pátek 2. prosince 2022 Blanka

Ministerstvo průmyslu slíbilo kraji a obcím na prvním jednání studii dopadů gigafactory u Plzně

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) slíbilo Plzeňskému kraji a starostům obcí, že nechá zpracovat studie dopadů případné investice Volkswagenu do továrny na baterie do elektroautomobilů. Automobilka má rozhodnout o umístění továrny do konce roku. Pokud si nevybere Česko, tak příprava zóny v Líních padne. Novinářům to řekli starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) a hejtman Rudolf Špoták (Piráti) po dnešním prvním jednání o projektu v Praze. Továrnu také nebude možné postavit bez speciální legislativy, podle starostů obcí se uvažuje o takzvaném lex Gigafactory.

Vláda podpořila stavbu gigafactory na letišti v Líních u Plzně, Volkswagen se má rozhodnout do konce roku

Vláda podnikne všechny potřebné kroky, aby gigafactory na záložním armádním letišti vznikla. Tato slova pronesl ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) po dnešním jednání vlády. Automobilka Volkswagen zvažuje Česko jako jednu ze tří lokalit pro...

 

Kraj a obce dnes jednaly ze zástupci ministerstva průmyslu a obchodu, CzechInvestu a koncernu Volkswagen. Hlavním vyjednavačem mezi 30 přítomnými byl náměstek MPO Petr Očko a za koncern Volkswagen člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.

Továrna na baterie do elektroautomobilů by mohla vzniknout na záložním armádním letišti v Líních u Plzně. Jde o investici za 120 miliard Kč. Vláda ve středu podpořila záměr vybudovat ji v Líních. Premiér Petr Fiala (ODS) poté řekl, že bude o verdiktu informovat vedení VW. Do přípravy 400hektarové strategické zóny má dát stát podle červencového verdiktu vlády devět miliard korun. Podle Škody Auto se nyní jedná "jen" o 285 hektarech.

„Dneškem je potvrzené to, co jsme dlouho požadovali, že se letiště (funguje jako neveřejné vnitrostátní i mezinárodní) nezbourá, dokud to nebudou mít dohodnuté s Volkswagenem, což je dobrá zpráva," uvedl starosta Dobřan Martin Sobotka. Podle něj hrozilo, že se plocha zničí, zasíťuje, a když VW řekne, že jde do Polska nebo do Maďarska, které jsou dále ve hře, tak by nebylo jasné, jak by se využila, nebo by na ní nebylo nic.

„Dále z jednání vyplynulo, že továrnu není možné postavit, aniž by k tomu byla nějaká speciální legislativa. Pokud by se budovala podle standardních předpisů, tak se může začít stavět nejdřív v roce 2032, protože podmiňující stavby, jako obchvat Líní, Zbůchu, Chotěšova a Stodu, bez něhož bychom nikdy s žádnou stavbou nesouhlasili, by byl nejdřív v roce 2030," počítá Sobotka. Volkswagen chce přitom začít stavět už ve třetím čtvrtletí 2024. Podle Sobotky je odpovědnost na vládě a obce a kraj budou čekat, co si případným speciálním zákonem prosadí.

Vedení Plzně se důrazně ohradilo vůči rozhodnutí vlády o stavbě gigafactory, proti je také kraj, obce i letecké školy

Plzeňský kraj, město Plzeň, okolní obce i letecké školy odmítají rozhodnutí vlády, která podpořila záměr vybudovat na záložním armádním letišti Líně u Plzně továrnu na baterie do elektroautomobilů, takzvanou gigafactory. Chtějí letiště zachovat....

 

„A konečně máme věrohodný příslib toho, že se udělá studie, která zjistí plusy a minusy (investice) a jestli to má smysl. Na ní se teď začne pracovat. A vítáme i snahu zónu zmenšit podle našich požadavků. Dnes už je ze 700 hektarů na 285 hektarech, ale budeme to tlačit k co nejmenší výměře. A vidíme snahu nám vyhovět," myslí si Sobotka. Plocha 700 hektarů je v zásadách územního rozvoje kraje jako strategická rozvojová zóna. Podle Sobotky je ale už velmi málo času na vypracování studie, které mají investora ujistit, že je stavba v ČR možná a že jsou Líně lepší lokalitou než Polsko. Budou se provádět sondy terénu, které také zjistí diskutované poddolování letiště.

