Počasí dnes23 °C, zítra16 °C
Čtvrtek 2. května 2024  |  Svátek má Zikmund
Bez reklam

Konec parkování zdarma, Plzeň rozšiřuje zóny placeného stání na další městské části

Motoristé v Plzni musí počítat s tím, že od 1. srpna 2022 se nově platí za parkování na Petrohradě. O měsíc později se zóna placeného stání ještě rozšíří a platit se bude i v centru města mezi Klatovskou, Tylovou, Kotkovou a Přemyslovou ulicí. Cílem opatření je podle města umožnit zaparkování blíže bydlišti hlavně rezidentům.

Na Slovanech na Petrohradu bude zpoplatněno celé území mezi ulicemi Lobezská, Železniční, Slovanská a Plzenecká, resp. Táborská. Cena za parkovné se nemění a činí 10 korun za hodinu v pracovní dny od 7 do 19 hodin, maximálně 60 korun za den. Rezidenti s trvalým pobytem v dané lokalitě zaplatí za parkovací kartu 700 korun na rok, pro ostatní předplatitele stojí parkovací karta 7000 korun na rok.

Od 1. září se rozšiřuje zóna C západně od Klatovské třídy, která zahrne celé území mezi ulicemi Přemyslova, Kotkova, Tylova a Puškinova. Část těchto ulic je dnes v zóně F. Zde bude základní sazba 20 korun za hodinu v pracovní dny od 7 do 19 hodin, rezident za parkovací kartu zaplatí 700 korun za rok, ostatní předplatitelé 12 500 korun. Důvodem přeřazení některých ulic do zóny C je velké vytížení parkovacích stání, a tedy snaha o regulaci parkování a zajištění většího množství parkovacích stání hlavně pro rezidenty. Dále budou do placených zón od 1. září zahrnuty dvě menší oblasti v ulicích Pallova (zóna B) a Ukrajinská (zóna D).

Nové zóny jsou koncipovány jako smíšené. To znamená, že držitelé parkovacích karet budou využívat stejná místa jako ti, kteří budou mít parkovací lístek. Ten lze již nějakou dobu zakoupit nejen v automatu, ale i pomocí mobilní aplikace Park Simply Plzeň. Rovněž parkovací karty lze pořídit i na základě elektronického podání. Díky tomu bylo možné snížit počet parkovacích automatů instalovaných v nových zónách.

Vybudování parkovacího místa přijde město na 125 000

Od svého vzniku v 90. letech minulého století se první zóna placeného stání pomalu rozšiřuje podle toho, jak ve městě přibývá aut. Naposledy to bylo v roce 2018 v lokalitě Na Jíkalce. Nedostatek parkovacích míst musí město řešit hlavně ve starší blokové zástavbě činžáků a v sídlištích, která vznikala v době, kdy mít automobil bylo něco výjimečného. Vlastnictví dvou vozidel v rodině, jako je tomu často nyní, rozhodně nebylo běžné. Stávající stavební zákon na parkovací místa pro nově vznikající bytové jednotky i nebytovou výstavbu myslí, ale u dříve postavených domů a bytů tomu tak nebylo. Teď jejich majitelé požadují prostor na parkování v blízkosti svého bydliště, a to na úkor veřejného prostoru se zelení či jinými zkrášlujícími prvky.

„Vyslyšeli jsme prosby občanů a spolu s městskými obvody se snažíme situaci s parkováním řešit. Jsme přesvědčeni, že parkovací zóny spolu s budováním P+R parkovišť a spolehlivou a kvalitní veřejnou dopravou představují klíčové opatření rozumné parkovací politiky, která je nástrojem pro ovlivnění dopravy hlavně v centru. Teď rozšiřujeme parkovací zónu na Petrohradě a stávající zóny kolem Husovy ulice, další rozšíření západně od Klatovské či na Slovanech připravujeme,“ vysvětlil náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životní prostředí Michal Vozobule (TOP09).

Parkovací lístek jako celodenní jízdenka v MHD platí pro řidiče, kteří využijí nové parkoviště na Borech

Nový režim začal platit na parkovišti P+R na Borech v Dobřanské – Kaplířově ulici u konečné tramvaje číslo 4. Lístek na parkování se stává celodenní jízdenkou. Toto parkoviště je prvním svého druhu na území města, které za zvýhodněných podmínek...

Vybudování jednoho parkovacího místa přijde městskou kasu podle slov náměstka až 125 tisíc korun, jeho roční údržba pak přibližně 750 korun. „Cena roční parkovací karty pro rezidenta tak v podstatě pokrývá jen náklady na údržbu,“ řekl Vozobule. Odstavení soukromého vozidla ve veřejném prostoru je čím dál více vnímáno jako placená služba, což je v souladu s trendem dalších českých i evropských velkých měst.

Pokud by město parkování neregulovalo, poptávka by na většině území města převýšila nabízený počet parkovacích míst a došlo by k přeplnění ulic a omezení dalších funkcí veřejného prostoru. „Zřízení zóny je výhodné zejména pro osoby s trvalým pobytem v území, protože si mohou zakoupit poměrně levné dlouhodobé parkovací oprávnění. Ostatní uživatele má tento systém přimět ke zkrácení doby parkování, většímu využívání jiných forem přepravy anebo k většímu využívání záchytných parkovišť mimo zpoplatněnou zónu,“ řekl vedoucí Úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Hodnocení článku je 36 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky parkování, zóny placeného stání, zpoplatnění parkovišť, Plzeň, Plzeň 2-Slovany, Petrohrad, veřejné prostranství, Michal Vozobule, TOP 09, Přemyslov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Konec parkování zdarma, Plzeň rozšiřuje zóny placeného stání na další městské části  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.