Situace okolo budoucnosti záložního armádního letiště v Líních u Plzně stále eskaluje. Unikátní dráhu by totiž mohla nahradit továrna na výrobu baterií do eletroaut. Místním obyvatelům vadí, že se informace dozvídají pouze z médií a kritiku ke komunikaci ze strany vlády si nedopustilo ani vedení kraje či města. Právě zástupci z radnice se sešli s iniciátory akce STOP Gigafactory i s místními piloty. Velkou protestní akci svolává také Český svaz letectví a apeluje nejen nadšence ale i profesionální letce, aby vyjádřili své obavy z likvidace funkčního letiště.
Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda Auto, by měl o lokalitě pro továrnu, takzvanou gigafactory, ve střední Evropě rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.
Koncem října oznámil premiér Petr Fiala (ODS), že Česko bude maximálně usilovat o vznik gigafactory na našem území. Ačkoli se ještě loni mluvilo o úplně jiných lokalitách, padlo definitivní rozhodnutí, že továrna může vzniknout jen a pouze na ploše záložního armádního letiště v Líních u Plzně. Další existence unikátního letiště se podle člena představenstva Škody Auto Martina Jahna neslučuje s provozem továrny. Proti tomu se však ohrazují nejen místní piloti, ale i zkušení experti.
„Stačí, aby si zástupci automobilky došli na letiště a podívali se, kde je řídící věž a jak je vysoká. Oni prezentují, že haly mají být vysoké jako řídící věž. Cokoli by postavili směrem na sever, tak nebudou mít problém. Zní to jako účelový argument, aby se letiště zrušilo,“ uvedl v rozhovoru pro Plzeňskou Drbnu například bezpečnostní expert a bývalý poradce ministra obrany Milan Mikulecký.
„Likvidace letiště nám nedává smysl. Máme obavy, že by to mohlo být v rozporu s bezpečnostními zájmy státu, zvlášť v dnešní době," řekl Karel Vodička ze spolku STOP Gigafactory.
Veřejnosti, starostům a vlastně všem subjektům na letišti vadí také to, jak se o celé věci dozvídají. Informace získávají pouze z médií a třeba piloty nikdo ani nepozval k oficiálnímu jednání. Podle zástupce letců Luďka Krause chybí k projektu potřebná data, což vyvolává obrovské obavy a pochyby.
Čtvrtek, 27. října 2022, 18:05
Jako obrovskou příležitost označil premiér Petr Fiala (ODS) stavbu gigafactory v Líních u Plzně. Volkswagen se má definitivně rozhodnout do konce roku. Předseda vlády rovněž uvedl, že se sešel se zástupci Plzeňského kraje a města Plzně. Prvním...
„Informací je hodně a zmatečných. Teď jsem se například dozvěděl, že i na vládě říkal každý ministr jiné číslo o počtu zaměstnanců, kteří by tu měli pracovat. A to, že stanovisko armády bylo dáno do režimu tajné, také vyvolává spoustu otazníků," podotkl Kraus. Dodnes také podle něj není známá podoba gigafactory a není jasné, proč má být právě v Líních. „Myslím si, že nehledali dobře, v ČR jde najít jiných 200 hektarů, kde se nemusí ničit infrastruktura," myslí si.
S piloty se v týdnu sešel primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) a potvrdil, že se na něj už obrací velcí zaměstnavatelé, kteří se bojí, že by jim případná gigafactory přetáhla pracovníky. „Řekli, že by se tu rozvrátil pracovní trh, je tu velmi nízká nezaměstnanost, jak v Plzni, tak v kraji. Chtěli, abychom ochránili pracovní trh a vzdorovali požadavku na vybudování gigafactory," potvrdil primátor.
Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné.
Vláda minulý týden slíbila, že nechá zpracovat studii o dopadech výstavby továrny na region, kterou kraj i město požadují. Podle města i zástupců spolku a pilotů to nejde stihnout do konce roku, dokdy se má Volkswagen podle zástupců Škody Auto rozhodnout, zda továrnu postaví v ČR, Polsku nebo Maďarsku.
„Zpracovat kvalitní fundovanou studii během dvou měsíců, to nejde," zdůrazňuje Kraus. Letecké školy také uvedly, že získaly obsáhlou studii elektromobility v ČR od poradenské firmy Deloitte, vypracovanou v září 2021. „Popisuje význam výroby elektroaut a gigafactory pro Českou republiku. Jejím závěrem je, že vhodným regionem pro investici je Ústecký nebo Karlovarský kraj," upozorňuje Kraus.
K situaci ohledně letiště v Líních se vyjádřil i předseda Českého svazu letectví Václav Vašek, který je mnohými označován jako legenda československého stíhacího letectva. Vašek svolává české piloty, aby se zapojili do protestu proti likvidaci letiště. Ve svém prohlášení apeluje nejen na lokální nadšence, ale také na profesionály a armádní letce.
„Vyzývám Vás, současné vojenské piloty a techniky ze základen Čáslav, Náměšť nad Oslavou, Praha-Kbely, Pardubice a podobně, přestaňte se bát vyjádřit nahlas svůj názor. Neohlížejte se na odtajněné oficiální stanovisko ministryně obrany, že Armáda České republiky letiště Líně nepotřebuje. Toto stanovisko postrádá veškerou vojenskou logiku,“ apeluje předseda ve své výzvě.
Pátek, 5. srpna 2022, 17:10
Více než 50 letadel zaplnilo ranvej na záložním armádním letišti v Líních u Plzně. Jde o stroje, které jsou trvale umístěné ve zdejších hangárech a využívají je letecké školy, aerokluby, parašutisté nebo spolek zaměřený na historii. Akcí chtěli...
Vašek také připomněl osud vojenského letiště v Žatci, což byla svého času nejmodernější letecká základna v Československu. „Jednalo se o symbol, jak dopadne celé vojenské letectvo. A tak se stalo. Dnes by firmy v zóně Triangle byly vděčné za svoje letiště. Věřte, že vím, o čem hovořím. Současná Fialova vláda přijala usnesení o likvidaci letiště Plzeň – Líně, údajně ve prospěch zelené demagogie, v němž už slibuje koncernu Volkswagen, že mu umete cestičku. Kdo z nás objektivně ví, kde je pravda? Žádný člen vlády ještě ani nežil, když letiště Líně, jako i většina významných letišť po celé republice, bylo budováno. Proto tento spolek laiků nemá ani morální ani formální právo rozhodovat o jeho zničení,“ uvažuje Václav Vašek.
Protest by se měl uskutečnit 15. listopadu na letišti v Líních před muzeem Classic Trainers u hangáru 3. Spolek STOP Gigafactory také předal otevřený dopis zástupcům automobilky Volkswagen a další odeslal i do Senátu. V plánu mají také uskutečnit menší protestní akci přímo před německou ambasádou v Praze.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.