„Slíbili studie dopadů i infrastruktury a řekli, že by zóna neměla mít víc než 200 hektarů," uvedl hejtman Rudolf Špoták. Opět požadoval, aby vláda zveřejnila zprávu armády o tom, jestli letiště potřebuje. „Jinak se na tom odmítáme podílet," zdůraznil. Podle hejtmana je kraj až na druhém místě a prvně by měly státní úřady jednat s obcemi, jichž by se investice týkala nejvíc. „Jsem rád, že to dnes proběhlo na takovéto úrovni, ale tato schůzka měla být už ve druhé polovině dubna. Ministerstvo nešťastnou komunikaci přiznalo," podotkl. Jednání pracovních skupin budou pokračovat, některé budou čistě technického charakteru a další "politicko-technické", podle Špotáka o tom, co je schůdné provést.

Existence letiště se s projektem gigafactory neslučuje

Na dnešním jednání nebyl podle starostů a hejtmana nikdo z ministerstva obrany nebo z armády. Jejich stanovisko k tomu, zda armáda letiště Líně potřebuje jako strategickou a rozvojovou plochu, se starostové opět nedozvěděli. Podle expertů Škody Auto by letiště vedle zóny, i když by byla zmenšená pod 200 hektarů, nemohlo vedle gigafactory fungovat.

„Pokud přínosy pro občany, jako jsou dostatek zeleně, obchvaty obcí, lepší vzduch, lepší komunikační napojení, levnější teplo a další, převýší minusy, tak se budeme rozhodovat v zájmu našich obyvatel," připustil Sobotka. Na původně zvažovaných 400 hektarech vlastní obce dvě pětiny pozemků.

Pavel Bosák (Piráti), náměstek primátora Plzně, jež tam má 15 procent plochy, považuje jednání spíš za "výkop", kdy se vůbec poprvé seznámil s bližšími parametry stavby. „Požádal jsem, aby nám zaslali detaily, abychom vůbec mohli jako vedení města diskutovat o konkrétních číslech - velikosti, počtu lidí a tak dále," vysvětloval. Schůzka podle něj nebyla o žádných slibech. Pouze se účastníci seznámili s tím, co se dosud stalo a upřesnili se některé informace z médií. „Nedozvěděl jsem se ale nic, co by mělo zásadní vliv na moje dosavadní stanovisko k projektu, které je skeptické," konstatoval.

Bylo by krátkozraké se letiště v Líních vzdát, armáda už víc ořezat nejde, říká bezpečnostní expert a pilot Mikulecký

Debaty okolo osudu letiště v Líních u Plzně stále neutichají a velké emoce vzbudilo i rozhodnutí vlády, že podpoří projekt pro výstavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Takzvaná gigafactory podle zástupců automobilky nemůže existovat...

Zástupci leteckých škol, aeroklubů a pilotů dnes do Prahy nebyli pozváni. „Momentálně nevidíme smysl v dalším vyjednávání na české straně. Pokusíme se udělat menší protestní akci před německou ambasádou v Praze a kontaktujeme německá média, aby se toho zúčastnila," popsal jejich zástupce Michal Švihla. Předpokládá, že by se mohla konat příští víkend a zúčastnilo by se jí asi 30 lidí spojených s provozem letiště, kde loni vzlétlo a přistálo 20 000 strojů. Letci se dále ve čtvrtek večer dohodli na tom, že do odporu proti továrně co nejvíce zapojí německá média. „V Německu už se informace o našem odporu dost šíří a my to chceme podpořit," doplnil.

Škoda Auto: Stavět by se mohlo už v roce 2024

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn uvedl, že by se v Líních mohlo začít stavět už ve třetím čtvrtletí roku 2024. Takzvaná gigafactory by pak měla zahájit výrobu v roce 2027. Jahn dnes také uvedl, že by během listopadu měly dotčené subjekty, tedy zejména obce, Plzeňský kraj a vláda, říci, zda bude možné do termínu zahájení výstavby zajistit podmínky pro realizaci projektu. Patří mezi ně zejména napojení na silniční a železniční síť a dostatečné zdroje energie a vody. Je také třeba připravit územní rozhodnutí, uvedl.

„Do listopadu musí být jasné, že budeme schopni splnit technické požadavky na vybavení pozemku, infrastrukturu a přípravu území a mít jasně garantované, že se to do termínu zahájení výstavby stihne. Na základě těchto věcí bude vedení koncernu rozhodovat o umístění projektu," řekl Jahn.

Gigafactory má vzniknout na místě záložního armádního letiště, které využívají i aerokluby. Samotná gigafactory by měla vzniknout na ploše 110 hektarů a dalších 75 hektarů má být vyčleněno pro dodavatele materiálu. Dalších zvažovaných zhruba 65 hektarů je určeno pro budoucí rozvoj nebo případné dodavatele gigafactory. „Bude záležet na rozvoji trhu s elektrickými vozy. Ten je zatím rychlejší, než se očekávalo," dodal Jahn.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Krechowski

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, průmyslový park, Líně, letiště, Škoda Auto, Martin Jahn

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.