Město Plzeň oživuje plán tramvajové trati, která by měla zpříjemnit dopravu z plzeňských lokalit Vinice i Sylván, kde se očekává další rozvoj bytové výstavby. Koleje by podle projektu měly vést ulicí Na Chmelnicích. Nejvýznamnějším prvkem městské dopravy v Plzni je právě tramvajová síť, která je velmi rychlá díky tratím odděleným od ostatní dopravy. Dopravní zácpy se jí nijak nedotknou a je tedy bez vlivu na jízdní řád.
„Že umíme stavět tramvajové tratě jsme si úspěšně vyzkoušeli nedávno, když jsme v roce 2019 otevřeli prodlouženou tramvajovou trať na Borská pole za 616 milionů korun včetně DPH. To ulevilo cestujícím, z centra města je tramvaj doveze až k univerzitě a městskému industriálnímu parku Borská pole. Stejně tak by se mohlo v budoucnu ulevit i obyvatelům Vinic a Sylvánu,“ řekl primátor Martin Baxa (ODS).
Až doposud zajišťují dopravu do sídliště Vinice hlavně autobusy linky 41. Na Severním Předměstí jezdí tramvaj zatím jen z Košutky a Bolevce, výhledově by se mohla přidat právě ještě trojka z Vinic. „Chceme občanům nabídnout rychlejší a komfortnější spojení linkami MHD z Vinic do centra města. Z Vinic k nádraží by si tramvají mohli zkrátit cestu až o sedm minut. Elektrický pohon navíc eliminuje výfukové plyny z autobusů nejen v centru města, ale i na Vinicích,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP 09).
„S rozšířením tramvajové tratě na Vinice se počítalo již při výstavbě ulice Na Chmelnicích, kde je uprostřed zelený pás, který lze s výhodou využít. Autobusová linka číslo 41, která na Vinice dnes jezdí, ale už teď vozí podobné množství cestujících jako tramvaj z Bolevce, očekávaný další rozvoj Vinic nás tak vede k včasnému zahájení přípravy tak významného projektu,“ dodal Michal Vozobule.
„Na Vinicích, v ulici Na Chmelnicích, lze ukončení linky číslo 3 řešit bez klasické točky, jak ji v Plzni známe. Tramvaje se na konečné fyzicky otáčet nemusejí, směr jízdy změní jen řidič, který se přesune na druhé stanoviště obousměrného vozu,“ popsal chystaný záměr vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl.
V ulici Na Chmelnicích je možné postavit 1,5 kilometru dlouhý dvoukolejový tramvajový úsek, jenž se má stát součástí tramvajové linky číslo 3 v trase Vinice – Sady Pětatřicátníků – Hlavní nádraží – Mikulášské náměstí, která by měla rozšířit nabídku spojů také pro cestující z centrální části města.
„Nový úsek začíná za křižovatkou s Karlovarskou odbočkou do zeleného dělícího pásu ulice Na Chmelnicích. Jeho konečná je umístěna za křižovatkou s ulicí Znojemská. V návrhu jsou zastávky u křižovatek Nad ZOO, Brněnská, Sedlecká a Znojemská umístěné tak, aby k nim převážná většina obyvatel sídliště Vinice měla pohodlnou docházkovou vzdálenost. K úpravě bude muset případně dojít i na druhé plánované konečné na Mikulášském náměstí, kde by měla vzniknout odstavná kolej pro čekající tramvaj,“ vysvětlil Jan Hakl.
Se stavbou tramvajové trati se může uskutečnit i celková úprava vlastní ulice Na Chmelnicích, při které se zvýší počet parkovacích míst, přibude zeleň a cyklostezky. Při této komplexní úpravě jsou navržena i čtyři stromořadí v celé délce ulice.
Zájemci se mohou s projektem blíže seznámit od 14. do 22. září, vždy od 7 do 19 hodin přímo v propagační tramvaji, která bude stát v ulici Na Chmelnicích u zastávky Brněnská. Projednání záměru tramvajové trati na Vinice s veřejností se uskuteční ve čtvrtek 16. září a v pondělí 20. září od 14 do 18 hodin. Od 17 hodin se projednání zúčastní i představitelé vedení města Plzně i městského obvodu Plzeň 1.
I pro Plzeň bude tato stavba velkou investicí v řádu několik set milionů korun, proto bude třeba zajistit financování z evropských a státních fondů, aby stavba příliš nezatížila městský rozpočet. Po projednání s veřejností a dokončení technických studií bude o osudu tramvajové linky číslo 3 rozhodovat Rada města Plzně, v případě, že záměr dostane zelenou, mohli by se tramvaje na Vinice Plzeňané dočkat do roku 2030.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.