Počasí dnes25 °C, zítra24 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Cestujícím v Plzni se po tříleté rekonstrukci naplno otevře secesní budova hlavního vlakového nádraží

Po náročné rekonstrukci trvající tři roky se otevře v pátek plně pro veřejnost památkově chráněná budova plzeňského hlavního vlakového nádraží. Secesní nádraží prošlo opravou za 1,03 miliardy korun. Zatím ještě cestující musí ale počítat s tím, že v některých částech zůstává lešení. Stále totiž probíhají některé dokončovací práce a celá stavba skončí až v závěru března. Oprava byla o to náročnější, že probíhala za provozu nádraží, kterým denně projde až 20 000 cestujících.

V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy. „Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který nádraží ve čtvrtek osobně navštívil.

Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.

„Co nás v Plzni překvapilo a to opravdu není běžné, jaký zde byl zájem o pronájem komerčních prostor. To se nám na jiných místech úplně nedaří, protože se zrychlil přesun osob na vlak a od vlaku i díky tomu, že si všichni většinou kupují jízdenky online. Zde se podařilo obsadit 13 provozovateli všechny objekty. Přinese to větší komfort pro veřejnost,“ zdůraznil Svoboda.

Opravenou fasádu poničila voda 

Samotnou rekonstrukci na sklonku loňského roku ale zkomplikovala havárie, jejíž viditelné následky na nové fasádě se zatím úplně nepodařilo odstranit. „Stalo se to, že při velkém sněžení na podzim loňského roku jednou zateklo pod střešní krytinu, když to ještě nebylo dodělané. Musí to vyschnout, má to nějaké technologické lhůty. Do úplného otevření nádraží by to mělo být v pořádku,“ uvedl Karel Volf, obchodní ředitel společnosti Metrostav.

„Z toho zatečení vody jsem se hodně poučili. Necháváme to dlouhodobě a kvalitně vyschnout, protože jinak by ta práce byla zbytečná a znovu by došlo k degradaci. Nepovažujeme to za něco složitého. Stalo se nám to i při rekonstrukci jiných objektů. V jednom případě zase například těla mrtvých holubů ucpala všechny přívody a vytvořil se tam obří bazén, který přetekl,“ zmínil Jiří Svoboda.

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Dokončovat se zde budou zejména komerční prostory. Pro cestující se už otevřela provozovna KFC, vůbec první na českých nádražích. K dispozici jsou také moderní veřejné toalety. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnily výtahy.

Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, sluchově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

Stavební část rekonstrukce nádraží přišla na 800 milionů korun. „S projektovou přípravou to bylo 1,030 miliardy. Půl miliardy bychom měli získat z evropské dotace,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zuzana Duzbabová, Správa železnic

Štítky nádraží ČD, hlavní nádraží, rekonstrukce nádraží, nádražní budova, secesní budova

Cestujícím v Plzni se po tříleté rekonstrukci naplno otevře secesní budova hlavního vlakového nádraží  |  Společnost  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.