Vůbec poprvé zazní v Plzni opera La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart napsal při příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Fanoušci divadla si dílo jednoho z největších hudebních skladatelů světa budou moci poslechnout už tuto sobotu 27. ledna ve Velkém divadle. Inscenaci nastudoval mezinárodní tým s německým dirigentem Michaelem Hofstetterem a s evropsky uznávaným slovinským operním režisérem, který vystupuje pod uměleckým jménem Rocc.
Opera La clemenza di Tito měla světovou premiéru už 6. září 1791 ve Stavovském divadle v Praze, přičemž vznikla za neuvěřitelných 18 dní na objednávku českých stavů pro účely korunovace Leopolda II. Po Donu Giovannim se jedná o druhou Mozartovu operu, která byla poprvé uvedena v Čechách a kterou při světové premiéře v Praze sám dirigoval.
„Mozart se nikdy netajil svou náklonností k českým zemím, od něj také pochází známý citát: ‚Mí Pražané mi rozumějí.’ I proto byl tento titul zařazen mezi naše příspěvky k Roku české hudby. Mozartovo dílo spojené s prvním uvedením v Praze mezi ‚českou hudbu’ bezesporu patří,“ vysvětluje ředitel divadla Martin Otava a upozorňuje, že plzeňské divadlo bude s touto inscenací v květnu hostem na prestižním mezinárodním festivalu v Bayreuthu.
Pátek, 19. ledna 2024, 18:20
Fanoušci divadla si v letošním roce přijdou na své. Plzeňské Divadlo J. K. Tyla v rámci oslav Roku České hudby uvede všechny opery Bedřicha Smetany, včetně jeho nedokončené deváté opery Viola. Takovou příležitost měli Plzeňané naposledy před...
„Ke každému veledílu z minulosti je třeba hledat odpovídající inscenační klíč, při jeho hledání se mi v případě Mozarta postupně opět potvrdilo, že méně je více. Vše musí působit velmi jednoduše, přitom půjdeme až na dřeň lidské duše. Doufám a věřím, že si diváci k novému plzeňskému Titovi najdou svůj vztah," prozradil režisér Rocc.
Stejně jako se za Mozarta hrál Titus v tehdejších, nikoliv antických kostýmech, i v Plzni zvolili kostýmy a prostředí dnešní doby. „Nejedná se o politickou aktualizaci, jen postavy se stejnými vztahy a se stejnými problémy dostáváme na půdu přítomnosti,“ upřesňuje režisér, který k inscenaci vytvořil i scénografii, kostýmy navrhla Belinda Radulović. Operu hudebně nastudoval oceňovaný dirigent Michael Hofstetter.
Ústřední postavou je římský císař Titus, o jehož lásku neúspěšně usiluje Vitellia. Zhrzená žena se rozhodne pomstít a požádá Sexta, aby zapálil Řím a Tita v následném zmatku zabil. „Už několikrát zpracovaného antického příběhu se Mozart ujal s originalitou sobě vlastní a vytvořil efektní dílo, které v lecčem předznamenalo další vývoj opery,“ doplňuje dramaturg Vojtěch Frank a dodává, že z konkrétních čísel jsou vysoce ceněny zejména ansámbly a závěry obou jednání.
V titulní roli se v alternacích představí tenoristé Ondřej Benek nebo Marek Žihla, který kraje Tita také v olomouckém divadle. „Mám velkou radost, že se znovu s Titem setkávám a že opět můžu zpívat Mozarta. Vzhledem ke svému věku si této příležitosti opravdu vážím. Role Tita je pro mě velmi zajímavá nejen po pěvecké stránce, ale také z pohledu psychologie a vztahů mezi jednotlivými postavami,“ říká o své roli teprve jednadvacetiletý Žihla.
„Odmítnutou Vitellii ztvární Lenka Pavlovič a Barbora Perná, v „kalhotkové“ roli Sexta, jež patří mezi nejzajímavější Mozartovy úlohy pro mezzosoprán, se objeví Markéta Cukrová a Jana Piorecká. Dále diváci na jevišti v sólových rolích uvidí Veroniku Hajnovou, Barboru de Nunes-Cambraia, Beccu Conviser, Zuzanu Koś Kopřivovou, Jakuba Hliněnského a Michala Marholda," uzavřela mluvčí divadla Martina Drbušková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.