Na silničáře v zimě všichni s oblibou nadávají, ale víte například to, jak velké území a s jakým množstvím techniky musí obsáhnout? Celkem 23 středisek zimní údržby SÚSPK zajišťuje sjízdnost silnic v sedmi okresech Plzeňského kraje. Krajská správa a údržba silnic udržuje 5032 kilometrů silnic. Vozidla silničářů zdolávají 103 pevně stanovených okruhů. Nejnáročnější na zimní údržbu je samozřejmě chráněné území Národního parku Šumava.
Nejvýše položeným místem, kam silničáři v Plzeňském kraji vyjíždějí je šumavská obec Horská Kvilda s nadmořskou výškou 1065 metrů, která je také nejchladnějším místem v celé ČR. Dlouhodobé průměrné zimní teploty se na Horské Kvildě pohybují pod bodem mrazu, tedy okolo -3,5°C, oproti městu Plzni, kde je průměrná teplota 1,0 °C.
„Správa a údržba silnic Plzeňského kraje v letech 2018 a 2019 provedla optimalizaci okruhů zimní údržby kdy se jejich počet snížil na 103. Sezóna 2019/2020 prověřila funkčnost optimalizace okruhů, k ověření funkčnosti při kalamitních stavech došlo v sezóně 2020/2021. Celkem 80 okruhů má chemický posyp a 22 inertní posyp a jeden okruh se pluhuje,“ uvedl mluvčí SÚSPK Miroslav Anton. Každý z okruhů posypových vozů zabezpečuje tříčlenná posádka řidičů ve směnném provozu, dalších 81 řidičů zaopatřuje záložní sypací vozy, frézy, traktory s radličkami, nakladače. Pro nutné opravy techniky zaměstnává organizace 18 opravářů a v kraji slouží 51 dispečerů.
Silničáři udržují z celkového počtu 5032 km, také 415 km silnic I. třídy na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR. Dále mají na starost 1499 km krajských silnic II. třídy a 3118 km krajských silnic III. třídy.
K dispozici má SÚSPK flotilu čítající 123 nákladních automobilů – sypačů, včetně 21 záložních vozidel. „Dále využívají 12 sněhových fréz v provedení traktor + pevná čelní fréza, popřípadě sypač s výměnnou frézou namísto radlice. Tato technika se využívá zejména při „zafoukání“ celistvých úseků komunikací,“ uvedl Anton. Pro nakládku posypu se používá 47 nakladačů, 15 manipulátorů a 13 traktorbagrů. Nechybí ani 51 traktorů s výměnnou radličkou, ty jdou do akce při vyšším spadu sněhu
Sobota, 12. června 2021, 17:30
Náklady na zimní údržbu silnic v sezóně 2020/2021 v Plzeňském kraji vyšplhaly na 242,3 milionů korun, což je o 58,8 milionu korun více, než v předešlém období. Na komunikacích II. a III. třídy, které jsou v majetku kraje se po letošní zimě projevily...
Letos pořídila SÚSPK čtyři nové nákladní automobily třídy NA 18, včetně sypacích nástaveb i letních nástaveb. Dále převzala jeden nákladní automobil Tatra z projektu „Tatra do škol“ který sestavili studenti SPŠD v Plzni v rámci odborného výcviku. Tento automobil, včetně sypací nástavby, bude zajišťovat zimní údržbu na okruhu ve Statutárním městě Plzeň. „Pro kalamitní situace je navíc smluvně zabezpečeno přibližně 70 externích dodavatelů, většinou vybavených traktory s pluhy, kteří na pokyn dispečera zimní údržby SUSPK vyjíždějí jako kalamitní výpomoc.
Pro tuto zimní sezónu měli krajští silničáři připraveno 25 tisíc tun soli a 23 tisíc tun inertního posypu. V období zimní údržby 2020/2021 se spotřebovalo 24 600 tun soli a 14 500 tun inertního posypu. K zajištění rychlejšího působení posypu a omezení úletu soli je používána solanka, což je roztok vody a soli v poměru 22:1.
Článek má zakázané vkládání komentářů.