Počasí dnes0 °C, zítra0 °C
Neděle 5. února 2023  |  Svátek má Dobromila

Bývalá ombudsmanka Šabatová popsala otřesné podmínky v sociálním a zdravotním centru. Soud znovu otevře spor z roku 2015

Nejvyšší soud (NS) nařídil znovu otevřít spor mezi Sociálním a zdravotním centrem Letiny na jižním Plzeňsku (SZC) a státem zastoupeným ministerstvem financí. Jde o spor z roku 2015, kdy tehdejší ombudsmanka Anna Šabatová ostře kritizovala podmínky a zacházení s klienty v zařízení, doporučila jeho uzavření. Centrum podalo žalobu na stát, zpochybnilo některá tvrzení ve zprávě ombudsmanky, žádalo omluvu a odškodnění milion korun. Justice žalobě vyhověla jen v malé části, podle NS však řízení provázely chyby a bude nutné rozhodnout znovu.

V Letinech bylo ve zmíněnou dobu ubytováno 260 klientů s demencí, zdravotním postižením, schizofrenií nebo jinou duševní nemocí. Kontroly provedené v roce 2013 a 2014 odhalily dlouhý seznam nedostatků. Na tiskové konferenci ombudsmanka tehdy uvedla, že zařízení zaměstnávalo personál bez patřičného odborného vzdělání, který se o klienty řádně nestaral. Někteří z nich podle slov Šabatové chodili po chodbách jen v plenách, roztrhaném a špinavém erárním oblečení. „Pracovnice přebalovala klientku v jídelně před zraky ostatních osob, jiný zaměstnanec stíral jedním hadrem podlahu, pak stoly v jídelně a následně i obličej klienta. Ve frontě na koupelnu čekali na chodbě nazí muži dohromady s ženami. Na toaletách chyběl toaletní papír, který byl umístěn jen na centrální chodbě," popisovala poměry v zařízení Anna Šabatová.

„Kontroloři zařízení zjistili, že klientům hrozí podvýživa a dehydratace. Pití je pro některé z nich velmi obtížně dostupné, protože nejsou sami schopni se obsloužit. Navíc signalizace u lůžek, jimiž si pacienti mohou přivolat zdravotnický personál, není vždy funkční,“ líčila ombudsmanka otřesné poměry, které při kontrole zaznamenali v Letinech. Někteří zaměstnanci měli oslovovat klienty hanlivě výrazy jako je dement nebo mletina, což je slovo odvozené od mleté stravy. V ústavu panovaly velmi špatné hygienické podmínky a ombudsmanka se také domnívala, že jeho vedení navíc nezákonně nakládalo s penězi svých klientů. Už po kontrole v roce 2013 tehdejší ombudsman Pavel Varvařovský doporučil, jak má ústav péči o klienty zlepšit, což se však nestalo. Situace se naopak měla ještě zhoršit.

Vedení zařízení odmítá tvrzení ombudsmanky

„Podle mých aktuálních informací shledal NS přípustným a důvodným dovolání mého klienta SZC Letiny. Dovolání České republiky, tedy Kanceláře veřejného ochránce práv, přípustným a důvodným shledáno nebylo," informoval novináře právní zástupce centra Martin Vovsík. NS podle něj vyhověl námitce SZC k nesení důkazního břemene i možnosti domáhat se zadostiučinění za nemajetkovou újmu určovací žalobou. NS dále shledal další vady řízení, které spočívaly v zamítnutí důkazních návrhů klienta a nedostatečném procesním poučení, dodal právník.

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček k případu napsal, že rozhodnutí Nejvyššího soudu je zásadní v jenom aspektu. „Soud totiž konstatoval, že zprávy veřejného ochránce práv jsou veřejnou listinou, a plně se tak u nich uplatňuje takzvaná presumpce jejich správnosti. Pokud někdo namítá, že zprávy vydané ochráncem obsahují nepravdivá tvrzení, musí to v řízení prokázat,“ uvedl Křeček. Doplnil, že další vývoj sporu nyní závisí na postupu obvodního soudu, který bude v případu znovu rozhodovat.

NS upozornil například na nesprávné určení toho, jak je rozloženo "důkazní břemeno", tedy kdo má prokazovat konkrétní tvrzení. Obvodní soud pro Prahu 1 vedl stát jako žalovanou stranu k tomu, aby prokazoval jednotlivá tvrzení ve zprávě Kanceláře veřejného ochránce práv o centru Letiny, zatímco centrum samotné mělo prokazovat vznik případné újmy a zásah do dobré pověsti. „Ve skutečnosti však bylo na žalobkyni (sociální a zdravotní organizaci Letiny), aby, tvrdila-li, že skutková zjištění obsažená ve zprávě jsou nepravdivá, jejich nepravdivost též prokázala," rozhodl NS. Obvodní soud ale nedal centru reálnou možnost informace ve zprávě zpochybnit či vyvrátit. „Takový procesní postup je nesprávný. Odvolací soud pak postup soudu prvního stupně nenapravil, čímž soudy nižších stupňů zatížily řízení vadou, která mohla mít za následek nesprávné rozhodnutí ve věci," konstatoval NS.

I když Šabatová v roce 2015 navrhla vedení Plzeňského kraje, aby centrum Letiny uzavřelo, vedení centra kritiku odmítalo. Krajský úřad poté provedl vlastní kontrolu a ponechal centrum v chodu, důvody pro zrušení registrace nenašel. V žalobě zpochybňovali provozovatelé centra některá konkrétní tvrzení ve zprávě Šabatové, například že jídelna v zařízení působí dojmem nádražní haly, že klienti nesmí používat výtah, že nemají zubní péči a že je v některých částech centra nedostatek toalet. Obvodní soud vyhověl žalobě pouze v jediném bodě. Část zprávy, podle které byla existence zařízení "naprostým výsměchem kvalitě v sociálních službách", zasáhla do dobré pověsti centra. S výsledkem nebyla spokojená ani jedna strana sporu.

Nyní se Obvodní soudu pro Prahu 1 začne kauzou zabývat znovu prakticky od nuly. Bude ale vázaný právním názorem nejvyšší instance.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Kancelář ombudsmanky

Štítky ombudsmanka, Nejvyšší soud, Letiny, Sociální a zdravotní centrum Letiny

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.