Jako správný krok hodnotí vedení Plzně i dopravních podniků uzavření části Americké třídy v centru města pro individuální automobilovou dopravu. Stalo se tak loni v srpnu. Podle výsledků studie přineslo opatření rychlejší a plynulejší průjezd vozů MHD. Nezpůsobilo na druhou stranu kolaps automobilového provozu v centru. Snížila se také hlučnost a prašnost v lokalitě. Velké množství motoristů bohužel zákaz vjezdu do části Americké třídy nedodržuje a děje se tak masivně i za bílého dne.
Před zklidněním části jedné z nejfrekventovanějších ulic v centru Plzně po ní denně projíždělo až 15 tisíc vozidel. Teď nemohou motoristé využívat úsek od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Po Americké jezdí vedle MHD ještě cyklisté, složky IZS a zásobování. Americká by se měla stát městským bulvárem, kde město plánuje vysadit další stromy, po menších stavebních úpravách tam vznikne nový prostor pro předzahrádky a zlepší se i podmínky pro rozvoj obchodů a služeb.
„Denně využívá spoje městské hromadné dopravy po Americké 24 tisíc cestujících, projede tudy 1200 spojů a další vozy linkové dopravy. Pro všechny cestující jsme zajistili rychlejší průjezd touto lokalitou,“ uvedl primátor města Pavel Šindelář (ODS). Provoz linek MHD je efektivnější, dopravní podnik díky tomu ušetří vozidla i řidiče, které lze nasadit na jiných linkách.
Americká ulice je klíčová pro obsluhu všech částí Plzně, projíždí tudy 12 linek MHD a představuje hlavní spojnici Klatovské třídy a hlavního vlakového nádraží včetně autobusového terminálu. „Vozy MHD nyní jezdí Americkou ulicí plynule a bez zdržení. Dříve zde popojížděly v nejhorších kolonách rychlostí 2,5 kilometru za hodinu už od křižovatky u hlavního nádraží a nabíraly zpoždění až 16 minut. Cestující MHD nyní jen v polední špičce ušetří celkem 100 hodin času. Odpolední zpoždění trolejbusů ve směru na Bory a Borská pole se podařilo zkrátit o pět minut,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP09). Na zastávce v horní části Americké vystoupí a nastoupí 35 tisíc lidí denně, další tisíce chodců tudy procházejí.
Po uzavření části Americké nenastal kolaps dopravy na jiných místech, kterého se mnozí obávali. „V ulici U Trati přibyla jen pětina aut a jejich průměrná rychlost tam poklesla ze 47 km/h na 44 km/h. U Rychtářky projíždí jen o tři procenta aut víc oproti období před uzavřením Americké. Město připravuje i další opatření, která pomohou v budoucnu zlepšit řízení dopravy na křižovatce u Belánky, například kamerový systém,“ řekl Vozobule.
I když je část Americké třídy už sedm měsíců uzavřena pro individuální automobilovou dopravu, mnozí řidiči tento zákaz stále neakceptují. Přesvědčili jsme se o tom ve středu deset minut po poledni. Během tří minut úsekem se zákazem vjezdu projelo v obou směrech 12 automobilů! Jedna řidička si nedělala starost ani z toho, že za ní jelo vozidlo policie a do zákazu vjezdu stejně vjela.
Pátek, 17. prosince 2021, 09:00
Třiadevadesát milionů, to je vyvolávací cena v aukci, za kterou město Plzně nabízí k prodeji velký blok budov v samotném srdci města. Konkrétně jde o adresy Resslova 13, Prokopova 14 a Americká 42, tedy o Komorní divadlo, bývalé sídlo KV KSČ a...
Uzavřít část ulice pro tranzit osobních automobilů samozřejmě nestačí. Po prvním, byť zásadním kroku, mají následovat další. Chystá se odstranění nyní již přebytečných odbočovacích pruhů na rohu se Škroupovou ulicí, což umožní rozšířit chodníky a dosadit chybějící stromy. Ke zkvalitnění veřejných prostranství dojde i v okolí trolejbusových zastávek, kde bude možné na úkor vozovky rozšířit chodníky a vysunout nástupiště. To také usnadní podmínky pro umístění předzahrádek a podpoří místní podnikatele.
Celkové náklady na další investice na Americké odhadl náměstek Vozobule na desítky milionů korun. Další oživení přinese revitalizace spodní části Americké třídy od Wilsonova mostu k vlakovému nádraží, kde chce pražský developer vybudovat v letech 2023 až 2026 multifunkční čtvrť za miliardy Kč. Obchody, byty a kanceláře mají dále vzniknout na místě bloku budov bývalého KV KSČ a Komorního divadla, které teď město nabízí k prodeji. Zatím se však nenašel žádný zájemce o koupi a město uvažuje nejen o snížení prodejní ceny. Součástí prodeje by se mohl stát i další velký činžovní rohový dům, kde byla dříve restaurace Pijezpi. Wilsonův most bude výhledově také sloužit hlavně pěším, cyklistům a MHD.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.