V hromadu sutin se začal měnit slavný objekt na šumavském Špičáku. Bagr se totiž v pondělí poprvé zakousl do budovy strojovny bývalého lyžařského vleku Transporta a do jeho bývalé pokladny. Vlek začal sloužit lyžařům na Vánoce roku 1970 a ukončil tak éru pěších výstupů na vrcholek Špičáku s lyžemi na ramenou. Na půdorysu zbourané strojovny vyroste restaurace, byty a další zázemí pro lyžařský areál.
V největším lyžařském areálu Plzeňského kraje Ski&Bike Špičák startuje dnešním dnem největší investice od výstavby čtyřsedačkové lanovky v roce 2005. Do začátku nastávající zimní sezony (prosinec 2022) na místě zbourané strojovny vleku Transporta, pod nástupní stanicí čtyřsedačkové lanovky, vyroste nová restaurace alpského stylu pro 250 hostů a kompletní zázemí pro půjčovnu, servis lyžařského a snowboardového vybavení, úschovnu a administrativu areálu. V další navazující etapě bude součástí celého komplexu i sedm bytů.
„Celkem se jedná o investici za 80 milionů korun a areál ji pokrývá v kombinaci bankovních úvěrů a vlastních zdrojů, které představují právě finance získaná z prodeje zmíněných bytů. Díky nim je možné uskutečnit takto zásadní modernizaci zdejšího sportovního areálu,“ uvedl ředitel Ski&Bike Špičák Vladimír Kasík.
Nejprve se dokončí restaurace s venkovní terasou, na kterou bude možno vstoupit přímo z nástupu na lanovku, takže nebude potřeba zdolávat žádný výškový handicap. „Tímto se na Špičáku poskytování gastro služeb posune o značný level výš. Je to obrovský krok dopředu pro infrastrukturu celého areálu. Její otevření zvedne úroveň občerstvení pro návštěvníky nejen v našem areálu, ale i v celé oblasti Železné Rudy,“ řekl Kasík.
V první etapě dojde ještě v přízemí k otevření nové půjčovny, úschovny a servisu veškerého lyžařského a snowboardového vybavení, takže je bude moci veřejnost také využívat již v prosinci 2022. Do nových administrativních prostor rovněž v přízemí se přestěhuje i management společnosti, který dlouhá léta využíval nevyhovující prostory. Sedm bytů situovaných v blízkosti nástupu na lanovku by pak mělo být dokončeno v rámci druhé etapy v červenci 2023. Součástí budou i garáže v suterénu budovy.
Restaurace s 250 místy (z toho více jak polovina na venkovní terase) notně vylepší celkovou kapacitu nabídky stravování v samotném sportovním středisku. „Jenom naše provozovny od prosince 2022 nabídnou celkem 450 míst (včetně restaurace v chatě Blaženka a venkovním stanu před ní). Dalších 200 míst pak lze využít u jiných provozovatelů poblíž. Při průměrné denní návštěvnosti 1200 lyžařů jde myslím už o dostačující pokrytí těchto služeb, jejichž deficit řadě návštěvníků po mnoho let vadil,“ dodal Vladimír Kasík
Novodobá éra špičáckého areálu v srdci železnorudské Šumavy se zahájila v roce 1970. Stalo se tak poté, co se komunisté uvolili v rámci politického uvolnění v šedesátých letech zpřístupnit do té doby zapovězené hraniční pásmo Špičáku a jeho okolí. Výstavba prvního dvoumístného kotvového vleku na vrchol Špičáku (Transporta), jehož strojovna se právě nyní bourá, začala v červnu 1970.
„Vlek dosahoval rychlosti 2,5 metru za sekundu a vedl po trati dlouhé skoro 1207 metrů. Přepravil 455 lidí za hodinu a přišel na 3,5 milionu někdejších korun československých. Stavba se prováděla v tehdy typické „akci Z“, tzn. brigádnicky a zadarmo pro ty, co přiložili ruku k dílů. Naplno se ale rozjel až v sezoně 1971/72, protože předchozí zima byla na Špičáku sice mrazivá, ale na sněhové srážky chudá. Bez možností současného technického zasněžování to tehdy znamenalo stopku pro veškeré lyžování," vzpomínal ve své knize Sportovní areál Špičák - čtyřicet let, 1971-2011, bohužel již zesnulý někdejší spolumajitel Ski&Bike Špičák Josef Treml.
Pátek, 3. prosince 2021, 07:30
Naprosto nečekaně a doslova bleskově nechala armáda letos v červenci srovnat se zemí ikonický, ale zchátralý hotel Rixi. O demolici dopředu nikdo z civilní sféry nic nevěděl. Objekt v majetku ministerstva obrany se nacházel na jednom...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.