Role Čáslavské vynesla Kristýně Frankové Cenu Thálie v kategorii loutkového divadla

Autoři | Foto Filip Nekola, archiv Divadla Alfa

Prestižní Cena Thálie míří do plzeňského Divadla Alfa, konkrétně do rukou Kristýny Frankové, která ztvárnila titulní roli v česko-japonské inscenaci Čáslavská – Tokio – 1964. Porotu zaujala svou bezprostředností a hravým nadšením, s nimiž zachycuje osud naší gymnastické legendy. Inscenace s Kristýnou Frankovou v roli Věry Čáslavské si letos v srpnu podmanila i mezinárodní publikum světové výstavy EXPO v japonské Ósace.

„Je pro mě ctí ztvárňovat na jevišti takovou ženu, jakou byla Věra Čáslavská. Mám radost, že skrze Cenu Thálie bylo na naši inscenaci upozorněno, a děkuji také všem mým kolegům, kteří se na ní podíleli,“ řekla skromně plzeňská rodačka Kristýna Franková.

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry získal Jan Ježek, který aktuální působí v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Do dějin českého muzikálu se zapsal mimo jiné jako vůbec první český představitel Jeana Valjeana v muzikálu Bídnici.

Hra měla premiéru loni v Tokiu. Ohlasy byly veskrze pozitivní.  Představení navštívil také syn japonského, dnes již zesnulého, šampiona Jukia Endo. Podívat se přišli i přímí účastníci LOH v Tokiu 1964 a řada pamětníků. Česká premiéra se uskutečnila 12. září v rámci Mezinárodním festivalu Divadlo Plzeň.

„Již během zkoušení jsme viděli, jak Kristýna zcela přirozeně tvoří charakter postavy Věry Čáslavské. Třebaže paní Věru nikdy nepotkala, její povahu, i podle pamětníků, dokázala zachytit s milou nadsázkou a zároveň poměrně věrně. Možná, by si obě dámy, pokud by měly možnost se potkat, dobře rozuměly,“ myslí si ředitel Divadla Alfa Jakub Hora.

Porota ocenila hlavně její energický výkon, v němž propojuje celý rejstřík hereckých výrazových prostředků. „Zaujme tak nejen technickou precizností při práci s loutkou, ale i výstižně užitým slovem, gestem či muzikálním projevem. Herečka díky své autentičnosti i vnitřní pokoře také účinně vyvažuje patos s humorem a smysluplně ‚dokumentuje‘ život Věry Čáslavské – její radost ze sportu, ale i odvahu stát si vždy za svými názory,“ uvedla porota.

Kristýna Franková nastoupila do Alfy v roce 2022. Předtím působila v pražském Divadle Minor. Vystudovala Katedru alternativního a loutkového divadla DAMU a také Akademii staré hudby na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Diváci Alfy inscenaci Čáslavská – Tokio – 1964 uvidí v Plzni opět 21. a 23. března 2026, a o dva dny později i v pražském Divadle Minor.

Autorem a dramaturgem hry je Tomáš Jarkovský, režisérem Jakub Vašíček. Oba jsou členy uměleckého vedení Divadla DRAK. Dramaturgyní je také Yoko Yamaguchi, se kterou spolupracovala Petra Kosová. Výprava je dílem Kamila Bělohlávka a hudbu složil a interpretuje Daniel Čámský. V inscenaci spolu s Kristýnou Frankovou účinkují Martina J. Hartmannová a Daniel Horečný a také tři herci Loutkového divadla PUK Tokio: Mamika Kawajiry, Haruhi Shoji a Tomoya Arita. Inscenace získala Cenu Jana Borny na festivalu Dítě v Dlouhé a také Uměleckou cenu města Plzně.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Divadlo Alfa, Čáslavská, Věra Čáslavská, Tokio 1964, Cena Thálie

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.