středa 1. prosince 2021 Iva

Co si myslí zastupitelé Plzně měsíc od zavedení uzavírky části Americké třídy pro automobily o tomto opatření?

Pozitivní i negativní reakce vyvolalo u veřejnosti nedávné uzavření části Americké třídy v centru Plzně pro automobily. Ty tam nesmí od 23. srpna vjíždět v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Do uzavřené části může pouze MHD, cyklisté, taxi, vozy záchranného systému, zásobování a místní obsluha. Uvedeným úsekem dříve denně projelo přes 15 500 vozidel a z MHD tam vystoupilo a nastoupilo na 25 tisíc lidí. Nejvíce tam ve špičce trpěli řidiči MHD, kteří na 500 metrech nabírali až 16 minut zpoždění. Hlavně o víkendu ale řada motoristů zákaz porušuje a Americkou třídu projíždějí i zapovězeným úsekem. Město připravuje přeměnu Americké na hlavní městskou obchodní třídu. Zastupitelstvo uzavírku odhlasovalo letos v únoru. Co si o opatření myslí měsíc od jeho zavedení zastupitelé Plzně napříč politickým spektrem?

Otázka: Jak hodnotíte uzavření části Americké třídy pro individuální automobilovou dopravu a vliv tohoto opatření na dopravu ve městě?

Michal Vozobule (TOP 09)

První měsíc uzavření Americké podle dosavadních dat naprosto potvrdil, že zastupitelstvo města rozhodlo v duchu strategických dokumentů velmi správně. S tímto opatřením totiž bylo podle odborných doporučení počítáno již historicky. Vymístěním individuální tranzitní dopravy byl dokonale vyřešen dosavadní zásadní problém s mnohaminutovým zpožďováním MHD. Zvýšil se tak komfort cestujících, jsou z drtivé většiny lépe dodržovány jízdní řády, tudíž došlo k úsporám nákladů. Zlepšila se i situace na zbytku Americké a v návazných úsecích v Tylově a Koperníkově ulici. Mírné zhoršení, spíše nárazově ve špičkách, je pouze na doplňkové lince 10 na ulici U Trati, kde došlo logicky a předvídatelně k nárůstu dopravy. Zajímavé ale je, že zpoždění na této ulici jsou přesto stále výrazně nižší, než tomu bylo dříve na Americké. Vedle toho došlo i k úpravám signálních plánů na jednotlivých křižovatkách tak, aby více odpovídaly nové dopravní situaci.

Pavel Kotas (ČSSD)

Na uzavření Americké má každý Plzeňák názor podle toho, jak ji využívá. Úpravu vnímám hlavně jako odklon tranzitní dopravy. Načasování se příliš nepovedlo. Konec prázdnin a rekonstrukce ulice Purkyňova kolony rozhodně nezmenší. Soudit takovéto opatření je možné až po ustálení dopravy. MHD ta změna rozhodně výrazně prospěla. Je potřeba situaci s odstupem času vyhodnotit a upravit návazné dopravní značení a signalizaci.

Pavel Bosák (Piráti) 

Nechápu, proč uzavření Americké nemohlo být odloženo až do ukončení rekonstrukce Purkyňovy ulice. Radniční koalice o tom věděla, přesto při červnovém zastupitelstvu nenavrhla posunout účinnost tohoto opatření o pár měsíců. Zprůjezdnění Americké pouze pro MHD jsme na jaře podpořili zejména proto, aby nedocházelo ke zpožďování autobusových a trolejbusových linek. Uzavírka měla navíc odradit pouze tranzitní dopravu. Všechny ulice měly zůstat pro místní i návštěvníky lehce dostupné. To ovšem silně komplikuje stále probíhající rekonstrukce Purkyňovy ulice, což kazí dojem z původně dobře míněné a důsledně promyšlené změny. Myslím, že pan primátor má občanům co vysvětlovat, zbyde-li mu na takové "malichernosti" čas během nynějšího intenzivního souboje o křeslo ve sněmovně.

Petr Náhlík (KDU-ČSL)  

Zlepšení podmínek pro MHD na Americké třídě se stalo prioritou města již v roce 1996! Od té doby město Plzeň postavilo pro individuální automobilovou dopravu (IAD) za 2,5 miliardy Kč novou trasu - most Nad nádražím, Železniční ulici, most Milénia, ulici U Trati a Borskou ulici. Tato trasa měla v roce 2003 dostatečnou kapacitu, a proto zastupitelstvo schválilo, že Americká ulice bude sloužit především MHD. Po volbách v roce 2006 nové zastupitelstvo rozhodnutí zrušilo a po 15 letech (2021) znovu schválilo. Intenzita IAD ale v letech 2003 - 2021 vzrostla a je nutná rekonstrukce křižovatky Belánka – pro zlepšení její průjezdnosti v obou směrech. Především ale je nutné mimoúrovňové křížení klatovské trati se Samaritskou ulicí v Doudlevcích. Pouze toto spojení – bez železničního přejezdu – zlepší podmínky pro IAD směřující např. na Borská pole a odlehčí komunikacím v centru. Na Americké třídě se podmínky pro cestující 7 linek MHD výrazně zlepšily a pro IAD byla v letech 1996 – 2015 vybudována nová trasa.

Roman Zarzycký (ANO)

I když jsem PRO uzavření Americké nehlasoval, jako předseda představenstva společnosti mám pozitivní ohlasy ze strany PMDP, že MHD již nemá v dotčeném místě zpoždění. Naši zastupitelé měli volné hlasování, neboť názor v klubu ANO nebyl k této věci jednotný a byl ovlivněn stanoviskem zástupců třetího městského obvodu.

Václav Štekl (KSČM)

Uzavření Americké pro individuální automobilovou dopravu vnímám minimálně za nešťastně načasované, neboť došlo k dočasnému uzavření i Purkyňovy ulice (dlouhodobá rekonstrukce) a tak řidiči vytlačení z Americké mají jedinou možnost a to jet pouze ulicí U Trati. To je sice čtyřpruhová komunikace, ale je ukončena kolabující křižovatkou Na Belánce (samozřejmě ve špičkách). Zároveň se možná ani nevzalo v úvahu, že vzhledem k pandemii se spousta lidí bojí vrátit do MHD a tak je více osobních aut v ulicích města. K uzavření Americké mělo dojít po vyřešení křižovatky Na Belánce. Pozitivum je, že se jistě zlepšila dopravní obslužnost linek PMDP právě na Americké. Ale všichni máme "naději" v tom, že po přijetí emisní normy EURO 7 začne osobních aut ubývat (bohužel jen těch nových s velmi ekologicky úspornými motory ve srovnání se letitými ojetinami). A přijetí této i pro moderní spalovací motory takřka smrtící normy je očekávatelné v roce 2025 (a to nemluvě o plánu EU nazvaného "GreenDeal", neboli "ZelenáDohoda").

Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Odpověď tentokrát nedodali pouze představitelé ODS, jinak odpověděli zástupci všech ostatních politických stran zastoupených v plzeňském městském zastupitelstvu.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Richard Beneš

Štítky Americká třída, zákaz vjezdu, omezení dopravy, Politická korida, zastupitelstvo Plzně

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.