Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

DRBNA NA CESTÁCH: Nejmalebnější silnice na světe zaujala i Jeremyho Clarksona

Pokud vás přesvědčil minulý díl seriálu Drbna na cestách k tomu, abyste vyrazili na výlet do turistickým ruchem nepříliš poskvrněného Rumunska, nezapomeňte si do seznamu míst, která stojí za návštěvu, přidat také Transfăgărășan. Právě tohle místo je často nazýváno nejmalebnější silnicí na světe. Jeden z takovýchto názorů vyslovil i Jeremy Clarkson, který silnici navštívil při natáčení jednoho z dílů známého motoristického pořadu Top Gear. A něco na tom bude.

Skoro 170 kilometrů dlouhá silnice spojuje rumunská města Sibiu a Pitești. Samotný úsek horského přechodu Transfăgărășan je dlouhý zhruba 90 kilometrů. V zimním období, obvykle od 1. listopadu do 30. června je úsek silnice Transfăgărășan uzavřen pro silnou sněhovou pokrývku. I během zimních měsíců je ale možné k jezeru Balea a chatě „Balea Waterfall“ dojet zmíněnou lanovkou.

Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu

Plány na vybudování silnice přes pohoří Fagaraš pocházejí ze šedesátých let 20. století a vznikly při budování přehrady Vidraru, které se budeme také v jednom z dílů Drbny na cestách věnovat. S výstavbou silnice ale nebylo započato, jelikož si Rumunsko v době výstavby přehrady nemohlo dovolit další takovýto výrazný finanční výdaj. Po okupaci Československa v roce 1968 se Nicolae Ceausescu rozhodl postavit strategickou jednoproudovou silnici přes pohoří Fagaraš, na což použil plány z dob výstavby přehrady.


Transfagarasan je dle mnoha názorů jednou z nejmalebnějších silnic na světě, v Rumunsku nazývána jako „Cesta světa“.

Práce na výstavbě jednoproudové silnice počaly v prosinci roku 1969. V roce 1971 ale Nicolae Causescu nechal původní plány pozměnit a rozhodl se na místo jednoproudové silnice, která měla sloužit hlavně pro dopravu dřeva z jihu do středu země, zde vybudovat silnici dvouproudou, kdy v obou údolích chtěl následně vybudovat zimní střediska s hotely. Takovýto projekt byl ale pro nedostatek finančních prostředků brzy zastaven a bylo pokračováno ve výstavbě projektu původního.

Vůz Dacia Duster pro expedici zapůjčilo AUTA BOREK a.s.. Autorizovaný prodejce značek Renault a Dacia. Kompletní nabídku společnosti najdete zde

Stavba jednoproudové silnice se proti původním plánům o jeden rok opozdila a tak byla silnice slavnostně otevřena až 20. září 1974. Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu a silnice přes pohoří byla pojmenována Transfăgărășan. Asi po dvou letech po slavnostním otevření jednoproudové silnice se začalo s její přestavbou a silnice jak ji známe dnes, byla dokončena v roce 1980.


O sníh není nouze ani na přelomu dubna a května.

Tragédie spojené s výstavou

Stavba silnice Transfăgărășan a přehrady Vidraru jsou ale spojeny se smrtí mnoha lidí. Oficiální statistiky hovoří o úmrtí 40 lidí, kteří při stavbách zemřeli, ale neoficiální statistiky hovoří o tom, že jen při stavbě přehrady zemřelo až 400 lidí. Na silnici Transfăgărășan se nachází 833 mostů, 28 viaduktů a 5 tunelů a při její stavbě bylo nutno přesunout několik miliónů tun horniny. Pro toto bylo například použito 6520 tun výbušnin, z čehož 20 tun bylo spotřebováno pro proražení tunelu Capra–Balea.

PSALI JSME:
1. DÍL: Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic
RECENZE: Duster obstál na jihočeských silnicích i v rumunských horách

Foto Jan Luxík | Zdroj wikipedia.cz

Štítky Drbna, cestování, Rumunsko, Transfăgărășan, silnice, Jeremy Clarkson, přehrada, stavba, Drbna.cz, Nicolae Ceaușescu, Top Gear, Fagaraš, Sibiu

DRBNA NA CESTÁCH: Nejmalebnější silnice na světe zaujala i Jeremyho Clarksona  |  Radilka  |  Drbna  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.