V bitvě opravářů suverénním způsobem zvítězil dvoučlenný tým bojovníků ze Středního odborného učiliště elektrotechnického v Plzni. Dvojice dokázala v nejkratším čase a zcela bezchybně opravit pračku i kávovar. Studenti z projektu Naučíme vás to opravit se utkali ve druhém ročníku celostátní meziškolské soutěže.
Na druhém místě skončila škola z Ostravy a na třetím se umístila škola z Chomutova. Celkem se soutěže zúčastnilo 14 studentů ze sedmi škol z různých koutů ČR. „Dvoučlenné týmy druhých ročníků škol měly za úkol opravit dva spotřebiče v co nejkratším čase. Pračka a kávovar měly předem nasimulovanou závadu,“ popsala klání mluvčí soutěže Jana Hedencová.
Zapojené školy z Prahy, Hluboké nad Vltavou, Chomutova, Ostravy, Plzně, Třebíče a Kroměříže nabízejí specializované vzdělání v oblasti elektrotechniky. Každá škola zaměřuje svůj výukový program na konkrétní obor, který je doplněn o dílny se servisem domácích spotřebičů. Školy jsou pro projekt, který má zvýšit počet opravářů elektrospotřebičů vybírány tak, aby měly dobré zázemí, co se týče doplnění výuky o opravy elektrozařízení. S ohledem na vývoj domácích spotřebičů se studenti musí učit také novým technologiím.
„Někteří absolventi z projektu Naučíme vás to opravit pokračují ve studiu na vysoké škole, jiní nachází uplatnění v regionálních, nebo centrálních servisech výrobců, mnohdy i těch, do kterých chodili na praxi. Naše školy spolupracují s předními výrobci spotřebičů. Studentům přichází nabídky již během studia, takže si absolventi mohou vybírat kam půjdou pracovat,“ zdůrazňuje rostoucí poptávku po kvalifikovaných technicích Radek Hacaperka, generální ředitel APPLiA CZ a autor projektu.
„Rodiče deváťáků by měli při výběru dalšího vzdělání zvážit schopnost dítěte v kontextu požadavků a náročnosti škol, které připadají v úvahu. Zhodnotit by měli poměr mezi zručností a předpoklady ke klasickému studiu, zaměřenému spíše do akademické roviny. Problém je v historické devalvaci učebních oborů a zbytečně velkých očekávání u některých rodičů, při orientaci například na gymnázia,“ hodnotí Radek Hacaperka.
Většina žáků je podle Hacaperky průměrně manuálně zdatná, avšak v porovnání s žáky před zhruba 20 lety je s nimi v prvním ročníku více práce. Nicméně se mezi nimi najdou velmi zruční jedinci. Pak je na mistrech odborného výcviku tyto talenty odhalit a věnovat jim patřičnou péči, aby mohli studenti nadání rozvíjet.
Obecně je na pracovním trhu řemeslníků nedostatek a poptávka po zaměstnancích vysoká, což potvrzuje také autor projektu. „Zainteresované subjekty jako Hospodářská komora nebo Svaz průmyslu a dopravy vytváří tlak na projekty a podporu rozvoje takřka ve všech řemeslných oborech. Je to také o tom, jak řemeslníky odměňujeme. A zde se situace otáčí. Dochází k růstu mezd a ti nejlepší si dokáží vydělat podobné peníze jako lidé na středních manažerských pozicích,“ dodal Radek Hacaperka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.