Dnes, 18:02
Zodpovědněji teď přistupují Češi v restauracích ke konzumaci alkoholu. Podle průzkumu Plzeňského Prazdroje v současnosti téměř dvě třetiny návštěvníků hospod a barů kombinují alko a nealko nápoje, objednají si k drinku malé občerstvení nebo pijí méně. Prazdroj jako lídr tuzemského pivovarnictví odpovědný přístup ke konzumaci alkoholu dlouhodobě podporuje. I proto přichází s osvětovou kampaní CIRKUS. Zaměřuje se na mladší generaci dospělých a ukazuje přednosti umírněného přístupu k alkoholu.
Přes 60 procent hostů v českých hospodách a barech přiznává, že se snaží přistupovat ke konzumaci alkoholu odpovědně. Vyplývá to z průzkumu pro Plzeňský Prazdroj, který oslovil více než 900 respondentů. Osmačtyřicet procent dotázaných tak činí zpomalením tempa a snížením množství pití. Sedmačtyřicet procent zákazníků si místo alkoholického nápoje objedná raději nealko. Čtyři z deseti dotázaných navíc uvádějí, že střídají alkoholické a nealkoholické nápoje. Lidé také často účinky alkoholu vyvažují malým jídlem.
„Přístup Čechů k alkoholu se v posledních letech výrazně mění. Je to dané změnou životního stylu. Lidé žijí aktivněji a většina návštěvníků jde do restaurace za zábavou, příjemným zážitkem a k pití alkoholu přistupuje zodpovědněji než dříve. Mnohem častěji také sahají po nealkoholických variantách svých oblíbených nápojů. Tento trend vidíme i na našich tuzemských prodejích nealkoholických piv. Před dvaceti lety jejich podíl činil zhruba jedno procento, loni to bylo už 12 procent,“ uvádí Pavlína Kalousová, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.
Zájem o nealkoholické pivo celkově v Česku roste, a to už více než 10 let. Loni dosáhl jeho tuzemský výstav rekordních 1,6 milionu hektolitrů. Naopak průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele loni opětovně klesla, podle Českého svazu pivovarů a sladoven v roce 2024 vypil každý Čech v průměru o 16 litrů piva méně než v roce 2019.
Zodpovědněji se podle průzkumu chovají ženy, které v průběhu večera regulují pití v 66 procentech případů. U mužů se tento podíl pohybuje na 54 procentech. Muži se někdy obávají poznámek od kamarádů, pokud by si objednali nealkoholickou variantu a konzumaci tím zpomalili. Výzkum také ukázal, že střídmější jsou mladší lidé ve věku 18 až 39 let, kteří snižují tempo a intenzitu svého pití v 63 procentech případů.
Kampaní CIRKUS Prazdroj cílí především na mladší dospělé konzumenty a podporuje uměřenou konzumaci alkoholu. Jádro kampaně tvoří šest krátkých videí tematicky zaměřených na různé aspekty nezodpovědného pití, například pití za volantem, na vodě, alkohol u nezletilých a další.
„V rámci cirkusového prostředí jsme přenesli téma společensky odpovědné konzumace do světa, kde se střetává zábava, chaos a inspirace. Cirkus slouží jako metafora života, kde lidé čelí různým rozhodnutím a výzvám. Ukazujeme, že každý je režisérem svého života a každý se může rozhodnout správně, a inspirujeme k zodpovědnému přístupu při konzumaci alkoholu. Věříme, že zodpovědnost není nuda, a naopak může být vyjádřením stylu a sebevědomí,“ popisuje rámec kampaně Jolana Hájková, senior specialistka společenské odpovědnosti v Plzeňském Prazdroji.
Další část kampaně představují medailonky pěti zajímavých mladých lidí, kteří sdílejí své zážitky a inspirují tím, co tvoří, nikoliv tím, co vypili. Postupně se na sítích představí tatérka a jogínka Barbora Cielecká aka Duhovka, designérka a podnikatelka Eliška Nováková, grafička a designérka Karolína Baumann, MC a trenér Adam Provazník a akrobat Adam Rameš.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám