Z nemocničního lůžka se mohou pacienti v mžiku dostat na ostrov, zahradu nebo třeba na hory. Formou hry pak plní jednoduché úkoly a zároveň procvičují například oblast ramenního kloubu. Tento moderní doplněk klasické léčby využívají také ve Fakultní nemocnici v Plzni. Za nápadem stojí plzeňská firma VR Medical, která s ním sklízí úspěchy i ve světě. Dostala se například do finále prestižní soutěže VR Awards.
Vyhlášení soutěže se uskutečnilo v Rotterdamu. Plzeňané sice cenu nezískali, ale už samotnou účast v soutěži považují za obrovský úspěch. Se svým projektem se dostali do finálové devítky v kategorii zdravotnictví. „Už to, že nás uznávaná organizace, jako je AIXR, zařadila mezi finalisty, tedy do jedné skupiny s těmi nejlepšími zdravotnickými aplikacemi ve virtuální realitě na světě, je velká pocta. Je velkou inspirací vidět, co všechno je ve virtuální realitě ještě možné. Nabíjí nás to motivací dál na VR Medical pracovat a posouvat jej tak, abychom dále pomáhali lidem při návratu do běžného života,” říká zakladatel společnosti Konstantin Novikov.
Na vývoji se podíleli kromě programátorů hlavně vědci a lékaři. Výsledkem je systém s více než 40 různorodými aplikacemi, které si pochvalují pacienti i zdravotníci. V rámci klinické studie například ve FN Plzeň zkoumají, jak může virtuální realita pomoci v rehabilitaci lidem s omezenou funkcí ramenního kloubu.
„Přesun rehabilitace do virtuálního světa mění terapeutické sezení na nevšední zážitek. Pro pacienty je rehabilitační léčba méně stresující, zmírňuje vnímání bolesti při cvičení, zvětšuje pohybový rozsah i motivaci a trénuje také kognitivní funkce,“ pochvaluje si primářka Oddělení léčebné rehabilitace Andrea Kunschová.
Virtuální realita slouží zatím jako doplněk. Cvičení mají různé stupně obtížnosti. Samotné spuštění a nastavení je také snadné. Terapeut nasadí pacientovi speciální brýle a poté vybere vhodný obsah. Pacienti pak plní jednoduché úkoly, které jsou zpracované formou her. Jednou spojují na nebi hvězdy a vytváří souhvězdí, jindy zase sklízí ovoce nebo chytají ryby.
„Neméně důležitou částí je sběr dat, která ukazují pacientům jejich pokroky jako je třeba rozsah jejich pohybu. Také to terapeutům nabízí možnost následného porovnání s předchozími výsledky. Pacient může sedět, ležet nebo i stát. Úkoly slouží k posílení hrubé motoriky a nabízí i kognitivní cvičení,“ doplňuje Novikov.
„Aplikace ve virtuální realitě jsou pro nás zásadní doplněk a alternativa ke klasickým rehabilitačním programům, především u pacientů s neurologickými problémy. Pro ně je velkým přínosem postupné zvyšování rozsahu pohybu horní končetiny, zdokonalování jednotlivých úchopů, zlepšení jemné motoriky," dodává vedoucí rehabilitace léčebny dospělých ve Státních léčebných lázních Janské Lázně Anna Prunerová, kde už systém využívají déle než rok.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.