterová.

Vláda ještě donedávna tvrdila, že stanoviště letecké záchranky zůstane v Líních. Začátkem dubna dokonce Plzeňský kraj jednal se zdravotníky, hasiči a policií o tom, že by na letišti vznikla společná budova složek integrovaného záchranného systému. Nyní Síkela pouze hovoří o tom, že letecká záchranka zůstane pro region plně funkční a udrží si standard jako dosud. Vláda se nicméně zavázala, že vybuduje v blízkosti Plzně nové letiště.

Organizátory město zatím nijak nekontaktovalo. „Byl tu jeden ze zastupitelů a ptal se na důvody a pozadí naší akce, ale nijak se politicky neangažujeme. Jde o ryze občanskou aktivitu," zdůraznila Walterová. Dobrovolníci se chtějí spojit i s dalšími protestními aktivitami, aby "táhli za jeden provaz". Cíl mají totiž všichni stejný - zamezit plánované stavbě fabriky a bouraní letiště. „Referendum už bylo v Nové Vsi, která dočasně své pozemky zablokovala, podpisy proti stavbě sbírají ve Zbůchu, protivlna se tvoří také v Dobřanech," podotkla Walterová.

V polovině letošního července schválila vláda zmenšení průmyslové zóny na maximálních 280 hektarů. Zástupci vlády k tomuto rozhodnutí došli po jednání se starosty z okolních obcí. Stát bude také podle dohody investovat do silniční i železniční infrastruktury v okolí, aby omezil dopravní dopady na okolní obce a vytvoří zelený pás oddělující zónu od obcí. Vláda také chce investovat do posílení občanské vybavenosti a dostupnosti bydlení v dotčeném území. Plánované investice budou podle ministra Jozefa Síkely (STAN) vycházet z připravované studie dopadů stavby gigafactory. Vypracování studie Síkela předpokládá do konce roku.

Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné. 

Čtete také:

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky gigafactory, podpisové archy, referendum, pozemky města, letiště Líně

Komentáře

Karel Poláček

Co se vleče neuteče. Už tu fabriku připravují hodně dlouho, ale pořád nevědí, zda bude nebo ne.

Neděle, 30. července 2023, 10:27Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.