Vodní hamr v Dobřívě na Rokycansku se proměnil v ledovou nádheru. Jako už každoročně se na kolech vytvořily rampouchy a led pokryl i hřídele. Tento jedinečný pohled se však naskytne jen hamerníkům, kteří z něj ale nemají moc velkou radost. Váha ledu by totiž mohla dřevo poškodit. Ledové krápníky proto správci objektu již osekali. Hamr v Dobřívě je technickou památkou, která nemá v republice obdoby.
„Ledová romantika, která však jako každý rok přidělává vrásky na čele hamerníkům, protože váha ledu je obrovskou zátěží pro celé soustrojí hamru. Navíc led může dřevo roztrhat,“ stojí na facebookovém profilu unikátní národní kulturní památky, která spadá pod Západočeské muzeum v Plzni.
Pohled na rampouchy mají jen hamerníci, jelikož je dávno po návštěvnické sezoně a než začne ta nová, nezbude z ledové parády zhola nic. Vlastně ani už teď tam není nic k vidění. Správci objektu využili blížící se oblevu a led osekali. Jedinečné technické dílo je postavené velmi bytelně, a tak se nejčernější scénáře nenaplnily.
Před čtyřmi lety se po velké rekonstrukci slavnostně otevřel vodní hamr v Dobřívě. Technická památka je největší a nejvýznamnější dílo svého druhu v Česku a je unikátem i v rámci střední Evropy. Rozsáhlá oprava za 15,5 milionu korun se zaměřila na zrestaurováním strojního vybavení, vybudování provozního zázemí a novou doprovodnou expozici k dějinám železářské výroby. Stroje jsou plně funkční.
Budova hamru vznikla v 18. století na místě staršího dřevěného hamru ze 17. století. V 18. století byla součástí objektu vysoká pec na zpracování železné rudy, jejíž pozůstatky se podařilo najít při opravách v roce 2019. Aktuální podoba vybavení odpovídá polovině 19. století, později byla doplněna o další stroje.
Hamr pohání čtyři vodní kola náhonem z rybníka v těsném sousedství objektu. Dvě vodní kola pohánějí dva velké nadhazovací hamry, třetí kolo pohání transmisní rozvod pro hamernické doplňkové stroje (nůžky, brusky, dynamo). Současně pohání i dvojici menších stlačovacích hamrů. Čtvrté kolo je určeno pro pohon dřevěného kazetového měchu pro vyhřívací pec. Nedílnou součástí objektu je výheň a kovářské předváděcí pracoviště. Návštěvníkům se památka znovu otevře v dubnu.