Série mohutných explozí otřásla Plzní přesně před 56 lety 13. ledna 1967. Během okamžiku šlo po sérii výbuchů k zemi celkem 19 domů, podle některých zdrojů jich bylo až 21. Plzeň se tak stala dějištěm do té doby největší řízené demolice domů v tehdejším Československu.
Byl to začátek demolice, na kterou navázal ještě odstřel dalších osmnácti domů, které stály na břehu Mze a v přilehlých ulicích. V novinách tehdy stálo, že „Plzeň byla očištěna největším řízeným odstřelem v republice!" Demolicí domů v centru Plzně se uvolňovalo místo pro stavbu dnešního mostu Generála Pattona (dříve Antonína Zápotockého).
Vedle mostu se měla stavět i komunikace navazující na Klatovskou třídu (dříve l. Máje). Most a kapacitní silnice měly spojit plánované největší plzeňské sídliště Severní Předměstí s centrem města. V trase nové komunikace stála nejen stará kasárna slavného 35. pěšího pluku, ale také celý blok domů u Pekla, kde sídlila například i vyhlášená kavárna Vídeňka. Kasárna se zbourala v lednu 1969.
Plzeňané nesli zprávu velmi nelibě nejen zprávu o plánované demolici oblíbené kavárny. Lidem se nelíbila ani redukce zelených ploch v sadech. Od tehdejšího vedení města dostali příslib, že populární kavárna bude nahrazena novou, která bude stát na rohu Sedláčkovy a Veleslavínovy ulice. Zelené plochy, které měly ustoupit silnici, měly být nahrazeny rozsáhlou zelenou promenádou kolem břehu Mze. Na druhé straně řeky měla na výstaviště navázat rozsáhlá rekreační oblast s krytým bazénem. Na místě zbouraných kasáren měl vzniknout park. Tak jak už to bývalo, sliby chyby. Bohužel nic z toho nakonec realizováno nebylo.
V letech 2017 – 2019 se uskutečnila rozsáhlá rekonstrukce 222 metrů dlouhého mostu generála Pattona, který je dnes součástí zásadní a extrémně zatížené hlavní dopravní tepny v centru Plzně. „Práce na mostě přes řeku Mži, jehož součástí je i tramvajová trať, začaly v březnu 2017 a pro řidiče i cestující městskou hromadnou dopravou znamenaly různě rozsáhlá dopravní omezení. Jednalo se o stavbu za 167 milionů korun," informovala mluvčí magistrátu Eva Barborková. Po rekonstrukci byl most zprovozněn v listopadu 2018. Do poloviny roku 2019 už probíhaly jen práce pod mostem. Provoz na mostě byl zachován po celou dobu rekonstrukce ve dvou zúžených pruzích pro každý směr. Tramvajový provoz byl v některých etapách výstavby veden po jedné koleji obousměrně.
Sobota, 12. listopadu 2022, 07:32
Veřejné domy, nevěstince, bordely nebo hampejzy patřily neodlučitelně i ke staré Plzni. Mnohdy se tam odehrály děsivé a krvavé vraždy i sebevraždy. Jako tomu bylo v roce 1909 v nechvalně proslulém bordelu Anny Radovanské pod saským mostem na Roudné....
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
V článku jsou nepřesnosti. 1) Řeka se jmenuje Mže, ne Mze. 2) Snímky nejsou z demolice kvuli stavbě mostu v roce 1967, ale z pozdější doby, když se uvolňoval prostor pro stavbu průtahu vedoucím pod mostem. Jak je zřejmé podle zábradlí, tak snímky jsou pořízeny z mostu g.Pattpna, ktery již tím pádem stojí.