Počasí dnes14 °C, zítra19 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Nově uzavřená část Americké třídy nezvykle zeje prázdnotou, kolony aut v okolních ulicích dramaticky narostly

Už první den uzavírky střední části Americké třídy pro individuální automobilovou dopravu ukázal, že si Plzeňané budou muset začít zvykat na dlouhé kolony v přilehlých ulicích v centru města. A ty bohužel zhoustnou ještě více, až skončí prázdninový provoz. Největší nápor zažívala podle očekávání křižovatka na Belánce. S uzavírkou například nesouhlasí starosta centrálního plzeňského obvodu David Procházka (ANO), který už dříve varoval před dramatickým zhuštěním provozu a teď prý na jeho slova došlo.

Strážníci městské policie včera od rána nekompromisně střežili z obou stran nově uzavřený asi 200 metrů dlouhý úsek Americké třídy před vjezdem osobních automobilů. Mnozí řidiči o zákazu neměli ani tušení, snažili se pokračovat jako obvykle a uzavírka je na místě nemile překvapila. Strážníci všechna vozidla odkláněli z Americké třídy do vedlejších ulic. 

Americká je od pondělí zavřená od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Do uzavřené části může pouze MHD, cyklisté, taxi, vozy záchranného systému, zásobování a místní obsluha. Definitivní uzavírku odhlasovali zastupitelé města letos v únoru. Stalo se tak po 18 letech od prvních návrhů na zlidnění Americké třídy. Uvedeným úsekem denně projelo přes 15 500 vozidel a z MHD tam vystoupí a nastoupí na 25 tisíc lidí. Nejvíce tam ve špičce trpěli řidiči MHD, kteří na 500 metrech nabírali až 16 minut zpoždění a doprava se tam pohybovala rychlostí 2,5 km/h.

Uzavření Americké se první den projevilo zejména v rovnoběžné kapacitní ulici U Trati, kterou město před lety budovalo už s úmyslem dopravu v Americké zklidnit. Větší provoz byl také v Prokopově ulici, která je spojkou mezi kruhovým objezdem v Americké a ulicí U Trati. „V ulici U Trati, zejména směrem ke křižovatce na Belánce, se kolony tvořily, ale nebylo to dramatické, zdržení bylo několik minut. Hlavní zatěžkávací zkouška bude příští týden, až začne školní rok," řekl Michal Vozobule (TOP 09), náměstek primátora pro dopravu. Několik týdnů podle něj potrvá, než se doprava proudící dosud Americkou rozptýlí do okolí a řidiči si na nové uspořádání zvyknou.

Městští policisté budou na okrajích zavřeného úseku i v příštích dnech, řekla jejich mluvčí Jana Pužmanová. „Upozorňují řidiče na změnu v dopravním značení, vysvětlují jim, kudy se mají dát,“ řekla. Náměstek Vozobule doplnil, že s případnými represemi za porušení zákazu vjezdu se počítá v září.

Z uzavírky rozhodně nemá radost David Procházka, starosta centrálního plzeňského městského obvodu, kde se nachází Americká třída. „Myslím si, že se naplňuje to, před čím varovala už Policie ČR, tedy že křižovatka na Belánce není dostatečně kapacitní. Začíná se nám ucpávat Klatovská třída. Samozřejmě chápu prioritu městské hromadné dopravy, která teď určitě projede Americkou rychleji. To v každém případě. Ale za mě bez těch ostatních úprav je to značně nesystémové,“ konstatoval v pondělí Procházka.

„Stojím teď v Jungmannově ulici a vidím, kolik aut směřuje kolem Besedy dolů. Prostě se naplní ty ostatní ulice. Pro mě je klíčové i to, že přestože jsem důrazně žádal o to, aby Americká nebyla uzavírána do okamžiku, než bude opravena Purkyňova ulice, tak tomu nebylo vyhověno. Dnes jsou vlastně dvě souběžné tepny uzavřené, skutečně všechna ta vozidla musí vlastně na Belánku a tam to nevypadá dobře,“ řekl zklamaný starosta centrálního obvodu.  

Americká se má změnit na hlavní městskou obchodní třídu

Zavření Americké třídy schválili zastupitelé v únoru. Na radnici se hned obrátili tamní podnikatelé. Někteří obchodníci si stěžovali, že uzavřením přijdou o zákazníky. „V části, kterou jsme uzavřeli, není jediné regulérní parkovací místo kromě zásobování. Kdo si tam chtěl speciálně pro něco jít, musel i dříve zaparkovat v některé z bočních ulic, a ty jsou i teď všechny k dispozici," namítl náměstek Vozobule. Jiní podnikatelé naopak oceňovali zklidnění dopravy.

Město připravuje přeměnu Americké na hlavní městskou obchodní třídu. Rozšíří chodníky, vysadí nové stromy a zeleň. „Lokalitě se uleví. Zkvalitnění veřejného prostoru přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ doplnil Vozobule. Část Americké prošla rekonstrukcí za téměř 200 milionů v letech 2008 a 2009. Ve spodní části před Wilsonovým mostem od vlakového nádraží chce vybudovat pražský developer v letech 2022 až 2026 multifunkční čtvrť za miliardy. Další obchody, byty a kanceláře mají vzniknout na místě bývalého Krajského výboru KSČ, Komorního divadla a ve dvoře po bývalých mlýnech.

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto

Štítky Americká třída, doprava, zklidnění, změny v dopravě, tranzitní automobilová doprava, MHD, zastupitelstvo, ANO 2011, Michal Vozobule, městská hromadná doprava, KSČ, TOP 09, Policie České republiky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ludvík Beneš

Úroveň opatření na Americké třídě je charakterizována dostatečně úrovní těch, kdo to vymysleli. Jedno jméno vyniká. Na jednom krátkém úseku se doprava zklidní, na kilometrech ulic na řadě dalších míst vzniká chaos a komplikace. V tom je toto opatření na stejné úrovni jako mnoho dalších akcí a "projektů", které již byly v Plzni uskutečněny

Středa, 25. srpna 2021, 08:14Odpovědět

Nově uzavřená část Americké třídy nezvykle zeje prázdnotou, kolony aut v okolních ulicích dramaticky narostly  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.