Počasí dnes8 °C, zítra9 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Bojovali v řadách RAF a byli spjati s aeroklubem v Letkově, válečným hrdinům tam po letech odhalili pomník

Letiště v Letkově u Plzně oslavilo 70. výročí svého založení. Kromě leteckého dne odhalili zástupci aeroklubu také pomník válečným letcům, kteří se zapojili do činnosti zdejšího aeroklubu. Řeč je o generálovi Miroslavu Štanderovi a Antonínu Liškovi. Oba muži létali u 312. československé stíhací perutě ve Velké Británii.


Antonín Liška napsal také několik knih, z nichž nejznámější "Jak se plaší smrt" z roku 1983 je považována za jeden z vrcholů leteckého románu.

I přes deštivé počasí si do Letkova našly cestu davy lidí. Ti byli také svědky odhalení pomníku válečným letcům. Byli jimi Antonín Liška, Miroslav Štandera a Josef Prokopec. Organizátoři kromě toho slavnostně odkryly také pamětní desku plzeňskému leteckému historikovi Hanuši Salzovi.

Antonín Liška se narodil v Hromnicích na severním Plzeňsku a představit jej můžeme různě. Byl nadaným hudebníkem, zdatným sportovcem a také učitelem. Po maturitě absolvoval letecký výcvik v Hradci Králově, kde působil až do příchodu německých okupantů. V roce 1939 odešel do Polska a velmi strastiplnou cestou, která zahrnovala i zajetí sovětskou armádou, dorazil do Velké Británie.

Po návratu do vlasti dál sloužil u letectva a vrátil se k létání v nově vytvořeném dopravním pluku ve Kbelích, kde se také stal velitelem. Zde létal mimo jiné s ministrem zahraničí Janem Masarykem. Bohužel i jeho potkal stejný osud jako mnoho dalších letců a v roce 1949 musel opustit armádu. Poté se živil jako prodejce aut, rozvážel mléko a pracoval i ve Škodovce.

Pilot v řadách královského letectva, malíř i spisovatel. Antonín Liška by dnes oslavil 110. narozeniny

Antonína Lišku, rodáka ze severního Plzeňska, můžeme představit různě. Byl to hudebník, sportovec, spisovatel a učitel. Po maturitě nastoupil na letecké oddělení Vojenské akademie v Prostějově a absolvoval letecký výcvik. V srpnu 1937 nastoupil...

Po roce 1989 se zapojil do činnosti Svazu bojovníků za svobodu. Zajímavostí také je, že pomáhal Zdeňku Svěrákovi při psaní scénáře k filmu o československých letcích "Tmavomodrý svět". Antonín Liška zemřel 3. prosince 1998. Pohřben je v rodných Hromnicích.

Miroslav Štandera se k létání dostal v roce 1936, kdy vstoupil do Školy leteckého dorostu Prostějov. Podobně jako Liška se chtěl dostat přes Polsko do Francie. „Po porážce Francie odplul do Velké Británie. Zde byl zařazen k 312. československé stíhací peruti, později přešel k 68. noční stíhací peruti. Celou válku létal jako stíhací pilot na strojích Hurricane, Spitfire a Mosquito,“ shrnuje spolek Classic Trainers, který se kromě historických letadel zaměřuje i na osudy plzeňských letců za druhé světové války.


Miroslav Štandera u 312 perutě v kokpitu Hurricanu Z2836 P-DU, zdroj: Classic Trainers

Po válce sloužil Štandera na letišti Plzeň-Bory a v Trenčíně ještě v rámci československého letectva. Propuštěn byl v roce 1948. Aby se uživil, vzal práci v kovošrotu. Dlouho však doma nezůstal a už v roce 1955 utekl před agenty STB zpět do Anglie, kde opět usedl do kokpitu. Po odchodu z letectva pracoval jako stříbrotepec. Do České republiky se vrátil v roce 1994. Zemřel 19. února 2014.

Pomník v Letkově je věnovaný také Josefu Prokopcovi. Tento rodák ze Stradouně u Vysokého Mýta vstoupil do Západočeského aeroklubu na jaře 1937. O dva roky později nastoupil k 1. leteckému pluku v Hradci Králové. „Po okupaci byl z armády propuštěn a v červenci 1939 odešel do Polska. Po jeho porážce byl zajat sovětskou armádou. Po více než roční internaci se Josef Prokopec dostal přes Istambul a Palestinu do Anglie, kde vstoupil do Královského letectva,“ popisuje spolek.

Josef Prokopec u letounu Spitfire na základně RAF, červenec 1945. „Maluji imatrikulační označení na naše zbrusu nové „Spity“ a těším se, že nás čeká cesta nejsladší. Domů, do Československa," popsal tuto fotografi Josef Prokopec, zdroj: Classic Trainers

U 310. československé stíhací peruti měl za úkol doprovázet bombardéry, chránit konvoje a útočit na malé pozemní a námořní cíle. Do vlasti se vrátil s ostatními československými letci až po skončení války. V armádě zůstal, absolvoval instruktorský kurz a jako letecký instruktor se účastnil i přísně utajovaného školení izraelských pilotů v roce 1948. Poté byl však z armády propuštěn a dále pracoval ve sklárně v Heřmanově Huti. Josef Prokopec zemřel 5. července 2010.

Odhalení pomníku se účastnili příbuzní pilotů, ministr kultury Martin Baxa (ODS) i zástupci prvního a třetího městského obvodu.

„Na odhalení pomníku pak navázal letecký den uspořádaný u příležitosti 70. výročí založení Aeroklubu Plzeň-Letkova a zároveň jako oslava Dne československého letectva. Program leteckého dne trval téměř čtyři hodiny a podařilo se předvést téměř všechna naplánovaná vystoupení hostů, přiletivších z letišť v okolí Plzně, zejména pak z letiště v Plzni-Líních. Magnetem leteckého dne se stalo jako vždy bravurní předvedení vrtulníku W3A Sokol letecké záchranné služby z Plzně-Líní. Odhadujeme, že se nakonec na letecký den přišlo podívat zhruba 400 diváků,“ dodává závěrem spoluorganizátor akce Michal Švihla.

Čtete také:

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Jakub Taussik | Zdroj Classic Trainers

Štítky Letiště Letkov, RAF, váleční piloti, odhalení pamětní desky, letecký den, Štandera, Liška, Prokopec, pomník, Letkov, Antonín Liška, Royal Air Force, Jan Ladecký, Velká Británie, Miroslav Štandera, armáda, Plzeň, Polsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Bojovali v řadách RAF a byli spjati s aeroklubem v Letkově, válečným hrdinům tam po letech odhalili pomník  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.