Vizuální smog je v Plzni velkým tématem a záplava reklam není pro město zrovna dobrou vizitkou. Radnice už v minulosti představila Manuál reklamy ve veřejném prostoru a nabídla podnikatelům dotační podporu na označení prostor obchodů a služeb v centru města. Zatímco ohyzdné reklamy mizí z ulic jen velmi pomalu a plachty na domech vůbec, vkusně značených prodejen naopak přibývá. Výběr těch nejlepších představuje výstava v Šafaříkových sadech.
V pořadí třetí výstavu “Když pohledu neškodí“ připravila iniciativa Vizuální smog v Plzni a spolek Pěstuj prostor. Předchozí dva ročníky se nesly v kritickém duchu, letos je tomu jinak a autoři představují veřejnosti příklady kvalitně označených provozoven. A jak vypadají? U těchto podniků nenajdete nevkusné vývěsní štíty, cedule nebo okna polepená velkoformátovou reklamou. Velký význam hrají také umírněné barvy a ne prvoplánově křiklavá výzdoba.
„V ulicích Plzně často vídáme velmi problematické vizuály, které degradují veřejný prostor města. Proto naše iniciativa dlouhodobě upozorňuje na negativní dopady nekvalitní reklamy. Prostřednictvím této výstavy však chceme přinést pozitivní pohled na reklamu, která může naopak přispět ke zvýšení kvalit prostředí Plzně,“ uvádí autorka konceptu výstavy a členka iniciativy Vizuální smog v Plzni Yvona Kovářová.
Neděle, 7. května 2023, 18:25
Přibývající nelegální reklamní plachty na lehkých konstrukcích vedle silnic jsou velkým problémem správců silnic v Plzni. Reklamy drží nejčastěji kovová tyč zatlučená do země bez ukotvení. Tyto nosiče jsou umisťovány zejména na pozemky v města,...
Autoři výstavy oceňují, že podnikatelé z vlastní vůle přispívají ke zvyšování kvality místního prostředí. Pochválili například Pekařství Jílek v Jungmanově ulici, jehož barevné provedení hezky ladí s fasádou. Citlivě zvolenou barevnosti ocenili také u kavárny Kafec v Rooseveltovce. Do malebné uličky Malá 3 krásně zapadá například restaurace La Chica i vedlejší minimalisticky laděná Prosekárna. Využití přírodních prvků využil majitel Koření Antonína v Dominikánské ulici.
„Představený výběr podniků nevychází ze subjektivní volby autorky konceptu výstavy, ale z jasně stanovených pravidel, která umožňují reklamní označení racionálně hodnotit. Mezi rozhodující hlediska patří volba materiálů, velikost, počet a umístění reklamních nosičů, barevná typologie, funkčnost obsahového sdělení a především soulad designu s architekturou. Naplnění těchto kritérií, která vycházejí mimo jiné z platného Manuálu označování provozoven, rozhodlo o zařazení vybraných řešení mezi patnáctku prezentovaných příkladů dobré praxe,“ doplňuje předseda spolku Pěstuj prostor Petr Klíma. Panelová výstava v Šafaříkových sadech u budovy muzea bude k vidění do 27. července.
Zmíněný Manuál označování provozoven představilo předchozí vedení města v roce 2020. Zároveň přislíbilo, že bude proti vizuálnímu smogu bojovat a z ulic zmizí například reklamní lavičky nebo plakátky na lampách. Co ale jen tak nezmizí jsou obrovské plachty na domech, na které si Plzeňané nejvíce stěžují. Jediným řešením by bylo zavedení nové vyhlášky a k tomu město přistupovat nechtělo. Malé změny se ale dějí, jak ukazuje iniciativa Vizuální smog v Plzni.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.